Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #1 Skrevet 10. desember 2011 ... men nå er det f... meg nr før jeg begynner med det selv. Har en gutt på 1.5 år som er helt besatt av å plukke på ALT, trykke på ALT. Lys skal stås av, på, av, på, av, på... Det samme med alle andre tilgjengelige brytere og knapper som tuner, TV, forsterker, stereoanlegg osv. Og klatringen..... Orker ikke begynne å snakke om det. Har vært to turer til legevakt allerede med hull i hodet. Har enda ikke tatt stingene etter sist gang, likevel er han høyt og lavt Har barnesikret det som går an, men mye har han forstått hvordan han skal få opp eller komme seg forbi likevel... Hva gjør man med unger som ikke evner å høre etter?? Har prøvd det meste føles det som. Kjefting preller rett av så det har vi gitt opp. Tar han alltid bort fra det han driver med, og prøver å avlede men går vanligvis to minutter så er han tilbake. Blir sååååå lei!!! Er alene med han hele denne uka og er gravid med neste. Er dritsliten av å mase og løpe etter han hele dagen:(((
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #2 Skrevet 10. desember 2011 Høres ut som en normal aktiv gutt. Du må nok bare forsette å avlede, avlede og avlede.. Noe annet er å vise han hvordan han skal gjøre ting. La han sette på oppvaskmaskinen med lov om det er en den han piller på, men lær han at han ikke kan hele tiden. Her i huset så er det lillemanns om setter på tv, anlegg, vaskemaskin og oppvaksmaskin.. Har faktisk blitt slutt på den voldsomme pillingen etter det.. Kom dere ut på en lekeplass eller noe, der han kan løpe fritt, herje og klatre som han vil.. Han må få ut energien han har..
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #3 Skrevet 10. desember 2011 Ja vi gjør alt det der. Problemet er at det ikke er nok å få trykke på knappen en gang, den skal trykkes på 50 ganger. Tv'en går av og på hele dagen... Men merker at han liker å hjelpe til. Lar han bære ting fra bordet til oppvaskmaskinen, kaste ting i søpla osv. Er litt morsomt Er jo også mye ute, men nå har han hatt 39 i feber de siste to dagene ( uten at det merkes på aktivitetsnivået). Har derfor holdt oss inne. Håper for Guds skyld han er feberfri imorra då vi kan gå ut!
Gjest irismor Skrevet 10. desember 2011 #4 Skrevet 10. desember 2011 Har en fetter som var slik klådde på alt. Bestemuttern ble så gal av klåingen at hun klippet opp ene kaktusen og hengte delene opp på alt av knotter som kunne klås på. Han var livredd for kaktuser og klåingen sluttet. :-) Dette var i begynelsen av 1970 :-)
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #5 Skrevet 10. desember 2011 Tuner, forsterker osv må selvfølgelig plasseres slik at han ikke når de. Kjøp en TV-benk eller liknende med glassdør slik at han ikke kommer til alle knappene. fjernkontroller osv må selvfølgelig legges lik at han ikke når det. Brytere KAN dere selvfølgelig sette høyere opp på veggen, men det er jo litt av en jobb da. Lukk heller døra (evt lås) til de rommene dere ikke er i slik at brytere er utilgjengelige. Fjern ting han kan klatre på og som ikke MÅ være tilgjengelige for dere (f.eks ekstra stoler, hyller etc) Og igjen lukk dører, evt kan dere kjøpe flyttbare grinder dere kan sette i døråpningene. Hvis en gutt på 1,5 år får opp barnesikringene på skap og skuffer, så har dere valgt feil sikringer. Kjøp noen han ikke får opp - det finnes mange typer på markedet!
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #6 Skrevet 10. desember 2011 Du høres ikke helt god ut, HI. Jeg har selv en gutt på 1,5 år som plukker på alt, og elsker å trykke på knapper, brytere og stort sett alt han kommer over. Det er DU som må tilpasse deg barnet ditt, ikke omvendt. Sett ting utenfor rekkevidde, sett ting inn i skap med barnesikring og bare aksepter at du faktisk er nødt til å passe på at han ikke slår seg når han klatrer. Det er vel så viktig at ikke ALT er fy og nei, enkelte ting lar jeg gutten min trykke på så mye han vil, og tro meg - da går han lei.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #7 Skrevet 10. desember 2011 Er det ikke lov å bli lei??? Selvsagt tilpasser vi oss han, men av og til blir det faktisk nok! Er faktisk veldig lite som ikke er lov her, men er nettopp de få tingene han insisterer på å holde på med. Jeg har ikke råd til å kjøpe ny TV-benk for å unngå trykking... Skal jeg kaste ut sofaen og tenker du?? Er den han har falt ned fra to ganger og slått seg på bordhjørnet. Hjørnene hadde forøvrig beskyttere på, men de er plukket av så mange ganger at limet er borte. Så bra at du anonym 11:44 er den perfekte mor som aldri blir fortvilet og lei. Hadde bare alle vært som deg!!
