Gå til innhold

Barnevernet er visst "den store stygge ulven"..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare jeg som reagerer på at flere skriver at barnehagen skal kontakte barnevernet ang barna deres, og trådstarterne legger det frem som at ingenting er galt. Ærlig talt, jeg jobber selv i barnehage og vet at det skal veldig mye til før man kontakter barnevernet. Er det noe dere skjuler her inne, noe dere ikke legger frem?

Det er jo ikke alltid så lett å ha selvinnsikt og se ting utenfra når det kommer til omsorgen av det kjæreste man har.

I barnehagen der jeg jobber reagerer vi om barnet kommer skittent over en lang periode, ikke har med nok bleier, skift osv. Og om barnet forandrer adferd til det negative osv. Men det er HØY terskel før vi melder inn. Så alle dere som skriver inn her om at barnevernet er " den store stygge ulven", er det virkelig slik? Eller er det noe dere skjuler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har jobbet i årevis i barnehage selv og de fleste ansatte i bhg har høy terskel før de melder til barnevernet. Men det betyr ikke at alle som jobber i bhg/alle bhger er slik.

Jeg vet om en barnehage som jeg aldri ville hatt barna mine i nettopp fordi jeg vet at det er slik at mange foreldre derfra har blitt rapportert til barnevernet for ting som overhode ikke er sant eller sterkt overdrevet. Ja til tider for ting som overhode ikke er noe galt engang.

Disse foreldrene er ofte blitt meldt til barnevernet fordi de har vært så frekke at de har sagt hva de mener om måten bhg drivers til eier/styrer.

De har klagd når barna ikke fikk det de skulle og ting ikke var som det burde. Og nei det var ikke de ansatte som meldte det var eieren.

Rett og slett som hevn for at de klagde, spesielt der hvor saken var tatt videre.

Ja dette er en privat barnehage.

Men jeg må si at for det jeg vet er det ingen av disse sakene som ble til noe annet en en rask sjekk fra barnevernet.

Det finnes også barnehager som har ansatte som tror de er verdensmester og alt de ikke ville gjort selv er feil og derfor omsorgsvikt.

Jeg har selv jobbet med et slikt menneske og er veldig glad vi hadde en regel på at vi ansatte ikke fikk sende meldinger det skulle gå gjennom styrer.

For denne kollegaen min så omsorgsvikt overalt.

Noen barnehager er vel også veldig redd for å ikke si fra i de saker som trenger det at de melder heller ved veldig liten bekymring. Spesielt i bhg hvor det en gang har vært meldt for sent, og de er redde for å gjøre samme feil igjen.

Så ja det forekommer nok en del slike situasjoner.

Men det er jo også slik at mange som blir meldt og senere laget sak av i barnevernet har dårlig evne til å se hva de gjør galt og føler seg angrepet for ingen grunn.

Så om det er det ene eller andre i sakene vi leser her er jo vanskelig å vite.

Men jeg må si at hvis en barnehage velger å melde kun på grunn av at et barn har vært trassig i et par uker når barnet faktisk er midt i trassalderen så er det merkelig. Det bør ligge en del andre grunner til.

Skrevet

Oj, finnes det virkelig barnehager som melder barna til barnevernet for å ta hevn over foreldre? De er jo kjempealvorlig, og disse barnehagene må jo ha null respekt for tiden til barnevernsansatte. Har aldri hørt om lignende tilfeller i offentlige barnehager. HI

Skrevet

Hehe, jeg fant dette i et referat fra et foreldremøte:

