Gå til innhold

Ake med hjelm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virkelig?

Er dere sinnsykt paranoide og overbeskyttende?

Himmel og hav sier jeg bare

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs på akingen. Er det i f.eks. korketrekkeren, synes jeg det er fornuftig. Også hvis det er noen trær i bånn av bakken og det er de halvstore som får grisestor fart og ikke har helt kontroll..

Skrevet

kommer ann på farten..... ute i hagen, nei. ned fra fløyen, ja.

Skrevet

Når ble man paranoid av å ville beskytte den viktigste kroppsdelen et barn har? Fellesakebakken her er lang og mange større barn viser ikke hensyn til dem mindre. Barn får opp syk fart på dagens snowracere og jeg mener det er mer galskap å ikke benytte hjelm! Har også sett kosekvenser av slag mot hode med resultat hjerneblødning så her brukes hjem på både 6 åring og 3 åring!

Skrevet

Hihi ser for meg at da jeg var barn skulle man bruke hjelm i akebakken hehe

Vi kjørte slalom mellom trærne i høy fart ;)

Skrevet

Forrige vinter måtte vi(min makker og jeg) behandle og kjøre tre barn inn til ullevål med alvorlig hodeskade etter aking... ingen av de hadde brukt hjelm. To overlevde.

Årsakene kan jeg ikke gå inn i detalj om (pga igjenkjennelses fare) men tilfeldig is i bakken, treff i annet barn som står stille og trær skal man ikke treffe så hardt, før man har en stor skade.

Så mine barn skal ha hjelm, noe annet er det ikke verdt... Man tar vel på hjelm når de sykler?!

(og så klart så er det en forskjell på aking ned bakke med rattkjelke, og det å ake på rumpa i hagen da... ;) )

Skrevet

Mine barn aker ikke med hjelm, men de er så pass små at de ikke aker så fort, dessuten er det i en grei og fin bakke vi pleier å ake, bare våre to, og jeg og eller pappaen er med.

Mine barn sykler med hjelm, de er ikke så flinke å sykle, og det går ikke så veldig fort. De aker mye fortere, og når de begynner å ake i større bakker med større unger og større fart, så synest jeg det er mer hensiktsmessig med hjelm, enn når de sykler rundt i ring på en tom parkeringsplass på små sykler med støttehjul.

Det blir nok hjelm på med akingen i år, for de begynner å sette kraftig opp farten i år, i forhold til i fjor.

Skrevet

i akebakken her hvor det er fullt på vinteren så har de hjelm, ja.

Men så er jeg så nazi at de tilogmed har hjelm når de sykler på 3hjuls også da. Noen ting må man bare lære seg reglene på først som sist!

Skrevet

"...enn når de sykler rundt i ring på en tom parkeringsplass på små sykler med støttehjul."

...Is og asfalt er akkurat like hard om man sykler alene,i ring eller med andre... ;)

20.23

Skrevet

Da skjønner jeg litt bedre hysteriet deres.

Mine barn aker nemlig på snø- ikke is. Og de aker i bakker uten trær.

Hi

Skrevet

HI, husk at snø som er aket på en del ganger er akkurat like hard som is når du treffer den med hodet først i fart...

Skrevet

Da jeg var liten akte jeg og venninna mi i en park. Hun traff en stolpe og fikk brudd på hodeskallen. Lå på sykehuset kjempelenge. Det satte virkelig et støkk i meg..

Likevel kan hjelm være falsk beskyttelse. Kjenner en som brakk lårhalsen da hun ble påkjørt av en bil når hun akte. Det hadde ikke hjelm beskyttet mot..

Likevel er jo hodet viktigere å beskytte enn armer og ben. Aker man et sted der det er mulig å kræsje i stolper eller trær er det nok greit med hjelm

Skrevet

Herre jesus og alle andre fantefolk på loftet, det har da ingenting å si på farten når barna aker. Bakken under barnet kan jo plutselig skli ut og det kan ende opp i en grøft, en fylle-aker kan plutselig dukke opp i full fart, eller det kan jo plutselig dukke opp en liten nisse som står stille og da blir treffet hardt, og barnet kan fly av akebrettet og opp i strømmastene og inn i høyspentledningene og skape strømstans for resten av bygda, og på sykehuset så virket plutselig ikke agregatet fordi noen hadde glemt å ta på hjelm og så døde alle sammen. Jeg hadde anmeldt deg tvert, 20.30!!!

Skrevet

Så rart at såpass mange sier de setter hjelm på barna ved aking, men jeg aldri har sett en unge med hjelm i akebakken noensinne.. (har vært mamma i snart 15 vintre... men har tilgode å se en hjelm i akebakken.)

Skrevet

Mine barn bruker ikke det. Men nå har vi hatt 2 akeulykker som kunne endt mye værre enn de gjorde, så jeg vurderer faktisk kjøpe hjelm. De er bare 3 og 5år, men de får jo en sinnsyk fart på rattkjelkene. Og ho minste har ikke vett til bremse heller... Nå må det kanskje sies at mine barn ikke er noen reddharer i bakken og nettopp derfor vurderer jeg hjelm til de. Ikke aker de i små, slake bakker heller...

Skrevet

Barna våre bruker ikke hjelm, men vi er sjelden og aker. Men jeg vurderer sterkt å kjøpe det til dem. Det kan virkelig gå ille på et lite blunk i en stor bakke med mange barn.

Skrevet

Hvordan hjelm bruker dere? Finns det egne akehjelmer eller bruker dere alpinhjelmer eller noe annet?

Skrevet

Jeg bruker dem hjelmene fra Frost. Det er vel kanskje alpinhjelm det. bruker også dem på skøytebanen... Finnes dog billigere hjelmer fra 199,- på sporten.

Skrevet

Jeg setter ikke å ungene hjelp når de skal ake, men nå klager ungene på meg at jeg ikke sier de må ha hjelp når de skal stå på skøyter også. Så jeg er kanskje for lite overbeskyttende. Jeg er ikke vant til å bli polstret når slike ting skal gjøres, så er vel en tilvenningsfase å gjøre dette også.

Nå har jeg barn som klattrer i trær, slår seg og utfordrer kroppen sin. På fjorten år så er det bare ei som har knekt armen. Ingen store skader som ikke ett plaster kan reparere. Så jeg er vel ikke underbeskyttende heller.

Skrevet

Jeg fikk ikke låv til mamma og pappa å ake med hjelm i skogen, eller i bakker der det var tre. pga. : Man leker ikke med hjelm! det er stor fare for kvelning. Samme som man ikke klatrer i trær med hjelm!

Eneste gangen man burde ha hjelm når man aker, er i alpinbakkene. Der er det hardt underlag, stor fart og fare for å kræsje med andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...