Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #1 Skrevet 10. desember 2011 Hvor gammel var førstemann når h*n begynte i barnehagen? Og hvor gammel var nestemann? Begynte nr 2 tidligere enn nr 1? Hvordan gjorde dere det med permisjon og evt ulønnet perm? Hadde dere nr1 u barnehagen hele tiden, mens dere var hjemme med nr2? Bare lurer på hvordan dere gjorde det, sitter å tenker på hvordan vi skal gjøre det selv, vår livsituasjon nå er helt annerledes når vi fikk nr1, og jeg vet ikke om vi kan være hjemme like lenge denne gangen. Førstemann begynte i barnehagen når han var 15mnd, det fikk vi til ved å ha en mnd ulønnet perm, ferie og barnepass fra familie i 2mnd. Da hadde jeg og mannen fast jobb og god økonomi. Nå er jeg student og vikar, barnet blir født på en annen årstid enn førstemann, og ingen i familien kan passe som sist.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #2 Skrevet 10. desember 2011 Førstemann begynte i bhg da han var 10 mndr. Permisjonslutt og skolestart (jeg er lærer) skjedde omtrent samtidig, perfekt. Andremann begynte da han var 14 mndr. Var arbeidsledig og gikk på dagpenger de siste 6 mndr før han begynte i bhg, og hadde ham hjemme med meg.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #3 Skrevet 10. desember 2011 Førstemann var ca 13mnd da han begynte i barnehagen. Han er født i juli, så det passet med barnehageåret. Da hadde vi vel hatt litt ulønnet permisjon i tillegg til ferie for at det skulle gå opp. Andremann begynte i barnehagen når han var ca 16mnd. Han er født tidligere på året, så han begynte også i august. Vi ønsket at han skulle være litt eldre når han begynte, så vi startet prøvingen sånn at han skulle bli født tidligere på året. (Det å få plass utenom hovedopptaket er nesten umulig her i kommunen.) Vår økonomi var like stabil begge gangene, så vi hadde mulighet for å ha ulønnet permisjon uten at det var noe problem for oss. Førstemann gikk forresten i barnehagen hele tiden mens jeg var hjemme med yngste, men han hadde korte dager og fri innimellom.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #4 Skrevet 10. desember 2011 Eldstemann begynte nå i høst når han var 2,5 år. Jeg hadde da vært hjemme med han. Fikk ny baby tidligere i år, så jeg er fortsatt i ulønnet permisjon. Planen pr i dag er hun skal begynne i bhg til neste høst. Hun er da 1 år og 4 mnd. Vi har klart oss greit på bare en inntekt( ca 600 000) og kontantstøtten disse årene, men så mye ekstra tar vi oss ikke råd til Og jeg merker det kanskje ekstra nå når jeg ikke får kontantstøtten. Så behovet for egen inntekt blir større og større. Samtidig øker kontantstøtten fra august neste år, så vi satt her en dag og snakket litt om vi kanskje skal utsette barnehagestarten hennes 1 år. Men om jeg skal ut i jobb tror jeg ikke det blir mer enn 50%, så full plass i barnehage blir det nok ikke. Pr i dag leier vi hus, men er på utkikk etter noe å kjøpe evt bygge. Så det ideelle er at vi får to inntekter i løpet av neste år. Det er vanskelig, så vi har noe å tenke på i månedene framover. Vi søker nok og takker ja til plass, også får vi heller si den opp i løpet av sommeren om vi ombestemmer oss.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #5 Skrevet 10. desember 2011 Alle barna våre har begynt i barnehage ved oppstart av barnehageåret i august. Fordi de er født på forskjellige tider av året, var de ikke like gamle da de begynte, de var henholdsvis 15, 11 og 10 mnd. Hadde noe ulønnet permisjon med nr 1 fra permisjonsslutt og fram til barnehagestart for å få ting til å gå opp. Nr 1 var i barnehage hele tiden mens vi var i permisjon med nr 2, i likhet med at nr 1 og 2 var i barnehage da vi var hjemme med nr 3
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #6 Skrevet 10. desember 2011 Førstemann begynte i barnehage da hun var 2 år gammel, og det samme vil andremann gjøre også (begge er født på høsten). Største har full plass i barnehagen mens jeg er hjemme med minste, men er der bare 4 korte dager i uka. Har 1 år ekstra ulønnet perm.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #7 Skrevet 10. desember 2011 Førstemann begynte i barnehage da han var 12 mnd. Andre begynte da han var 1,5 år. Tredje begynte da hun var 15 mnd. Fjerde begynte da hun var 1,5 år. Endre søsken har gått i barnehage som vanlig selv om jeg/mannen har vært hjemme i foredrepermisjon og ulønnet permisjon.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #8 Skrevet 10. desember 2011 Eldstemann var 1 år og 4 mnd da han begynte. Minsten var 1 år og 1 mnd. Tok kun ut 52 uker permisjon den siste gangen, hvorpå pappaen hadde barnehagetilvenning på slutten av sine uker. Jeg hadde en annen (og lagt bedre betalt jobb) da vi fikk førstemann. Da var det ikke noe problem å være hjemme noen mnd ekstra. Det var ikke aktuelt med minsten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå