Gå til innhold

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk en gutt for 5 år siden på 4200 g, 52 cm lang og 39 cm i HO.

Det var et planlagt ks, av div årsaker.

Denne gang håper jeg på og føde normalt.Men jeg er så fryktelig redd for at neste baby skal bli stor også. Ikke redd for smertene,men livredd for at baby skal sette seg fast og få skader .. =(

Merker det tar tankene mine mye og er en stor gledesdemper oppi all gleden over at jeg endelig er gravid igjen.

Både jeg og far var 5.5 kg da vi ble født.

Er det vanlig å bli satt igang event så jeg slipper å gå over termin?

.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med jordmoren din.

Jeg fikk beskjed om å ikke gå over tiden pga at ungen var stor (4300, 53 lang og ca 37 i hodeomkrets) Ble hastekeisersnitt på meg

Skrevet

Luft bekymringen din for jordmor, kan godt hende de vil ha deg inn til vektsestimering.

Men med tanke på at din sønn ikke var unormalt stor når han ble født(bortsett fra HO), så kan det godt hende at de lar det gå sin gang.

Skrevet

Ville ikke trodd på denne vekstestimeringen. Jeg gikk på flere ultralyd kontroller pga at estimeringen sa at ungen var 10 % under det han "skulle være". Vel han ble født og hadde en vekt på 3600 gram og var 49 lang. Altså over gjennomsnittsvekten. Min søster fikk høre at hennes var litt under også, hennes barn var 4200 gram!

Skrevet

Er det ikke sånn at man ikke kan bli satt igang hvis man ikke er moden? Eller har jeg misforstått?

Skrevet

Jeg har blitt satt igang selv om jeg var så umoden og lukket som overhode mulig.

Babyen kom et døgn senere.

Men jeg vil ikke anbefale det da kroppen fikk litt sjokk og riene var mild sagt inntense.

Skrevet

11.09 ble du satt igang før termin da?

Skrevet

Jeg gikk 10 dager over termin,og fødte en gutt på 5000g,56cm og 40cm i hode omkrets. Fødte vanlig,og alt gikk bra. Med neste mann lot de meg gå14 dager over termin,men han veide "bare" 4400g,53 cm og 36 i hode omkr. Så skal bli spennende å se hva de gjør denne gangen. Jeg er innstilt på å gå over termin,også denne gangen;O)

Skrevet

vekteks. er ikke helt til å stole på. Førstemann her var på overtidskontroll beregnet til 3700, han var 4600 g., nr to var beregnet til over 5 kg på overtidskontroll, hun var bare 4000 g. Begge var 37 i HO, og ble født vaginalt uten store problemer. Eneste var at nr en satt skeivt og ble tatt med vakuum etter 18 timer.

Skrevet

Glemte å si at min far var 6,5 kg ved fødsel. Ingen kunne fortelle meg om vekt var "arvelig". Hvor stor jeg selv hadde blitt vet vi ikke, da jeg bli født 6 uker før termin.

Må si jeg er veldig spent på denne fødselen, da den siste tok 2,5 timer fra første kynner til hun var ute. Vi har en reisetid på 3 timer til sykehuset.....

anonym 12:18

Skrevet

På sykehuset her vil de helst ikke sette igang fødsel med stort barn fordi akkurat de fødslene krever gode rier og da er det best å vente til fødselen starter av seg selv.

Du må huske på at vi sjelden får barn vi ikke klarer føde, som regel er barnet godt tilpasset fødselskanalen og bekkenet ditt.

Jeg fødte en gutt på 4725 g helt greit, revnet ikke engang.

Skrevet

Tusen takk for svar allesammen =) hører så mange skrekkhistorier og har lett for og henge meg opp i de desverre =/

Hodet er vel det verste ,uansett hvor tykk babyen skulle være ellers?

Da jeg fikk min første sa jordmor at det var den største HO hun hadde sett på en nyfødt =O

Skrevet

Ailo var 4174 g, 54 cm og 37 rundt hodet. Gikk helt fint, og revnet ikke.

