Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #1 Skrevet 12. desember 2011 Jeg har 2 barn som har bursdag på sommeren, så hver sommer en uke eller to før bursdagen og et par uker før jul tar jeg å går gjennom alt av leker de har. Det de leker mye med blir satt tilbake i lekekassa , det de aldri leker med tar jeg bort og det de sjelden leker med snakker jeg med barna og så blir vi enige i at noe får bli og noe av det gir vi bort. Store ting som duplo, little people leker og slikt har vi gitt til barnehagen så det kan de jo leke med der. Resten har vi gitt for å sende til fattige barn i øst Europa sammen med fra vokste klær, eller til en bruktbutikk her som selger og bruker pengene til å hjelpe fattige. Barna mine har ikke leker i overflod men de har nok å leke med og bruker faktisk de lekene de ikke har. Noen ganger kommer datteren min med en leke hun ikke har brukt på lenge og sier mamma denne kan barna få for den leker jeg ikke med mer. Jeg syntes jo det er veldig greit å gjøre slik, istedenfor at leker bare ligger der og støver bort, men jeg har et par venninner som bor et stykke unna som var her på besøk og da fikk jeg høre at jeg var en fæl mamma, og det var så synd på barna mine som nesten ikke hadde leker! Og i tillegg måtte gi fra seg deler av det de har. (de har en stor kasse med brio tog bane, en liten kasse lego, en liten kasse med småbiler, 4 babydokker med utstyr, sikkert 15 barbiedukker med hus og utstyr pluss, handy manny verktøy og en del annet småting samt uteleker, så de har bra med leker i mine øyne.) I tillegg var det visst helt horribelt at de ikke har klærne hver for seg. Og brukte det meste om hverandre. De er 12 mnd imellom i alder, ene er litt stor for alderen og andre litt liten så de bruker samme størrelse og er naturligvis begge jenter. Utrolig hvor lite det skal til for å være en dårlig mor i disse dager.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #3 Skrevet 12. desember 2011 syns det høres ut som du er en svært god mamma jeg! =) Så lenge du hører på barna dine..og ser deres side av saken... Ikke alltid det er like lett å se hva barna er spesielt glad i av lekene sine.. Men det med klærne stusser jeg faktisk litt på... Greit å låne av hverandre om det skulle være noe.. men jeg personlig syns klær er personlig ihvertfall.. (ikke av hygienske årsaker osv) Det bare er slik.. Og det hadde ikke falt meg inn at to barn skulle delt dette til dagligdags...
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #5 Skrevet 12. desember 2011 TRENGER IKKE VÆRE SÅ FREKK 15:20
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #6 Skrevet 12. desember 2011 Merkelig tankegang 15:22. Hvorfor kan ikke to søsken som bruker samme størrelse dele på klærne?
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #7 Skrevet 12. desember 2011 Mulig det? men etter å ha vist frem innlegget til flere/delt det med flere så er alle de enige med meg.. hehe. Så vi har vel alle en merkelig tankegang da? For all del.. som sagt er det ikke noe spesiell grunn til å ikke la barna dele..og funker det..så hvorfor ikke.. Men for MEG høres det merkelig ut..at barna ikke skal få ha egne personlige klær.. Dattra mi plukker jo gjerne ut noe hun selv vil ha i butikken osv.. En spesiell genser..eller bukse.. Og ser ikke for meg at det skulle deles i mellom søsken... Og jeg snakker ikke om arv nå altså..for søsken bør aboslutt kunne arve etter hverandre.. men å ikke ha egne klær? Det syns jeg blir litt rart... 15.22
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #8 Skrevet 12. desember 2011 Og jeg lærer barna mine å ta vare på hver eneste leke de har, å behandle de bra og ikke miste dem. Å "tvinge" dem til å gi bort noen av lekene sine kunne aldri falt meg inn. Istedet lærer jeg dem at ikke alle har det like godt som dem ved å snakke om det og ta dem med ut og sammen kjøpe en julegave hver til et barn som som trenger det og gir disse videre til Frelsesarmeen. Barne mine blir nok like omsorgsfulle og medfølende selv om de har rom som bugner av leker.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #9 Skrevet 12. desember 2011 "I tillegg var det visst helt horribelt at de ikke har klærne hver for seg. Og brukte det meste om hverandre" det var det jeg skrev og ikke at de ikke har egen klær Selvsagt har de klær som er bare deres,penklær, uteklær som jakker,dresser luer og votter. i tillegg har de egne truser naturlig nok. De deler bukser, pysj, gensere, strømpebukser, sokker bortsett fra et og annet plagg de har fått i gave fra noen eller jeg har kjøpt spesielt til den ene. Resten av klærne er arvet og derfor ikke kjøpt hverken til den ene eller andre Det mine venner reagerte på var det at barnas klær lå sammen i skapet på vaskerommet. Altså ikke på hver sitt skap med klær. Jeg skjønner at det kan være rart for noen at barn deler men mine barn har ikke noe problem med at de eier en del ting sammen. De bryr seg i det hele svært lite om klær ennå. Den dagen kommer hvor de vil ønske å ha sitt eget og få litt egen stil og da vil jeg selvsagt måtte gjøre om på dette. HI
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #10 Skrevet 12. desember 2011 HEHE Jeg har da aldri sagt at man er en dårlig foreldre om man lar barna ha masse leker. Jeg har bare sagt hvordan jeg gjør det. Jeg ønsker ikke at barna skal ha massevis av leker som ligger å flyter det passer ikke for meg og her vi bor. Om det ikke er noe problem for deg så er da det greit. Jeg legger meg ikke oppi hva andre gjør i så måte. Jeg sier ikke at mine blir mer omsorgsfulle eller medfølende en andre barn som har mer leker en de heller. Jeg bare reagerte på at det at jeg velger å ikke la barna mine ha overfylte rom skal gjøre meg til en dårlig mamma. Jeg tvinger ikke barna til å gi bort noe for den saks skyld om de ønsker å beholde en ting så får de selvsagt det. HI
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #11 Skrevet 12. desember 2011 Jeg synes det virker som du er en kjempegod mamma... Lurt å lære barna både at ikke alle har det like godt som oss og lære de å ta vare på det de har. Når det gjelder klærne så skjønner jeg godt at du gjør det sånn. Jentene dine kommer helt sikkert til å gi uttrykk for det når det ikke passer dem slik lenger
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #12 Skrevet 12. desember 2011 frekk? er det frekt å svare "ok". hi konstaterer at hun er en dårlig mamma. ok, er et greit nok svar på det.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #13 Skrevet 12. desember 2011 Jeg er for så vidt helt enig med HI. Jeg prøver å begrense mengden leker her, men venter nr to så har ikke begynt å gi bort noe. Synes du løser dette fint. Men skjønner ikke helt hvorfor du spør. Du føler deg jo veldig trygg påmat det du gjør er det riktige i din familie. Drit nå i hva hun venninna di mener da. Jeg gir blaffen i om en materalistisk mor skal mene noe om mengden leker mitt barn har, det har hun ingenting med tenker jeg. Fortsett som du gjør så lenge du synes dette er rett.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #14 Skrevet 12. desember 2011 Det var ikke et spørsmål egentlig, bare en liten tanke. Noe som irriterte meg litt og samtidig ser jeg humoren i det. Neida jeg er fornøyd med hvordan ting gjøres, det er riktig for oss. Men så lite skal det til altså for å være en dårlig mor i noens øyne. Jeg er ikke verdens beste mamma, jeg gjør mye rett og mye galt vil jeg tro. Men jeg føler meg trygg på at summen ikke gjør meg til en dårlig mamma. Det er alltid mye å lære og alltid noe man kan gjøre bedre som mor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå