Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #1 Skrevet 12. desember 2011 Desember er en økonomisk tøff mnd når man er alene med barn. Vi bruker generelt for mye penger på mat, og desember er intet unntak.... men for å få det litt romsligere til jul tenkte jeg at vi skulle sette inn litt sparetiltak... Noen gode forslag der ute? En voksen og 3 barn, hvorav 2 tenåringer.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #2 Skrevet 12. desember 2011 Fiskeboller er billig middag.. Kjøp frossent kjøtt i stedenfor fersk. Kjøp den billigste kneippen til 6 kroner, spesielt om du har en eller to gutter i tenårene som daglig spiser 1/2 brød Hvor gamle er tenåringene? Kanskje de kan få seg jobber og selv tjene inn til f eks skikort, frisør osv?
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #3 Skrevet 12. desember 2011 Lapskaus blanding, pølser og buljong = kjøttsuppe Linsesuppe: 2 dl røde linser, 1 liter vann med buljong i, 2 stk grovhakket løk, 4 fedd hvitløk, 1 boks hermetiske tomater(kan også bruke skåldete det er enda billigere), 1 ts kajenepepper(kan sløyfes og ha i vanlig pepper) Server med hvitløksbaggeter fra coop x-tra Pølsegrateng: Tykk hvitsaus, forkokt makaroni, pølsebiter, litt gr.saker. Bland dette sammen og ha i ett pisket egg. Over i ildfast form og steke i oven på 200 grader i ca. 30-45 min
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #4 Skrevet 12. desember 2011 Fiskepudding og fiskekaker har de på Rema til en billig penge, spis potet og gulrot til. Lapskaus er billig mat, spesielt dersom man er sparsom på kjøttet. Kjøp mel og bak brød selv. Velg billigmerker.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #5 Skrevet 12. desember 2011 Planlegg ukens middager og handle kun en gang i uka. Velg billigere råvarer der det er mulig. F.eks frossent kjøtt fremfor ferskt. TIlbehør som ris, pasta og potet er jo i utgangspunktet billig men har en tendens til å bli mye dyrere fordi man kjøper boil-in-bag-ris, amandinepoteter og fullkornspasta fra barilla. Velg jasminris i 4kgpose, poteter i løsvekt og pasta fra rimeligere leverandører. Fersk frukt og grønt er viktig, men for å unngå at det blir dyrt så kjøper du ikke mer enn du må. Vi kaster altfor mye i dag!! Bak brød selv, gidder du ikke så velger du et rimeligere brød. Slikt som smør og pålegg går det sikker mye av med tenåringer i hus så her gjelder det å være litt smart. Kjøp mest mulig storpakninger. syltetøy, ost og smør. Familiepakninger på kjøttpålegg. Det viktigeste er uansett å ikke handle mer enn det man trenger. Og det gjør man best ved å ha en planlagt handleliste, følge denne og unngå butikken resten av uken. (noen ganger må man en ekstra tur fordi melken kanskje ikke hadde 1ukes holdbarhet men da kjøper man melken også går man igjen!!!)
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #6 Skrevet 12. desember 2011 Hi her Tusen takk for mange fine tips. Jeg er ganske god på å planlegge, men mangler litt motivasjon for tiden. Skal sette meg å planlegge i kveld nå, så det ikke går så mye penger der det ikke er nødvendig.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #7 Skrevet 12. desember 2011 Linsesuppen skal forresten kjøres lett med stavmikser før servering.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #8 Skrevet 12. desember 2011 Vær forsiktig når du kjører varme supper i stavmikser. Jeg jobber på legevakt og har hatt damer inne med fæle brannskader i ansiktet etter å ha fått en svær dusj varm suppe midt i fleisen!!
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #9 Skrevet 12. desember 2011 Mitt tips er god gammeldags skjell og fiskepudding. Du vet sånne mormorskjell som varmes i ovnen og oppi der ; lag hvit saus, en boks hermetiske asparges, frosen grønnsakblanding etter ønske, fiskepudding i biter og evnt reker i til slutt :-D namme og billig :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå