Gå til innhold

Permisjonsdebatten


*Kengumamma*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her tar jeg ut 100% + ferie fra 2012 + et par mnd med ubetalt - far tar sine 12 uker. Dette fungerer best økonomisk for oss, da jeg får lønn via arbeidsgiver, som utbetaler over 6G og lar meg opparbeide feriepenger for hele perioden. Hans arb giver betaler ikke lønna, så da går han ned i lønn, samt mister feriepenger for 12 uker... På denne måten dekker vi oss også inn til barnehagestart i august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min partner ta først 2 uker i forbindelse m fødsel (dette er en en lovbestemt ordning) Rett til to uker ved nedkomst, så er det opp tll arbeidsgiver om de vil gi lønn for disse to ukene.

 

Vet enda ikke om hvordan vi fordeler permisjonen. Jeg kan tenke meg mye av den, men det er jo ikke bare opp til meg. Om han vil ha halve så får han det.

 

Jeg spurte han her om dagen: hva om du tar halvparten, hvorpå han svarte"jeg vet ikke om jeg har lyst". Tenk hvis jeg/ en kvinne hadde sagt det samme. Da kunne man bli møtt med: hva !!! sier du at du ikke har lyst til å være sammen med babyen, hva er du for en mor!

 

Når man fordeler pernisjonen så må man huske på at dette kanskje er en av de få gangene i livet man får være 100% sammen med babyen. På jobben skal vi være i 25-40 år til. Derfor er det viktig at både mor og far tar seg tid, ialllefall usle 12 uker på å bli kjent med babyen sin, synts jeg.

 

At far bli kjent med babyen er først og fremst fint for far og barn, men samtidig så styrker det også ofte parforholdet, og det er jo viktig (spes når man tar i betraktning av at vi har 50 % skilsmisse).

 

Godt valg til dere alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler 50-50. For oss er det helt klart mest økonomisk gunstig at han tar ut så mye av permisjonen som mulig, men jeg ønsker å fullamme de første 6 mnd og det blir så vanskelig om jeg må gå tilbake til jobb. Jeg er selvstendig næringsdrivende og har muligheter for å være fleksibel i arbeidet. Jeg håper dette gjør det mulig for oss å strekke permisjonen med tidskonto. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...