Gå til innhold

Ang flere faddere i dåp og deres "oppgave"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Iflg kirken.no har man faddere for at de skal følge opp barnet i kristne tro, be for de etc....

Så man må ha minst to faddere, maks seks..

Jeg lurer litt på hvorfor de som ikke er spesielt interessert i dåpens mening og den kristne tro velger flere enn to faddere?

Jeg mener de som kun døper for at det er såkalt tradisjon, men som aldri går i kirka eller bryr seg noe som helst om religionen..

(Jeg er selv fadder for en unge, jeg er ikke kristen eller tilhører noe annet trossamfunn - hva er egentlig min oppgave?

Jeg ante ikke at det skulle være flere faddere enn meg og min samboer da vi be spurt. Siden jeg aldri hadde vært i en dåp før, visste jeg ikke at det gikk an å ha flere heller. Sa ja fordi jeg syntes det var en ære og bli spurt og fint at de ville ha oss. Men det var jo tre til som var faddere og det ble plutselig ikke så spesielt lenger. )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommr jo an på foreldrene og fadderne, og hva de legger i det å være fadder. For de som ikke er kristne da. For mange er det kanskje bare en del av tradisjonen, mennesker som allerede - og fremover, vil ta en stor del av livet til barnet..

Du skulle kanskje snakket med foreldrene til ungen om hva din oppgave er?

Jeg er fadder til et tvillingpar, som har fire-fem andre faddere hver selv. Jeg bryr meg ikkje et gram om de andre, jeg syns det er en STOR ære å være fadder for dem og jeg skal være en del av dem sitt liv. Hva de andre gjør, er jo opp til dem, syns det er like spesielt uanset=)

Skrevet

Jeg var i dåp i vår, og her var det så mange faddere på barnet at det gikk litt surr for meg.

Ikke er foreldrene til barnet kristne heller, så jeg skjønte heller ikke meningen med så mange faddere.

Ser for meg at alle i denne familien er faddere for alle barna. Dette var første småbarn i familien som ble døpt, og skal man holde tradisjonen tro når det kommer flere barn til - så vil alle være fadder for alle. Hva vil da være så spesielt med fadder? For en dag må jo antall faddere være brukt opp.

Selv er jeg vokst opp med to faddere. De var der faktisk ekstra for meg i barndommen. Hadde de vært fadder for alle mine søskenbarn i tillegg, så tror jeg at ansvaret bare renner ut i ingenting.

Skrevet

Jeg er fadder til min lillesøster, og ikke fast kirkegjenger. Men jeg valgte å tolke fadder rollen mer i retning av å guide henne i "rett og galt" og etikk og moral...

Vi har aldri lest i bibelen sammen, men hun sitter da igjen med noen kristelige verdier for det.

-Være god imot andre. -vite at ikke alle har det like godt som en selv, vær taknemmelig. -Del av din overflod. osv osv

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...