Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #1 Skrevet 10. desember 2011 Hvor mange kort har dere og hvor høy er gjelda på? Jeg sliter så mye nå at jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å betale tilbake alt:(
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #2 Skrevet 10. desember 2011 Jeg har hatt. Den var på rundt 300 000,- og gikk så langt at det gikk til inkasso og til Namsmannen. Jeg var sykemeldt og ja, lang historie, men jeg var alvorlig syk, mistet inntekt og alt gikk, for å si det mildt, rett til helvete! Etter 2 år (da jeg var frisk igjen) tok jeg meg selv i nakken og tok tak i det. Ringte rundt, sendte mail og sendte brev. Fikk avskrevet gjelda (som da var kommet opp i nesten 400 000) med rundt 100 000,- og fikk betalingsavtaler på det opprinnelige beløpet. Tok meg ca. 1 år og i oktober i år var jeg gjeldfri (bortsett fra studielån, men det har jeg, heldigvis, aldri misligholdt). Ta kontakt med NAV eller med banken din for økonomisk rådgivning. IKKE la det gå så langt som jeg lot det gå. Det er ikke å anbefale!
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #3 Skrevet 10. desember 2011 Takk for svar. Tror min er på rundt 250 000..Jeg har alltid betalt i tide. Jeg har sendt rundt mailer til alle jeg har kredittkort/forbrukslån hos for å få til en slags avtale, men det var kun hos et selskap jeg fikk det. De betaler jeg et fast beløp i mnd til og det er rentefritt. De andre var ikke villig til å hjelpe meg. Det er jo nesten slik at man skal la det gå til inkasso for å få til noe form for nedbetalingsavtale:( Hva skal jeg gjøre ?
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #4 Skrevet 10. desember 2011 Jeg har et kort med 16000 kr. i minus for øyeblikket, med grense på 25000, og ett urørt ett med 45000 kr. i kreditt. Jeg har startet tidlig med julehandling og andre ting til meg selv, så fører over mesteparten nå når desemberlønna ruller inn på konto:-) Det finnes mange dyktige mennesker innen gjeldsrådgivning som kan hjelpe deg, om det har gått for langt, og slik som hun ovenfor skriver, så er har Nav kontorene rådgivningstjenester som kan hjelpe deg å kartlegge økonomien fremover om du legger kortene på bordet:) Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #5 Skrevet 10. desember 2011 Hva er inntekta di? Hva er boutgiften din? Hvor mange barn har du? ER noe av gjelda billån til bil du er avhengig av? Er noe av gjelda studielån? Har du boliglån, eventuelt friverdi i bolig? Gjeldsproblematikk håndteres litt ulikt etter hvilke type krav det gjleder, og din livssituasjon. Har jobbet en del med gjeldsproblemaikk, først og fremst ho narkomane og andre rusmisbrukere, men også andre. Jeg kan gi deg noen tips i forhold til hvilken type gjeld du har, og din økonomiske situasjon forøvrig :-) Lurer forøvrig på hvor gammel du er, og om du har jobb, eller om du har stønader av ulik type.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #6 Skrevet 10. desember 2011 Fra kredittkortselskapenes side er jo greia at de vil ha inn mest mulig penger. De kundene som betaler i tide er de kjipe kundene, det er ingen ting å tjene på dem omtrent. Så lenge du har greid å betale i tide, er du en sånn kjip kunde. Det som er om å gjøre for selskapet er å nekte å hjelpe til du kommer i en situasjon der rentene øker mer enn innbetalingen, slik at de tjener godt med penger på deg. Når dette har pågått en stund kan de gi deg nedbetalingsavtaler som gjør at du kommer deg ut av uføret før det går så langt at du får gjeldsordning. Da er du nemlig en kjip kunde som ikke er lønnsom igjen. MAO: Du må komme i en dypere grøft enn du nå befinner deg i før de gidder. Først når du har vært premiekunden deres en god stund er det på tide å hjelpe deg. Snakk med banken din og forhør deg om muligheten til å få banklån for å dekke kredittgjelda. Det vil nok kreve enten sikkerhet eller kausjonist. Og kausjonist forutsetter jo at du forteller noen som står deg nær nok til å ville hjelpe deg om hvilket uføre du befinner deg i. Slikt er tabu og kjempepinlig for de fleste av oss, men tro meg: Det er din beste mulighet.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #7 Skrevet 10. desember 2011 Nei, har ikke noe billån, det er kun kort gjeld/forbrukslån. Har studielån i tillegg som er på rundt 60 000. Har 2 barn og boliglån. Får ikke noe høyere boliglån. Som jeg skrev over her, så har jeg alltid betalt i tide, men nå begynnr det altså å se mørkt ut framover:( Jeg er 33 år og har fast jobb:)
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #8 Skrevet 10. desember 2011 Hvor stort er boliglånet og hva er verdien på eiendommen? Hva er din netto inntekt etter skatt? Er du enslig forsørger? Har du en partner? Hvor mange barnetrygder mottar du? Hvor mye mottar du i barnebidrag? Denne info trenger jeg for å vurdere om huset kan gå på tvangssalg, om du har rett til gjeldsordning? Om du har mulighe for å beholde boligen i en gjeldsordningsperiode? Om du har muligheter for å få til en utenrettslig ordning? Hvor gamle er barna dine? Har du husket å betale eiendomsgebyrene som renovasjonsavgift, vann og slam? Om du ikke prioriterer dem går det temmelig raskt mot tvangssalg av fast eiendom.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #9 Skrevet 10. desember 2011 2050000 er lånet på nå. Eiendommen er vel verdt rundt 2400000. Jeg har en samboer, men alle lånene er mine. Jeg har 2 barnetrygder Barnebidrag får jeg kun fra NAV som et forskudd for det største barnet mitt på hele 710 kroner per mnd. Alle regninger blir betalt i tide, inkludert kommunale avgifter
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #10 Skrevet 10. desember 2011 Glemte å si at bruttoinntekt er på rundt 320 000
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #11 Skrevet 10. desember 2011 En på litt under 30 000kr og et på nå ca. 9000kr Jeg hadde på det verste i tilegg et kort til, 2 kjøpekort og 2 sånne dumme lån. Ikke alt var tatt opp av meg flere av den mannen jeg den gang hadde i mitt navn og jeg hadde ikke fått det med meg. Og hva som ble gjort med de aner jeg ikke. Da han stakk av (ut av landet ) når vi gikk mot skillsmisse så satt jeg der med nesten 200 000kr i gjeld. og ikke noe sto i hans navn og jeg måtte pent betale alt siden han ikke bor i landet lenger. Idag har jeg som sagt 39 000kr igjen av disse pengene og jeg har vel ellos konto og hm konto med de står det bare noen få tusen på så med all gjeld er jeg under 50000kr.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #12 Skrevet 10. desember 2011 Gi meg et øyeblikk, så skal jeg regne litt på det :-) Er det noen av kortene/lånene som er veldig store? Hvor villig er samboeren din til å hjelpe deg? Har han stor innekt? Spiller ikke så sor rolle om alle lånene er dine, når dere eier en bolig med friverdi i sammen. De kan fremdeles gå til vangssalg om du slutter å betale. Om du betaler mye på gjelda di, du sier alt er betalt, så bidrar du tilsvarende lite til fellesutgiftene, så samboeren din har jo i praksis et sørre forsørgeransvar enn han strengt tatt skulle hatt for deg, for særkullsbarn og for fellesbarn. Men det skulle ikke være umulig å få til en løsning for deg, om du søker nav om hjelp og rådgivning. Men du kan jo god greie mye selv også.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #13 Skrevet 10. desember 2011 Han eier ikke noe i boligen. Det er jeg som er eier. Jeg er så heldig at jeg har foreldre som hjelper oss med penger hver mnd, hvis ikke så kunne jeg ikke hatt lånet på denne leiligheten. I tillegg så betaler jeg veldig lite skatt pga den høye gjelda jeg har. To av lånene er høye. 1 står det ca 125 000 på og det andre på ca 50 000. skjønner ikke at jeg kunne være så dum å ta opp så mye lån. Det på 125 000 var i hovedsak 150 000. Jeg har betalt ned 25 000 på det, men med den høye renta er det sikkert rundt 100 000 jeg egentlig har betalt inn. Er helt sykt når jeg tenker på det nå
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #14 Skrevet 10. desember 2011 Hvis du ikke har misholdt lånene/gjelden så be om møte med banken og be om å få de dekt gjennom et lån i banken. Det vil i så fall gjøre at du slipper de store rentene og kan muligens få litt mindre å betale i mnd
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #15 Skrevet 10. desember 2011 Du ligger på grensen il å vre varig ute av stand til å greie dine forpliktelser. Om du har 250.000 i gjeld og 60.000 til lånekassen skylder du over 300.000 Det er 2.500,- per måned i ti år, uten renteutgifter, salærer og andre gebyrer. Det har du neppe inntekt til å greie. Det er litt problematisk i forhold til den friverdien du har i bolig, den du ikke kan benytte deg av. Der bør dere tenke litt konstruktivt, om større del av boligen bør overføres på din mann. Du må få til varige reneendringsavtaler med dine kreditorer. Sannsynligvis bør du søker om gjeldsordning, da først en utenrettslig, og så gjerne en rettslig. Du er ikke i en særlig gunstig situasjon om d ikke greier å få opp din inntekt, temmelig raskt. Du holder tilbake for mye info til at jeg kan hjelpe deg mer presist, men du må ikke la dette skure å gå, uten å få skikkelig hjelp. Refinansiering til gunstig rente kan være en lsøning, men det er forutsatt at du faktisk betaler. Aller bese råd er jo å redusere forburket temmelig hardt, slik at du slutter å leve ove evne, men det har du sikkert gjort allerede.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #16 Skrevet 10. desember 2011 Tusen takk for at du tok deg tid:) Det jeg/vi har vurdert å gjøre er å selge leiligheten min til våren. Regner med å få rundt 2,4-2,5 mill for den. DA vil jeg ha penger til å betale ned hele den gjelden:) Hørtes det lurt ut? Jeg og samboer kommer da til å kjøpe noe sammen istedet for. Jeg har ca 100 000 stående på BSU som jeg har tenkt å bruke på ny bolig + det jeg evetuelt har til overs fra salget av boligen etter lånene er betalt ned. Samboer har også noe egenkapital.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå