Gå til innhold

"Pynt" til svinestek

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha med mat til felles koldtbord på juleavslutningen på skolen, og jeg tenkte jeg skulle ta med svinestek.

Men jeg trenger noen tips til hva jeg kan "pynte" fatet med... er ikke så god på hva som passer sammen.. ;-)

Og kan jeg skjære opp steken og lage den klar på fatet dagen før avslutningen? Vil jo selvfølgelig oppbevare den godt innpakket....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen pynter med svisker og kruspersille.

Skjær den opp og legg den på fat dagen før. Gjør det enkelt.

Skrevet

Ville ikke laget til fatet dagen før, det blir en enorm overflate der eventuelle bakterier kan formere seg.

Pynt med noen salatblader på kanten av fatet, noen oppskårne tomater og litt sviske eller aprikos.

Skrevet

Men vil bakteriene formere seg dersom det står i kjøleskapet godt tildekket med plast?

Ikke HI, er bare nysgjerrig.

Skrevet

Ikke nødvendigvis mye, men mye mer enn om steika ikke blir skjært opp før samme dag. Bakteriene befinner seg nemlig kun på overflaten. Det er grunnen til at man kan spise biffen rå i midten uten fare, men må gjennomsteke kjøttdeig. Nå vil steika bli bakteriefri under steking, men den blir likefullt utsatt for bakterier i det den er nedkjølt igjen.

Om det skulle befinne seg noe snusk på, kan det bli nok bakterier til å matforgiftet de som har nedsatt immunforsvar, og det er innmari leit og pinlig å være den som forårsaker sykdom.

Jeg ville servert familien min stek som hadde vært oppskjært en dag, men veit at vi kan tåle det. Jeg hadde ikke tatt det med meg for servering i en forsamling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...