Gå til innhold

Hoste som aldri gir seg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår datter på 8 år hoster nesten konstant. Vi har vært til lege flere ganger, det eneste som er funnet ut er at hun har en falsk mandel. Var snakk om at hun kanskje måtte operere den bort. Men så fikk hun en periode hun var fri for hoste. Så da ble det lagt på is.

Nå virker det som om vi er glemt i all papirmøllen, ble sendt henvendelse til sykehuset for vidre undersøkelser, men har aldri fått svar. Dette er andre gangen legen sender hendvendelse, første gangen kom den tydligvis aldri fram. Nå har det gått et par måneder igjen, legen sier det er ventetid. Men vi har allerede ventet i flere år, siden hun har vært plaget med hoste helt siden hun var 3 år.

Så nå må dere snille damer her inne fortelle meg hva slags prøver kan vi forlange at de skal ta?

Det eneste som de har gjort til nå er å ta halsprøver med en vattpinne, pusteprøve og lyttet på henne. De mener hun ikke har astma pga måten hun puster på, hun pustet i en maske som registrete pusten hennes på et diagram. Litt dårlig på å forklare, beklager :)

Vi har allerede vært til legen 2 ganger den siste tiden pga hosten, det er årstiden sier legen. Men jenta hoster da nesten hele året. Og det er helt grusomt å høre på. I kveld kom hun hjem fra besøk hos en venninne og kastet opp masse slim, faren røyker inne. Hun har også hostet veldig mye den siste tiden, hun er helt rød i ansiktet og må hive etter pusten flere ganger.

Føler alle legene vi har vært til bagatelliserer dette veldig. Men for vår jenta har det mye å si, hun kan ikke drive på med idrett, for hun blir veldig anpusten og får hosteanfall. Hvis hun herjer mye begynner hun å hoste og blir helt rød i ansiktet, ser ut som om hun får et eller annet allergi utbrudd. Virker som hun også får problemer med å puste skikkelig.

Nå ble det litt mye skrevet her, kunne fortsatt i det uendelige. Men da er jeg redd for at ingen prker å lese :)

Vær så snill, kom gjerne med råd eller tips til hva vi kan gjøre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet veldig lite om dette, men synes det er jo verdt et forsøk å få henvisning til en øre-nese-hals spesialist. Og gjerne en som har god erfaring med å behandle barn.

Min lillebror slet med endel av de samme tingene, og fikk time hos en privat spesialist etter kun kort tid. Så mas, mas og mas på legene!!!!

Skrevet

Jeg føler ikke vi gjør noe annet. Har vært til spesialist to ganger. Men der ble det kun tatt pustetest og allergitest. Så fikk hun ventoline på sånn innhalator. Ble bedre en periode, men så begynner hun igjen.

Tusen takk for svar, ja vi får fortsette med å mase på de.

HI

Skrevet

prøv en spiseskje honning om kvelden.

Eller be om å bli henvist til en astmalege. Lykke til!

Hoste kan noen ganger være det eneste tegnet på astma, og spesielt gjentagende hoste om natten. Oppblomstrer ofte ved pågående infeksjoner.

Skrevet

Hun bør sikkert gå på forbyggende astmabehandling. Foreslå Flutide for legen. Og prøv å styr unna melkeprodukter (og SÆRLIG et glass med melk til forkost og kvelds). Dette kan øke slimproduksjon hos mange, og føre til mer opphopning av sekret og dermed hoste.

Skrevet

Hun hoster 70-80% av året. Og da spessielt om kvelden/natten. Er helt forferdelig for oss å høre på henne. Vi ser at det tar på kroppen hennes, hun er ofte sliten, og det skjønner jeg godt.

Skal kjøpe inn honning. Og skal kreve å bli henvist til astmalege.

Takk

HI

Skrevet

Ja vi har lagt merke til det, så hun får veldig lite melk, ALDRI til kvelds :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...