"Diskusjonstema 2: Samarbeid med andre instanser

På denne gruppen var det klar enighet om at de fleste foreldre hadde altfor lite kunnskap om disse instansene, og mange ønsket å lære mer om dette. Det ble ikke så mye diskusjon, men mer spørsmål til personalet som svarte så godt det var mulig. Og mange ønsket et besøk fra disse instansene på et foreldremøte, slik at man kanskje kan ufarliggjøre noe, og gjøre dette til en mer naturlig del for alle, slik det er for oss som jobber i barnehagen. Mange lurte på ting rundt saksgang,

og hvordan barnehagens rutiner er, og som det ble sagt da: vi vil i de aller fleste tilfeller ha hatt flere samtaler med foreldrene før eksterne instanser kalles inn, og foreldre må også godkjenne et slikt samarbeid. Kun i helt ekstreme tilfeller, der barnehagen har mistanke om grov omsorgssvikt, eller vold, SKAL barnehagen sende bekymringsmelding uten å informere foreldrene på forhånd. Noen kommenterte på denne gruppen at dette temaet, altså samarbeid med andre instanser bør være et

tema på aller første foreldremøte eller foreldresamtale, slik at foreldre har noe kunnskap før det evt skulle gjelde dem og deres barn. Det ble også en del diskusjon rundt de oppsatte påstandene, men dette er de tilbakemeldingene som gikk hyppigst igjen.

Refleksjoner, svar og tanker fra barnehagen i etterkant av møtet:

Vi satt pris på at så mange ga uttrykk for at de ønsket å lære mer om dette, og vi skal forsøke å få til et møte/foredrag der disse instansene kan presentere seg nærmere. Barnehagen har til enhver

tid et tett samarbeid med flere instanser, så dette er veldig naturlig for oss, men vi tar absolutt med oss foreldrenes behov for å kunne mer om dette. Jo mer man vet, jo mindre farlig blir det ofte, og ufarliggjøring var også et ord som gikk igjen mye i diskusjonene. Temaet vil også legges inn i foreldremøte for helt nye foreldre, som avholdes på våren!"

Hehe, det blir litt krampaktig når de skal normalisere Bv, men ikke tør å nevne dem ved navn!

Samarbeid med andre instanser, --- vi skal forsøke å få til et møte/foredrag der disse instansene kan presentere seg nærmere. --Det høres ikke direkte beroligende ut, spør du meg.

Skrevet

andre instanser er vel ikke bare barnevernet men for eksempel ppt vil jeg tro

Skrevet

Barnehagen vår sendte bekymringsmelding på oss pga sønnen vår hadde sagt to ganger at "pappa slår mamma" og at "pappa er sint på meg" en gang. På hver eneste foreldresamtale + ved flere anledninger i hentesituasjon i løpet av de snart 4 årene han har gått der har vi snakket med bhg om vår sønns meget livlige fantasi og - dessverre - hang til å lyve. Når de vet dette meget godt, synes jeg ikke deres terskel for å anmelde var så fryktelig høy. Han hadde også sagt "neida, bare tulla" etter alle 3 utsagnene.

Barnevernet har snakket med oss og vært her på besøk og fant selvsagt ingenting galt, vi er veldig gode foreldre og vi er trygge på det. Jeg jobber også i barnehage, og vet utmerket godt hva som skal til for å melde en bekymring. Og en løgnaktig unge tar man med en klype salt.

Skrevet

trenger ikke bare være barnevern vettu!

Kan være PPT, BUP, Habilitering eller alle ulige andre kommunale og interkommunale instanser en kommune har.

Her i kommunen har vi f.eks et tverrfaglig team bestående av BV, PPT, BUP, politi og skole.

Skrevet

Jeg har inntrykk av at mange barnehager melder sjeldnere enn de burde, egentlig. Og at de venter for lenge. Det er så lett å overse et barns rop om hjelp, fordi man ikke vil ødelegge forholdet til foreldrene.

Tenk på alle ungene som vokser opp og sier: Hvorfor var det ingen som så, hvorfor var det ingen som gjorde noe?

Husk at barnevernet kan hjelpe familier som virkelig sliter!

Søstera mi søkte selv hjelp hos barnevernet da hun sleit en periode, og hun fikk akkurat nok hjelp til å komme seg over kneika. Hadde det ikke vært for barnevernet, er det ikke sikkert alt hadde vært så bra med henne eller ungene i dag...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...