Gå til innhold

Herregud, jeg må ha kommet til en parallell verden :o

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har levd noen år, og er oppvokst med kostsirkelen og viten om at alt fra planteriket er tingen å spise hvis man skal ned i vekt eller er redd for hjerte/karsykdommer. Å spise frukt og grønt er bra for kropp og hjerne.

Så kommer det plutselig inn noen sinna kvinnemennesker (med en del nesevise holdninger) og påpeker at olivenolje og annet plantefett er usunt. Det beste for kroppen er å la vær med korn og heller spise fett, skikkelig fett, sånn fra grisen!

Så, hva skjedde? Har helsedirektoratet en slags konspirasjon med helsenorge om at de skal ha ihjel mest mulig folk ved å presse på i noen titalls år at mettet fett er usunt, og at man skals korn og frukt? Er de med på en verdensomfattende plan om å halvere befolkningsantallet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har egentlig lurt på det samme... Skjønner ingenting, jeg.

Skrevet

Har heller ikke noe tro på at lavkarbo er sunt. Kosten bør være variert og bestå av fisk, kjøtt, grønnsaker, grovt brød, frukt, nøtter, planteoljer etc. Og gå istedetfor å kjøre bil der det er mulig.

Kanskje går folk ned i vekt basert på en diett bestående av fett og null karbohydrater, men det kan umulig være sunt i lengden.

Hadde folk klart å spise seg passe mett, istedet for stappmett, hadde mye vært gjort.

Skrevet

Vel, rundt 1900 var morfin å anbefale mot alle plager og på 30-tallet var det de sofistikerte og helseopplyste som innhyllet seg i tobakksrøyk. Det vil jo ikke si at det var rett, i dag vet vi bedre. Og det samme gjelder fettfri-hysteriet på 80-tallet som mye av den vestlige kostholdsanbefaling er basert på. I senere tid er det jo noen som med rette har funnet ut at kroppen trenger fett og at sukker ikke nødvendigvis er bra i alle former. Verden går heldigvis fremover!

Skrevet

Kroppen trenger litt fett, men sunt fett. Ikke mettet fett. Det er ikke bra for noenting, og særdeles dårlig for hjertet og kar.

Kroppen trenger de lange karbohydratene, selv om de kortere ikke er særlig gunstig.

Jeg er helt enig med HI.. jeg skjønner ikke at noen tør å gamble med helsen sin. Jeg vet også at i USA hvor folk har kjent til lav-karbo dietten noe lengre enn her i Norge, har det vært flere som har fått bl.a nyresvikt av lavkarbodietten.. Bare til ettertanke.....

Skrevet

Levealderen har økt drastisk, mens vi har mesket oss med alt :)

Og så lurer noen på hvorfor?

Skrevet

21:41

Jo, det er bl.a fordi man skal medisineres for alt. Og om du er 94år og får hjertestans på gamlehjemmet, så ringer pleierene ambulansen mens de starter hjerte/lunge redning på deg for å holde deg i live... ;)

-Vi får ikke lov til å dø i dag...Levealderen skal opp!

Skrevet

Det er så moro med den "ja men i gamle dager var det jo sunt å ete kumøkk" talen ;)

Jada, folk har tatt feil i mange, lange tider. Men det gjør ikke alt de fant ut i nitten-pil-og-bue er feil. Vi mennesker er oppurtenister når det kommer til ernæring, vi har mulighet til å fordøye og ta næring utav både plantemat og kjøttmat, karber OG fett, men vi har lært at noen typer fett er vanskeligere for kroppen og bryte skikkelig ned, det samme med noen typer karber. hvitt mel blir til sukker og gjærgass, mettet fett legger seg i årene og forkalker blodsystemet.

Stikk fingeren litt i jorda, å spise er noe vi gjør for å overleve og få i oss det vi trenger for å være sunne og friske. Vi må holde oss til de matsortene som kroppen er god på å ta næring av, wienerbrød og medisterkaker og smult er ikke noe kroppen trenger eller har så veldig godt av. Ja, vi kan jo spise det, men blir kosten ensidig i den form at vi spiser veldig mye av en sort, som feks mettet fett, så vil kroppen slite med å utvinne næring.

And let's face it, olivenolje er kjernesunt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...