Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #1 Skrevet 13. desember 2011 og jeg klarer aldri å si nei, selvom det ikke passer. Hun bor alene med barnet sitt, har ikke lappen og er avhengig av buss. Jeg er gift, har bil og er stort sett hjemme. Problemet er at hun ofte ringer for å spørre om jeg kan kjøre henne i butikken, dra å handle noe for henne, kjøre de til legen hvis været er dårlig, osv osv. Skal jeg være barnevakt for ungen hennes må jeg hente og levere barnet. Nå skal det sies at jeg selvsagt stiller opp og hjelper henne til lege/legevakt dersom barnet eller henne blir akutt syke, men det er stort sett noe hver eneste dag. Jeg klarer ikke å si nei, jeg er ikke skapt sånn!! Jeg har tilogmed reist fra bursdagsselskap her hjemme fordi hun hadde glemt å kjøpe bleier til barnet sitt.... Noen tips til å bli litt flinkere til å si nei??
Himmel og hav Skrevet 13. desember 2011 #2 Skrevet 13. desember 2011 Se på det på denne måten: Du svarer ja for å være snill, men det er ikke snilt å medvirke til at hun er hjelpeløs uten andre. Hun dropper å planlegge handleturer, handlelister osv, fordi hun vet at hun bare kan ringe deg og så kommer du. Om du setter ned foten og begrenser den hjelpen du gir henne blir hun nødt til å finne løsninger på sine egne problemer, planlegge og bli mer selvstendig. Hun vil ikke alltid ha deg, og nå lever hun i en unødvendig hjelpeløshet som ikke er bra for henne, og den er nok ikke bra for deg heller, for den gir deg nok en del dårlig samvittighet, stress osv. Si til henne en dag at du ikke orker å kjøre ærender for henne så ofte, men at du kan kjøre henne til butikken for en storhandel på fredager. Busser, drosjer osv er like tilgjengelig for henne som for andre, og det er ingen grunn til at du skal måtte dra fra selskap hjemme fordi hun ikke planlegger. Det er ikke snilt å hjelpe noen til hjelpeløshet!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #3 Skrevet 13. desember 2011 Takk, det var akkurat den "skjennepreken" jeg trengte Og du har selvsagt helt rett...men jeg får bare så vondt av henne. Hun er så ensom, og ønsker så mye selskap. Tror det er noe av grunnen til at hun spør så ofte også. Men jeg er så travel, med full jobb, hus og 2 barn som skal følges opp på ettermiddagen. Isj, jeg vet jeg er fæl, men jeg må tenke litt mer på meg selv også. HI
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #4 Skrevet 13. desember 2011 Du er absolutt ikke fæl som sier nei når ikke det passer. For det passer jo faktisk ikke? Du trenger jo ikke å si nei hele tiden. Det er heller ikke ditt problem at venninna di er Viggo Venneløs. Prøv å se på det sånn at du gjør henne en tjeneste ved å si nei Hadde også ei venninne som var sånn, vi hadde ikke barn da, men jeg måtte kjøre henne hit og dit hele tida og var utrolig hjelpeløs.. Nå som jeg har fått barn og har satt ned foten hører jeg ikke noe fra henne. Hun betaler enda ikke sine egne regninger og bor på jenterommet, enda hun er 23 år og har full jobb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå