Anonym bruker Skrevet 11. desember 2011 #1 Skrevet 11. desember 2011 ..når man er gravid, hva gjør man da?¨ Har bekkenløsning, så ut i fra det jeg forstår så kvalifiserer ikke det til svangerskapspenger. Smertene er ille på jobb siden jobber er fysisk med ståing/gåing i høyt tempo hele dagen. For ikke å snakke om stress.Trapper, litt løft etc er også en del av hverdagen. Løftene kan selvsagt unngås. Så lenge ting tas i et rolig tempo (les: sakte gåing) er det minimalt med smerter, men det er jo ikke mulig i jobben.. Tidligere kunne jo aktiv sykemelding vært et tema, men nå er de jo gått vekk i fra den ordningen... Ønsker ikke å presse meg mer på jobben (har prøvd det - legen sykemeldte meg fullt nå for at jeg skulle få en pause og tenke gjennom tiden fremover) da det resulterer i økte smerter på ettermiddag/kveld, og det går utover livskvaliteten siden jeg ikke får "hentet meg inn igjen" før neste arbeidsdag.. noen med råd, tips eller erfaringer?
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2011 #2 Skrevet 11. desember 2011 Vet ikke hvordan det er ved bekkenløsning, men selv går jeg på svangerskapspenger pga risikoyrke uten mulighet for tilrettelegging. Ring og hør med NAV om du kvalifiserer til det ettersom de ikke kan tilrettelegge (eller om det kun er når det er risiko for mor og barn i jobb)
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2011 #3 Skrevet 11. desember 2011 Jordmødrene vet ganske mye om svangerskapspenger og kan også søke for deg. Alternativet er jo å fortsette gå sykemeldt. Jeg hadde gradert sykemelding hvor legen presiserte at jeg skulle jobbe halve dager, så jeg jobbet 3 timer om dagen. Fungerte greit for meg helt til det heller ikke gikk lenger og jeg ble 100% sykemeldt ut svangerskapet.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2011 #4 Skrevet 11. desember 2011 Når jobben din ikke kan tilrettelegge for deg, så har du krav på svangerskapspenger..
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2011 #5 Skrevet 11. desember 2011 takk for svar utfordringen med gradert sykemelding er at jeg må pendle til jobb + at parkeringen er et stykke fra jobben, så etter rask gange til jobb så er allerede bekkenet på tur og så er jeg ikke så flink til å ta hensyn når jeg først er på jobb.. så lunsj etc, blir gjerne skulket når det er travelt, siden jeg likevel jobber så kort dag og snart skal hjem.. dette er jo min egen feil da..... ang jordmødre...er 2.gangs så har ikke jordmortime før om et par uker.. er 21 uker nå, så de sier at jeg må ta ting med fastlegen-- Fastlegen er veldig grei, men han har ikke særlig peiling på svangerskapspenger så da blir det evt sykemelding..
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2011 #6 Skrevet 11. desember 2011 Som jeg sa i starten, ring NAV og spør. Evt se på nav.no. Fastlegen kan også skrive inn en søknad til NAV uten å snakke med de først (Han må det uansett. det gjorde min uoppfprdret), som du får svar på relativt raskt- imellomtiden kan du være sykemeldt. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå