Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #1 Skrevet 10. desember 2011 Hei! Da er det vel bare spørsmål om tid når min mann kommer til å flytte ut, og jeg blir alenemor. Er trist, men samtidig så føler jeg at det er det eneste rette for oss alle tre, da mor og far ikke lenger er glade i hverandre. Jeg lurer bare litt på om noen av dre kan fortelle meg hva jeg har krav på i forhold til pengestøtte. Vi har blitt enige om at jeg tar over leiligheten som vi leier, 10500 kr i mnd + strøm. Har jeg krav på bostøtte? Jeg har 50% stilling. Jeg vet jeg får dobbel barnretrygd og barnebidrag. Jenta vår er under 3 år. Er det noen endringer i støtter etter hun er tre år? Får jeg noe støtte som dekker noe av barnehageutgiftene? Eller skal far betale halvparten? Tusen takk til de som tar seg tid til å svare=)
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #2 Skrevet 10. desember 2011 10500 for en leilighet i mnd, med 50 % jobb, og støtte fra NAV? Jeg tror jeg ville funnet meg noe billigere. Hørtes litt voldsomt ut..
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #3 Skrevet 10. desember 2011 jeg har villet tatt turen til Nav og hørt med de.. Jeg ble alene med begge mine.. først med første mann og så fant jeg en ny en å han også dro så jeg ble alene med begge.. alt kommer jo egentlig an på om dere skal ha 50/50 eller om far skal ha samværs helg og noen timer på ettermiddagen en gang for uken... du får jo støtte til barnetilsyn, uansett om dere deler ikke ikke.. (tror jeg?? ) men som sagt, ta turen til Nav:) de vet det meste Lykke til
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #4 Skrevet 10. desember 2011 hadde aldri klart å betale så mye i husleie,tror nok du må flytte rimligere. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #5 Skrevet 10. desember 2011 Du må nok finne deg noe rimeligere å leie, ingen med så liten inntekt som du vil klare en så høy leie.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #6 Skrevet 10. desember 2011 Om det ikke er noen reell grunn, som sykdom / sykt barn etc., til at du jobber kun 50% så burde du absolutt se deg om etter en 100% stilling (husk: overgangsstønad, om du vil motta det, varer kun i 3 år). Og så burde du se deg etter en rimeligere leilighet. Hvordan skal samværet være?
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #7 Skrevet 10. desember 2011 Ta deg en tur på nav, de har oversikt der
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #8 Skrevet 10. desember 2011 Du kommer til å slite med den husleien..... Ellers har du en ekstra barnetrygd(ikke dobbel, selv om den blir det med bare ett barn). Så har du rett på stønad til barnepass, som dekker 64% av barnepassutgiftene(utenom matpenger). Og barnefar skal betale bidrag. Dette kan du finne ut hva blir sånn ca, ved å bruke bidragsveilederen på NAV.no. Inntekten din..... du kan ha rett på redusert overgangsstønad, noe jeg tror du har med bare 50% stilling, men dette kommer an på din lønn. Vil tro du ikke er en med over 800 000 i inntekt om du hadde hatt 100% stilling, så da vil du nok ha rett på noen tusen i overgangsstønad. En kan få overgangsstønad i inntil 3 år dersom yngste barn er under 8 år. Dette kan en få utvidet med 2 år for nødvendig utdannelse. Du skal ha skatteklasse 2 for dette året, dersom far melder adresseendring før nyttår. For det er alltid status ved nyttår(31.12) som avgjør skatteklassen for året som har gått. Bostøtte: Du er deg og ett barn. Bor du i storby er inntektsgrensen(skattepliktig inntekt) ca 225 000, og ellers i landet er den ca 200 000 for en voksen og ett barn.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #9 Skrevet 10. desember 2011 17:21 : Du ta høyde for hvordan samværet er og HI vil kun få støtte til barnetilsyn de dagene hun jobber (altså 50% og så 64% av de 50%). Om delingen er 50/50 vil HI verken ha krav på en ekstra barnetrygd eller os. Mulig bostøtte, men de vil nok se på dette med at hun jobber så lite i forhold til å ha en skyhøy husleie. Jeg vil tro at hun vil få negativt svar på dette med beskjed om å jobbe mer og/eller flytte.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #10 Skrevet 10. desember 2011 En får stønad til barnepass etter de reelle kostnadene, og ikke prosenten en jobber. Så trenger ikke ta høyde for dette. Hun sier hun blir alenemor, og skal beholde leiligheten, og da regner jeg med at hun skal ha hovedomsorgen i det daglige. 50/50 er heller ikke noen som anbefaler for barn under 3 år. Min mening at dette er en dårlig løsning uansett barnets alder. Nei, bostøtten har regler for det som heter godkjente bokostnader, så det som skjer, er nok at hun bare ikke får godkjent hele sin bokostnad.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #11 Skrevet 10. desember 2011 Huff da, høres ut som en vanskelig situasjon, men forstår valget deres godt. Har du mulighet til å gå opp i stillingsprosent? Med 75% stilling for eksempel kunne du jo fått litt mer penger inn. Om datteren din har barnehageplass bør ikke det være noe problem. Avhengig av hvordan dere ordner det og hvor mye samværsrett faren har bør dere dele på barnehageutgiftene, mener jeg. Håper det går i orden for dere uansett! klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå