_FIVRELLA_ Skrevet 12. desember 2011 #1 Skrevet 12. desember 2011 Min sønn er nå 5 mnder, og jeg har lest en plass at å venne dem av med bryst før de er 6 mnder tar kortere tid enn om de er over 6 mnder. Med det sagt er det da på tide å prøve å avvende. Jeg vil gjerne ha erfaringer og metoder fra dere. Natten er ikke ille nå. Han legger seg 19.00, og på en normal natt er jeg oppe en gang for deretter å stå opp 07.00. Jeg får så vondt av å måtte si nei til pupp på natten, for jeg får d for meg at han er sulten. Bør jeg ikke avvende ham? Tror dere han trenger meelk om natten? Takker på forhånd for svar fra dere.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 12. desember 2011 #2 Skrevet 12. desember 2011 Skal man nattavvenne så er det viktig som du nevner å vite om barnet trenger mat. Som rettesnor sier de at de skal spise minst 2 måltider fast føde på dagen før man kan nattavvenne. Men dette er generelle råd, og sier ikke noe om DIN baby. De vokser som kjent i litt i rykk og napp og du vil kunne oppleve en økeperiode ved ca 6 måneder, av og til opp til de er året. Jeg syns du også skal fhøre litt på magefølelsen din her, så kan andre få mene hva de vil :-). Min gutt sov natta igjennom ved 2 måneder, men etter det har han hatt lange perioder hvor han har krevd mere mat igjen. Jeg har fått beskjed av helsesøster for lengst at lillemann ikke trenger mat om natta. Allikevel - han er jo sulten og/eller tørst og på ingen måte "overvektig", så jeg har bestemt meg for at gutten min får styre dette selv så lenge hu mor ikke blir helt utslitt. Ja, jeg har begynt på jobb og gutten er 10 måneder idag så det hadde ikke gjort meg noe om han helt mistet interessen snart. Men det går på et vis, og da tar jeg heller kampen når jeg må. En liten periode hadde vi oppvåkninger her hver og annenhver time. Det som ble viktig for oss er at minsten ikke må ha pupp hver gang for å sovne igjen. Den kampen tok vi ved 8 mnd, og oppvåkningene ble kraftig redusert. Jeg syns "kampen" var mye enklere å ta nå som han skjønte litt mere og jeg tydelig kunne høre at det var viljen som gråt. Men jeg er enig i at kampen om å sovne i egen seng, den hadde vært enklere å ta før 6 måneder. Først og fremst fordi gutten min begynte å sitte, krabbe og stå fra 6-7 måneder og da ble ting plutselig mye vanskeligere...
_FIVRELLA_ Skrevet 12. desember 2011 Forfatter #3 Skrevet 12. desember 2011 Hei Februarmamma. Jeg har, i forhold til andre her, vært litt treg ang fast føde. Han får purè to ganger om dagen i tillegg til bryst. Opplever at mange her begynner ganske raskt. Uten at det er noe feil med det altså! Men grøt har vi ikke startet med ennå. Skal begynne nå (førsøkte faktisk istad, men grøten ble bare suppe. Da måtte jeg le. Tenk å ikke klare å lage babygrøt en gang!). Kanskje jeg skal få mer rutine på det før jeg begynner avvenningen, som du nevner. Da vet jeg hvertfall han er mett. Noen ganger våkner han et par timer etter vi har lagt han. Jeg kan kanskje begynne å droppe det måltidet... Det er bare så enkelt å gi han bryst vetttu, for da vet jeg han sovner igjen. Det er absolutt et poeng at det er greit å få avvenningen i boks før de sitter og krabber osv. Da tenker jeg kampen blir tøffere. Syntes forøvrig det er fint du ammer om natten ennå om barnet ditt trenger det. Så lenge man ikke sliter seg ut, som du sier.
lillenims Skrevet 13. desember 2011 #4 Skrevet 13. desember 2011 Om du ikke selv synes det er noe problem med den ammingen dere har i løpet av natta, så ser jeg heller ingen grunn til at du skal avvenne han enda. Definisjonen på å sove "natta gjennom" er vel egentlig 6 timer i strekk, og det gjøre han jo om du ammer en gang på de 12 timene Så om du synes det er greit, synes jeg du bare skal fortsette å amme når han våkner. Av egen erfaring bør du være obs om han flere netter på rad begynner våkne mer enn en gang, da kan det være lurt å øke matinntaket (fast føde eller pupp) på dagtid, og deretter evt være litt streng på amming utover en gang om natta. Ammehjelpen (jeg er en av "dem") om nattamming: http://ammehjelpen.no/artikkel/16/Nattamming
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 13. desember 2011 #5 Skrevet 13. desember 2011 Det var en fin link, lillenims!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå