Gå til innhold

Er dette riktig eller galt? (oppdragelse)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på 2 er en skikkelig villbass :) Veldig snill og hører veldig ofte etter, bortsett fra når det gjelder å stå på stolen sin og løpe i sofaen når vi ikke er der. Også har samboeren begynt med noe nytt som jeg ikke liker helt. Når hun ikke vil høre og bare står på stolen og ler når vi sier at hun må gå ned så sier han : "Hvis du ikke hører så setter jeg deg i sengen". Og setter henne i sengen hvis hun ikke satt seg ned. Hun gråt litt og han hentet henne og forklarte at hun ikke kunne stå på stolen fordi hun kunne falle å slå seg. Da stoppet hun å stå på stolen.

Men jeg liker ikke at han bruker sengen som "straff", det er jo en plass hun skal sove og føle seg trygg på. Hun har ikke vært redd for sengen i ettertid og sovner med en gang som hun pleier og går til sengen når hun er trøtt og skal sove. Så, er det helt feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en sønn som er redd for å være på rommet sitt alene -selv i skolealder. Pga dette har vi aldri brukt sengen, eller rommet som straff.

Tror nok heller jeg ville funnet et annet sted; kjøkkenstolen, trapp el men ikke sengen..

Skrevet

Jeg synes det er korrekt måte å reagere på, men jeg ville heller ikke brukt sengen. Både fordi sengen skal være et trygt sted og fordi da blir hun tatt "bort" fra dere. Så ville kanskje valgt å sette henne på en puff, et teppe på gulve eller lignende (og da i samme rom som dere oppholder dere i).

Skrevet

Måten han gjør det på er riktig, stedet han har valgt er feil.

Her er ikke rommet eller sengen straff det skal ikke forbindes med noe negativt.

Men jeg har et sted hun må sitte. Ble flittig brukt da hun var rundt 3 nå er hun 4,5 og det er svært sjelden det er noe som gjør det nødvendig heldigvis.

Skrevet

Å ha et slikt sted er supert og virkningsfult, men det bør ikke være sengen.

Sengen skal være et sted for trygghet og kos, det gjelder igrunn hele rommet dems. Bruk trappa eller en stol i gangen i stedetfor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...