Gå til innhold

Tips til billig førjulsmiddager?? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Desember er en økonomisk tøff mnd når man er alene med barn. Vi bruker generelt for mye penger på mat, og desember er intet unntak.... men for å få det litt romsligere til jul tenkte jeg at vi skulle sette inn litt sparetiltak... Noen gode forslag der ute? :)

En voksen og 3 barn, hvorav 2 tenåringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fiskeboller er billig middag.. Kjøp frossent kjøtt i stedenfor fersk. Kjøp den billigste kneippen til 6 kroner, spesielt om du har en eller to gutter i tenårene som daglig spiser 1/2 brød ;)

Hvor gamle er tenåringene? Kanskje de kan få seg jobber og selv tjene inn til f eks skikort, frisør osv?

Skrevet

Lapskaus blanding, pølser og buljong = kjøttsuppe

Linsesuppe:

2 dl røde linser, 1 liter vann med buljong i, 2 stk grovhakket løk, 4 fedd hvitløk, 1 boks hermetiske tomater(kan også bruke skåldete det er enda billigere), 1 ts kajenepepper(kan sløyfes og ha i vanlig pepper)

Server med hvitløksbaggeter fra coop x-tra

Pølsegrateng:

Tykk hvitsaus, forkokt makaroni, pølsebiter, litt gr.saker. Bland dette sammen og ha i ett pisket egg. Over i ildfast form og steke i oven på 200 grader i ca. 30-45 min

Skrevet

Fiskepudding og fiskekaker har de på Rema til en billig penge, spis potet og gulrot til. Lapskaus er billig mat, spesielt dersom man er sparsom på kjøttet.

Kjøp mel og bak brød selv.

Velg billigmerker.

Skrevet

Planlegg ukens middager og handle kun en gang i uka. Velg billigere råvarer der det er mulig. F.eks frossent kjøtt fremfor ferskt.

TIlbehør som ris, pasta og potet er jo i utgangspunktet billig men har en tendens til å bli mye dyrere fordi man kjøper boil-in-bag-ris, amandinepoteter og fullkornspasta fra barilla. Velg jasminris i 4kgpose, poteter i løsvekt og pasta fra rimeligere leverandører.

Fersk frukt og grønt er viktig, men for å unngå at det blir dyrt så kjøper du ikke mer enn du må. Vi kaster altfor mye i dag!!

Bak brød selv, gidder du ikke så velger du et rimeligere brød. Slikt som smør og pålegg går det sikker mye av med tenåringer i hus så her gjelder det å være litt smart. Kjøp mest mulig storpakninger. syltetøy, ost og smør. Familiepakninger på kjøttpålegg.

Det viktigeste er uansett å ikke handle mer enn det man trenger. Og det gjør man best ved å ha en planlagt handleliste, følge denne og unngå butikken resten av uken. (noen ganger må man en ekstra tur fordi melken kanskje ikke hadde 1ukes holdbarhet men da kjøper man melken også går man igjen!!!)

Skrevet

Hi her :) Tusen takk for mange fine tips. Jeg er ganske god på å planlegge, men mangler litt motivasjon for tiden. Skal sette meg å planlegge i kveld nå, så det ikke går så mye penger der det ikke er nødvendig.

Skrevet

Linsesuppen skal forresten kjøres lett med stavmikser før servering.

Skrevet

Vær forsiktig når du kjører varme supper i stavmikser. Jeg jobber på legevakt og har hatt damer inne med fæle brannskader i ansiktet etter å ha fått en svær dusj varm suppe midt i fleisen!!

Skrevet

Mitt tips er god gammeldags skjell og fiskepudding. Du vet sånne mormorskjell som varmes i ovnen og oppi der ; lag hvit saus, en boks hermetiske asparges, frosen grønnsakblanding etter ønske, fiskepudding i biter og evnt reker i til slutt :-D namme og billig :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...