Jeg var på kontroll samme dagen han ble født og da ble han beregnet til 4100, så de var ganske nøyaktig. Jeg skulle settes igang dagen etter, men han kom av seg selv. Han ble født 3 uker før termin så han kunne blitt veldig stor om jeg hadde gått til termin.

Skrevet

Jeg fødte en stor baby for 4 år siden.

4400, 51 og 39.5 i Ho + hånden lå fremst så må plusse på en cm. 41.5.

Legen hentet handen ut, fordi de var redde for at han skulle sitte fast. så jeg hadde doktoen sine hender over hodet på baby i tillegg. jupp jupp.

Jeg er gravid nå med nr 3.. (har ikke født siden den store babyen min)

Har gått til to ulike jordmødre.

en jordmor på helsestasjonen og ei på sykhuset.

Det Anbefaler jeg at du gjør.

Skal i samtale med henne på syk.huset ca hver 14 dag.

Har fått invilget KS, om jeg vil.

Om barnet mitt blir mer enn 3800 blir det KS likevel.

Fikk vite at jeg skulla tatt ut min baby med Ks. De trakk han ut gjennom fødselskanalen, selv om han lå over den trangeste delen, og det var ikke for sent for KS. Med de trakk han ut, jeg presset uten rier og jordmor hoppet på magen min.

Lykke til, og jeg anbefaler å gå i samtale med jordmor på syk.huset :)

Skrevet

Huffda,det kan ikke ha vært en god opplevelse !

Godt du får skikkelig oppfølging nå!

Kan man bare ringe sykehuset og bestille samtale med jordmor der selv ?

Skrevet

Jeg har fått 3 babyer på over 4,5 kg. Er selv liten og spinkel. Ikke noe problem så lenge hodet ikke er spesielt stort og baby er ganske lang i tillegg. Går helt sikkert fint! Lykke til:)

Skrevet

1336:

Jordmor på helsestasjon hendviste meg til syk.huset. Hun sende brev og jeg fikk time ca 14 dager senere.

Det var en god opplevelse. Hun på syk.huset leser gjennom fødselen din og forklarer deg hva som skjedde og evt hvorfor. Med meg ble hun sint og sa at slik de hadde gjort mot meg, hadde hun aldri tillatt på sine vakter.

Var godt for meg å få tilbakemelding på at jeg ikke var rar, men at fødselen min faktisk var litt unødvendig. :)

Jeg er 1329.

Skrevet

Minste min var 4,5 kg da han ble født, og ganske brei over skuldrene. Jeg er kun 157 cm høy, men det var ikke noe problem.

Revnet kun litt innvendig, og det var ikke verre enn da jeg fikk første (osm var noe mindre)

Tror ikke størrelsen har så mye å si for hvordan fødselen blir.

Skrevet

Hvorfor syk.huset, når det heter sykehuset?

Jeg ville ha pratet med jordmor i fra starten av svangerskapet. De jeg kjenner har hat gode fødsler, med store barn.

Skrevet

Det der skjønner jeg ikke, jeg fødte en gutt med nøyaktig samme mål, uten at det noen gang ble snakk om KS. Og jeg kjenner flere som har født store barn vaginalt...størrelsen på barnet har ikke alltid sammenheng med vanskelig fødsel!

Da min store gutt bl født, tok det 7 timer fra vi kom på sykehuset (andregangsfødsel), og jeg brukte ingen smertelindring utover varm dusj og varme risposer.

Skrevet

Det har jo litt med mors bekkenstørrelse også å gjøre. Venninna mi hadde planlagt KS pga "stor baby", men han var estimert til bare 4000. Han var like under. Men årsaken var jo at hun er 158 på strømpelesten og var til bekkenmåling hvor de fant at hun var for smål. En dama på 1.90 vil vanligvis ikke ha noe særlig problem med å føde en baby på 5000 gr, eller mer, mens det kan være fatalt for ei som er 1.60. Så de ser nok litt på hvor stor mor er før de setter igang eller planlegger KS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...