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #8 Skrevet 10. desember 2011 Uffda... du fremstår ikke akkurat som direkte stabil heller. Jeg er på ingen måte den perfekte mor, men å knipse barna sine på fingrene er faktisk bare ikke holdbart!!! Hilsen 11.44
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #9 Skrevet 10. desember 2011 hør hør 11:44! Er så enig... Dette øres da ut som en helt normal, sundt nyskjerrig gutt. Du kan da ikke straffe an for det?! -heller slik en en apatisk unge. Sånn er det da med 1,5åringer...blir litt overasket over vor mange foreldre som ikke syntes det er morro og stimulere og leke med barna sine. (ifg en undersøkelse syntes 40% at det var kjedelig å leke med barna..) Akkurat denne ungen ar også vært inne i et par dager med feber?! -Ikke rart han older på å gå på veggen, stakkar
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #10 Skrevet 10. desember 2011 Kjære deg, les innlegget mitt igjen! Jeg kommer aldri til å knipse fingre eller noe som helst annet! Det var et uttrykk for frustrasjon.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #11 Skrevet 10. desember 2011 Jaha... jeg ser bare at du skriver at du er imot knipsing på fingrene men at det er nummeret før du begynner selv. Utfra det kan jeg ikke se noe som helst om at du aldri kommer til å gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #12 Skrevet 10. desember 2011 Hvem har sagt noe om å straffe han? Jeg spør om råd! Får tilbake at jeg er ustabil og ikke greier å tilpasse meg ungen fordi jeg for en gangs skyld er lei og fortvilet fordi jeg er sliten. GLEM HELE INNLEGGET. Selvsagt er ungen normal og jeg elsker at han er som han er, men hadde jo vært fint å få plante ræva i sofaen i fem minutter for å puste litt ut.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #13 Skrevet 10. desember 2011 Herregud så perfekte vi var her idag da. Skjønner godt at HI er sliten, hadde selv en sånn gutt og det er slitsomt!! Har dessverre ikke så mange råd annet enn barnesikring og det dere allerede har gjort. dere må bare fortsette å være konsekvent, tilslutt er det ikke gøy lenger
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #14 Skrevet 10. desember 2011 Men kjære deg, det er jo du som skriver at du er på nippet til å knipse an på fingrene, sier nei hele tiden osv... Det er jo å "straffe" han. Men sånn er noen 1,5åringer -man får ikke "plantet ræva i sofaen i fem minutter" når man vil... De sitter ikke å pusler puslespill i 2timer likssom Du må nok bare tilkalle forsterkninger om du er så sliten da vet du... venner, besteforeldre, andre barn, nabo osv... Så kan du få dine 5minutter. Du kan jo ikke legge ut et innlegg hvor du skriver det du gjør, og spør som du gjør og bare forvente "puse svar" og dilling av "stakkars deg som har valgt å få barn" inlegg tilbake... 11:54
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #15 Skrevet 10. desember 2011 Kjære HI, jeg har også en gutt på 17 mndr som skal trykke på alt og klatre på alt. Tryner og slår seg, men skal på han igjen så fort gråten har stilnet. Storebror var akkurat likedan. Finnes ingen bedre metode enn å avlede, men klart det er slitsomt når man gjerne kunne tenkt seg en rolig kopp kaffe i sofaen i stedet :-) Min trøst til deg: Det går over!
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #16 Skrevet 10. desember 2011 Min gutt var også slik. Men jeg mener at man kan ikke fjerne alt, eller kjøpe ny tv-benk eller nytt bord med runde hjørner, bare for at tungen ikke skal røre. Det blir for dummt, hva skjer når man plutselig setter ned div. ting igjen da? Eller hvis man drar på besøk til en gammel tante med masse nips? Slik jeg har fått forklart dette av min helsesøster, var at unger så som lysbilder. først så de knappen, så bestemmer de seg for å trykke på den, så ser dem mamma kommer så smiler de (ikke forde de trykket på knappen, men fordi de er glade for å se mamma) så sier mamma Nei. Å man måtte visst igjennom mange slike episoder før ungen klarte å se "bildene" i en annen rekkefølge, liksom først knappen, så nei. såå, har vel ikke noe annet råd enn å fortsette springingen, å si nei. Men det er veldig lurt å sette frem slike ting du ikke er redd for. som en vase som ikke gjør noe om den knusest. for da kan du vise ungen at den ble ødelakt etter det han gjorde, uten at det blir for dyrt liksom PS. Du virker ikke ustabil eller gærn eller noe slikt! Heller sliten! jeg hadde det likens
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #17 Skrevet 10. desember 2011 Skjønner godt at du er lei, men det er faktisk dere som foreldre som må tilpasse dere barnet. Barn som plukker er helt normalt!! Hvis bordet har så skarpe kanter at han slår hull i bordet ved å falle på det - ja da bør dere faktisk ta bort hele bordet. Har dere ikke råd til nytt bod, så får dere heller sitte uten bord en periode! At barnet allerede nå har slått to hull i hodet pga et bord med så skarpe kanter, bør være en vekker! Hvis barnet klatrer i sofaen, må dere faktisk være der sammen med han. Ikke la han stå, hoppe etc. Sitt sammen med han og forklar igjen og og igjen at en sofa er til å sitte i - ingenting annet! Hvis dere ikke har råd til ny TV-benk, så bør dere faktisk vurdere å fjerne den en periode - evt sette den på f.eks soverommet slik at barnet ikke kommer til! Jeg VET det er slitsomt. har selv hatt en barn som både klatret og som plukket på alt. Vi levde en periode med en halvtom stue, og låste dører til alle som:) Det blir faktisk mye enklere hvis du fjerner det meste av det som er farlig eller som du ikke vil han skal trykke på!
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #18 Skrevet 10. desember 2011 Klart det er lov å bli lei. Alle blir vi jo lei av og til. Da sier man fy søren det er jobb med smårollinger, og fortsetter som før. Det er ikke lov å bli så lei at man banner og klikker og får lyst å knipse fingrene til små unger. Da er man faktisk ikke riktig i hodet. Det du bekriver er en helt normal unge, en aktiv krabat som er høyt og lavt. Jeg var alene med min eldste i 6-7 månder i mitt andre svangerskap, det er 20 måneder mellom dem, da faren jobbet utenlands, og var bare hjemme noen dager av og til, ikke engang hver måned. Søk hjelp så du ikke kommer ti å skade noen av ungene dine da du er i en eller annen ustabil periode der du ikke takler hverdagspresset.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #19 Skrevet 10. desember 2011 Selvfølgelig kan man fjerne de tingene man ikke vil at barnet skal røre. OG fjerne ting som faktisk er farlig for barnet (som bord med ekstremt skarpe kanter). Når man får barn, må også hjemmet tilpasses barna. Det er jo barnas hjem også. Hvis man velger å ikke fjerne slike ting, så MÅ man faktisk fotfølge barnet hele tiden, og man blir da foreldre som sier nei, nei, nei ,nei. Men selvfølgelig - hver sin lyst! Hvis man vil bli en nei-forelder, så får man selvfølgelig lov til det! "hva skjer når man plutselig setter ned div. ting igjen da? Eller hvis man drar på besøk til en gammel tante med masse nips?" Man setter tingene tilbake den dagen denne klå-fasen går over selvfølgelig! Og man velger å ikke dra på besøk til en tante med mye nips - med mindre denne tanten synes at det er greit at barnet klår og evt. ødelegger!
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #20 Skrevet 10. desember 2011 Helt enig. Det går ikke an å få ut litt frustrasjon før man blir steinet ihjel her inne. Hi, jeg føler virkelig med deg. Har vært der selv. Hadde ett drittsvangerskap med nr 2. Myyye plager og en vilter unge hjemme. MEN, jeg spurte rett og slett både familie og venner om de kunne ha han litt. Om ikke mer enn 1 time. Det hjalp veldig på synes jeg. Men etter at jeg fikk nr 2 ble det enda travlere, hehe. Men gøy. Men det er viktig å få litt alenetid. Prøv det. Legg deg nedpå senga på soverommet og bare slapp av. Man trenger jo ikke alltid å sove. Spander en aromatime på deg selv (selv om det er dyrt) Det er virkelig verdt det Lykke til Hi, og klem til deg
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #21 Skrevet 10. desember 2011 vet flere som har knipset barna på fingrene av og til, ingen av barna er skadet, eller traumatiske..noen er snart voksne. Men må bare si en veldig viktig ting. for hver irettesettelse, ska man gi ca 5 komplement
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #22 Skrevet 10. desember 2011 Sånn var gutten min på den alderen og han er sånn enda. Han er over to år nå. Du må rett og slett gjøre alle "trykke-ting" utilgjengelig for han. Ikke la NOE ligge på bordet, sånn som fjernkontroller. Har du mulighet til å sette tuner og forsterker inn i et tvskap eller noe er det flott. Her nytter det ikke å ha ting på kommoder heller. Det blir plukket rett ned. Det er bedre å ha alt ryddet vekk enn at en skal gå og kjefte på barnet hele dagen, det gjør jo ikke situasjonen hjemme noe koselig, noe jeg fant ut av.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #23 Skrevet 10. desember 2011 Har selv blitt knipset på fingrene som barn... har ingentraumer eller psykiske problemer
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #24 Skrevet 10. desember 2011 Ja, jeg også Er kjempeglad i mamma å pappa, de er supre foredre!
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2011 #25 Skrevet 10. desember 2011 Helt enig med alle som sier at her må man ta vekk det som forstyrrer barnet. Det koster 300 kr å få tven på veggen, og fjernkontrollen må du legge høyere. Der er det problemet løst. Dere har ikke råd til å kjøpe ny tv-benk? Nei, det trenger du jo ikke for en periode. Ta en høyere kommode på stua inntil videre da;) For en periode trenger man ikke dvdspiller ol liggende fremme. Ta det vekk og ta det frem når det brukes. Det er tungvint, men bedre enn at det ødelegges? Vi bodde også med halvtom stue i en stund pga barnets klåfingre. Nå har vi en 11 mnders som har klådd i 2-3 mnd allerede, og vi har tatt vekk alt allerede. Ikke direkte pent, men sånn er det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå