Gladmor30 Skrevet 10. desember 2011 #1 Skrevet 10. desember 2011 Er det vanlig det? Trodde den skulle forsvinne helt innen baby blir 1 år.. da har hun isåfall dårlig tid på seg :/ Er ellers veldig baby av seg enda.. hun sitter f.eks ikke, noe som jeg begynner å syns er slitende nå. Hun kan så lite i forhold til andre babyer... Grunn til bekymring?
magpie Skrevet 11. desember 2011 #2 Skrevet 11. desember 2011 Æ tror babyer er så forskjellige og stort sett er jo alt i orden. Vi har i hvertfall en i barselgruppa som heller ikje sitter (er 8 mnd) og han er no frisk og herlig for det Men du kan jo selvfølgeli høre med hs hvis du er bekymret. Er vel best å spørre så slipper man å føle seg usikker og stresset om den fontanellen vet jeg ikje..har aldri tenkt over det. Vårres har i hvertfall fremdeles en tydelig "søkk" på hodet og man kan se pulsen hannes på den tror det er helt vanlig
mor til en stor og liten Skrevet 11. desember 2011 #4 Skrevet 11. desember 2011 Vår har enda stor åpning(ca 1,5-2 cm) og er 11 mnd. Jeg stressa litt med dette selv;) Da vi var til legen rundt 6-7 mnd spurte jeg spesifikt om det. Og legen sa at det var normalt. Han hadde stor åpning, men likevel normalt. Legen fortalte at det var mye mer bekymring rundt barn der fontanellen grodde for raskt igjen. Fysioterapeuten vi hadde på 4 mnds kontroll sa at babyer lærte seg normalt å sitte rundt 8-9 mnd. Siden jeg har to som satt ved 6 mnd, er det likevel naturlig at jeg tenker sent, for det er jo min erfaring;) Men barnet ditt utvikler seg etter normalen og bruker mest sannsynlig energien på andre ting akkurat nå. Kanskje barnet ditt prater/forstår dobbelt så mye mer enn det mine gjorde på samme tid? Jeg vet at min første var tregere på andre ting etterhvert.. Hadde vært mye bedre å vært treg i starten, enn når de ble større:p Nå har jeg er klåfingra 11 mnders som ikke kan sitte i ro, roter ut alt av skuffer, klatrer i sofaen, nekter å leke med leker, springer osv. Har hatt ufattelig mange blåkuler i hoderegionen siden 7 mnd og slår seg daglig. Ikke noe moro. Skulle ønske han kunne ha sittet i ro på golvet til minst 14 mnd. Nyt roen, nyyyyyt!!!
Snellamedto Skrevet 12. desember 2011 #5 Skrevet 12. desember 2011 Tror det er innen to år ja. Vår gutt er snart 11 mnd og har også fonatelle større enn en femkroning. Og ang sitting trenger du ikke bekymre det, 8 mnd er ikke såå uvanlig sent, alle babyer følger sitt eget tempo. Vet om en som ikke bevegde seg overhodet ved 10 mnd, normalt det og fikk de beskjed om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå