Anonym bruker Skrevet 11. desember 2011 #1 Skrevet 11. desember 2011 Er i svangerskapspermisjon, ferdig i mai. Hadde sett for meg ulønnet perm til lille hadde begynt i barnehage i august. Har ikke jobb å komme tilbake til, og vil være uten jobb til 01.01.13 siden jeg da overtar en butikk. Har jeg krav på noe når perm er slutt, og de 7 1/2 mnd jeg vil være uten jobb?
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2011 #2 Skrevet 11. desember 2011 kan nok søke kontankstøtte.. evt også arb ledighets trygd.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2011 #3 Skrevet 11. desember 2011 kontantstøtte er vel eneste, arb.ledighetstrygd/dagpenger har du kun krav på om du har barnehageplass..
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2011 #4 Skrevet 11. desember 2011 Om du hadde jobb før permisjonen, men ikke etter permisjonen så har du vel rett på dagpenger. Husk å registrere deg som arbeidssøker og å sende meldekort. Har du karenstid så løper de i 8 uker etter at du først registrerte deg, ikke bare 8 uker etter endt permisjon.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2011 #5 Skrevet 11. desember 2011 Nei, barnehageplass er ikke et krav, men du må ha mulighet til barnepass.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2011 #6 Skrevet 11. desember 2011 Det er ikke krav om barnehageplass for å kunne søke dagpenger, akkurat hvilken form for barnepass man benyter seg av bryr ikke NAV seg med.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2011 #7 Skrevet 11. desember 2011 For å kunne få dagpenger må du jo være reell arbeidssøker. Om du uansett hadde tenkt å være hjemme og faktisk ikke er på utkikk etter jobb så har du selvsagt ikke rett på dagpenger. Du må også ha barnepass tilgjengelig som andre nevner. Nei, velger du ulønnet permisjon velger du også å være uten inntekt.... Du kan søke om kontantstøtte fra mnd etter barnet fyller 1 år, men utenom det har du ikke krav på noe....
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2011 #8 Skrevet 11. desember 2011 Nei, hadde regnet med å måtte være hjemme i ulønnet perm til august og oppstart i barnehage. Jobben jeg har hatt har opphørt, så da har jeg ingenting å gå tilbake til. Skal uansett ta over en butikk om ca ett år, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre med jobbsituasjonen imens.... Hi
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2011 #9 Skrevet 11. desember 2011 Da svarer du jo på spørsmålet selv.. Du er hjemme i ulønnet permisjon og har da ingen inntekt.. Ikke verre enn det.. Om du velger å prøve å få jobb fra august så kan du jo det om du tror det kan være mulig å finne en jobb for en kort periode fra august til januar - i den perioden kan det være at du har rett på dagpenger avhengig av om du ellers oppfyller kravene...
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2011 #10 Skrevet 11. desember 2011 Iogmed at jobben har opphørt så er du jo faktisk arbeidsledig, og kan da søke dagpenger.. Om du ikke har tenkt til å skaffe jobb fordi at du har en i vente, så er det opp til nav å bestemme om du får dagpenger eller ikke. Søk, så kaller de deg inn til et møte, så ta det derfra..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå