Gå til innhold

Deres beste tips for å gå ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det gjelder både kosthold og trening :) Setter pris på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er sikkert mange forskjellige svar på dette spørsmålet, du må bare finn det som passer best for deg.

Jeg tror at å spise ofte, men lite og sunt.

5 år siden klarte jeg å gå ned mange kilo på kort tid. Hadde hatt forelesning om arvelig høyt kolesterol og ble litt redd for at jeg hadde det (har høyt k)

da la jeg om kostholdet, spiste knkkebrød med vita gulost, byttet ut kjøttdeig med karboadedeig, mye kylling og kotelett til middag med salat og couscous. Vekttapet kan ha noe med at jeg sluttet på noen medisiner også.

Kiloene er folrengst tilbake takket vær min forkjærlighet til potetgull haha. Har tenkt på å prøv å gå ned, men er for svak og lat. Må skjerpe meg :)

Leste en artikkel i vg som gikk på styrketrening for de som ikke likte å løpe. Det er ikke lenge siden, du klarer kanskje å søke den opp

Skrevet

Meld deg inn på vektklubb.no på vg sine nettsider. Eneste som har funka for meg...gikk ned 10 kg på 10 uker - og jeg klarte å bli "avhengig" av jogging!!! (har alltid hatet det)

Jeg skal så melde meg inn der til våren igjen - da skal ekstrakiloene etter Sofia (7,5 mnd) av igjen :)

Skrevet

Bytt ut all drikke med vann, spis sunnere alternativer som grovt brød, grov pasta osv.. Mosjon!! Og kutt ut sukker. Enkelt og greit. Ikke noe opplegg som Lavkarbo eller lignende.

Det viktigste er vel bare å kutte ut sukkeret og mosjonere.

Skrevet

Det er egentlig bare en hovedting som gjelder. Få i deg færre kalorier enn du forbrenner. Det kan man oppnå på mange måter. Du må finne den beste for deg. En ting er imidlertid sikkert, at personer med mye muskler forbrenner mer enn dem med få. Det er derfor mannfolka har lettere for å gå ned i vekt.

Jeg anbefaler deg å finne en balanse med kosthold og aktivitet som du kan leve med for resten av livet. En livsstilsomlegging mao. Det vil gjøre at resultatet varer. Kurer har det med å gi økt vekt etter endt kur.

Skrevet

Gjør små grep på kostholdet som du kan leve med. Bytt feks ut ei potet mot salat, brødskiva mot grovt knekkebrød osv.

Spis lite, men ofte. Gjerne hver 2. -3. time. Drikk et glass vann før måltidet.

Gjør deg en vane med å feks gå en god tur 2-3 ganger i uka og øk på når du har fått rutine på det. Sykling er god trim ( eller spinning), aerobic brenner også bra. Finn noe du liker å holde på med

Bytt ut noen av brusglassene med vann.

Øs på med grønnsaker når du føler deg sulten.

Ta et glass vann og vent et kvarter hvis du er godtesugen. Suget er ofte et tegn på tørste.

Skrevet

Drikk mye vann, spis mindre og oftere - og sunnere!

Og det som tok mest av mine kilo - kutt ut potetgull og brus.

Også kuttet jeg neeesten ut alt av sukker.

Ellers er fysisk aktivitet gull verdt. Gå tur hver dag, 30 min rask gange skal gjøre susen. Etterhvert kan du øke som du ønsker med trening og sånt. Snømåking er god trening nå når vinteren kommer :)

Lykke til!

Skrevet

Masse bra tips her! Vil bare legge til det som har reddet meg mang en gang når søtsuget truer med å ta overhånd. Tyggis! Sterk minttyggis, ha alltid en pakke i lomma og en i veska. Ellers er selvsagt en tanpuss bra mot søtsug, men det er ikke alltid tannbørsten er innen rekkevidde :)

Skrevet

Jeg var i 2008 over 30 kilo mer enn hva jeg er nå. Dette ble min vei ned:

- Jogget 3 ganger i uka

- Spiste MYE salat, kyllingfilet og laks

- Knekkebrød istedenfor brød

- Sykla med jenta til/ fra bhg. God trim!

Skrevet

Og ikke slanke seg. La oss si at du har stabil vekt nå, som du bare finner for høy. Det vil si at den aktivitet du har og det du spiser er akkurat nok for og opprettholde dine kilo...La oss si du veier 85 kilo....Og du føler at 70 er "din vekt"....

I stedet for å gå på diett eller slankekur for og gå ned disse 15 kilo,- som er lett,- så la små livsstilsendringer gjøre jobben for deg....Det er lett og slanke seg 15 kilo, men når målet er nådd må man begynne og prøve (og feile) for og finne hvor mye man kan spise av hva opp mot hvor mye man rører på seg. Dette er en mye vanskeligere prosess enn og bare gå ned. Faktisk....

Så "Min måte" og gjøre det på..La oss si at du ikke trener nå. Da kan du begynne med og trene to gang i uka...Du MÅ trene 2 ganger, a 1t hver uke...Få inn dette i livet ditt,- og ikke gjør mye mer før du føler at det og trene 2 gang i uka er overkommelig,- og faktisk noe du kan satse på "resten av livet"...I løpet av et par måneder vil vekta vise at den økte aktiviteten fører til at matchvekt gitt ditt matinntak og ditt aktivtetsnivå nå er stabil på 82 kilo!....DU har ikke slanket deg,- liekvel er vekta gått ned...Flott, ikke sant...Underveis kan du også legge inne "null brus på andre dager enn lørdager",- om du er en brusdrikker,- og la oss si drikker 4 liter brus i uka, og etter dette nå bare drikker 1,5 l,- så vil denne endringene i mindre kcal inn i løpet av uker/mndr kanskje gi ei matchvekt på 80 kilo...Samtidig som du fortsatt ikke har slanket deg,- og du føler at du kan leve med dette resten avlivet...

Skjønner du hvor jeg vil hen? GJøre små endringer i hverdagen som forskyver balansen kcal inn vs kcal ut,- men la hver endring ikke være større enn at du føler at "joda, dette kan jeg leve med resten av livet":..ALDRI mer drikke brus, -eller trene HVER dag,-er ikke noe du fra starten av kan se for deg resten av livet med,- er det? Men etter hvert så kan kanskje brus en gang i måneden være noe du faktisk føler er ok og leve med resten av livet,- og 4 treninger i uka a 1t er noe du føler du kan greie resten av livet...Og dette vil kanskje gi enda 3 kilo ned....osv osv..

Slik brukte jeg nesten 4 år på 17 kilo, men de har holdt seg borte i 5 år,- og vekta er stabil, pluss/minus et par kilo i jul og ferier..Men de går av av seg selv når hverdagen begynner og jeg bare lever som før.:Uten og gjøre noe ekstra for og gå ned..Da min livsstil sier at vekta "ligger i ro" på 75 kilo.....Ikke på78, som den kan være i midten av januar :o)

Skrevet

Har tatt av 20 kg.

Mindre kalorier inn enn ut. Jeg har kuttet kraftig ned på karbohydrater (uten å øke fettinntaket), og innimellom gått på ordentlig lavkarbo (funker veldig godt!). Har faktisk trent mindre enn jeg pleier, pga har det så travelt, men har gått fra å trene mye spinning, til å trene mer styrke. Og da mener jeg ikke 1 time styrketrening i sal, men kanskje bare 15 min steinhard styrke med så stor belastning at det virkelig dirrer (tips: styrk de store muskelgruppene, som feks rumpe og lår. Pluss armhevninger og situps). Musklene vokser fortere med kort og intens styrketrening i stedet for langdryge repetisjoner. Dette lært jeg hos personlig trener på Elixia, og det var helt utrolig å se hvordan jeg raste ned i vekt da jeg begynte å trene styrke på denne måten, i stedet for å gå på power/bodypump. Som andre også har skrevet - muskelmasse forbrenner fett selv om du sitter i ro, og kroppen blir jo veldig fint shapet med styrketrening ;-)

Og så viktigst av alt - tålmodighet! Jeg har stått stille i perioder, og da faller jo mange av lasset. Men det gjelder å ikke gi opp - plutselig raser vekten igjen etter en lang periode hvor den har stått stille. Jeg har gjennomsnittlig tatt av 1 kg i måneden, men det har gått i rykk og napp.

Skrevet

Jeg eg enig med den som svarte først, du må finne den måten som passer for deg.

Jeg kan fortelle hva jeg har gjort for å gå ned 19 kilo. Men jeg hadde et enormt inntak, både kalorimessig og matmessig. Det var vanvittig.

Jeg startet på noka. Hadde ei venninne som foreslo det og ga i desperasjon etter for det. Gikk ned 12 kg på 3 mnd. Var så opp litt på delvis noka. Tok i ettertid noen måltider mest for å bli kvitt det uten og kaste det.

Men, i vår ble vi enige om å reise til syden i sommer og det var god motivasjon og fikk meg til å legge om kostholdet. Jeg spiser nå små faste måltider og er ikke sulten. Før var jeg alltid sulten og spiste meg alltid godt mett. Endringene var: 2 skiver til frokost, 1 knekkebrød til lunsj, 1 knekkebrød eller 1 eple til mellommåltid, til middag får jeg 1 frokosttallerken med middagsmat og 1 knekkebrød til kvelds.

I begynnelsen var jeg sulten, hele dagen, men etter 3-4 dager var det nok. Det er nok enda. Men det er jo lagt opp til mitt kaloribruk også da, som sitter hjemme sykemeldt.

Jeg tror ofte det bare skal små endringer til. Eks, drikke mindre kalorier i brus, juice, saft ol. Spise mindre måltider, spes middag, begrense inntaket i helgene. En er ikke nødt og skeie ut hver helg, bevege seg litt mer.

Skrevet

Holder med augustmini; mer kalorier ut enn inn;) Man kan spise sunnere enn man vanligvis gjør. En større del grønnsaker til middag istedet for f.eks ris eller pasta, mer fisk, bytte brød med knekkebrød til frokost. Alltid ha noe grønt med maten. Være mer i aktivitet. Man går jo ikke kjempefort ned i vekt bestandig, men ved å gjøre gode endringer så går man sakte men sikkert ned i vekt og man klarer å holde det;)

Skrevet

Vet du, dette var et fantastisk innlegg, du har virkelig skjønt det! Forhåpentligvis er det flere som skjønner det også nå etter å ha lest innlegget ditt:)

Skrevet

Takker for det...Ja, det er virkelig enkelt, men jeg vet at det er vanskelig...For jeg har prøvd slankekurer og blitt syk, og jeg har prøvd og gå ned noen kilo,- og det går stort sett greit, men man greier jo aldri og HOLDE vekta :o)

Derfor fant jeg ut at jeg må gjøre noe med livet mitt, så slanking ikke blir nødvendig,- for man er for tung fordi man får men inn enn hva som går ut :o) Og som regel er det både feil TYPE mat, feil MENGDE mat og for LITE aktivitet..Men man kan ikke ta "alt med en gang",- litt etter litt,- og man går ned, litt etter litt,- tålmod er viktig mao..Men hva er vel 3-4 år av ens liv når man da i løpet av denne tiden helt har endret livsstil, egentlig ikke slanket seg og ikke begynt med eller kuttet ut noe man ikke vet man kan holde på med resten av livet :o) Har liksom ikke forsaket noen verdens ting,- føler jeg,- men tenker jeg på mengde trening og matinntak nå vs FØR jeg begynte...Oh-la-la..Da kan jeg med hånden på hjertet si at jeg nå lever på en slankekur...Ut ifra mine "standarder" som de var :o) Men med små steg, over laaang tid, så har jeg gjort STORE forandringer,- Håper flere kan "se lyset" gjennom mitt opplegg :o) Om det ikke funker i dag,- så kanskje man husker det neste gang man bestemmer seg for å ta tak i vekta og helsa si :o)

Skrevet

2 søte små : fantastisk innlegg, tusen takk!! :)

Skrevet

Jeg måtte legge om kostholdet pga diabetes. Jeg kuttet ut alt av sukkerholdige matvarer og drikkevarer, spiste ofte og alle posjoner med rikelig av salat og grønnsaker. Jeg spiste kveldsmat istedet for å tømme snop-skapet om kveldene, og jeg begynte å jogge. I begynnelsen klarte jeg knapt noen meter. Nå løper jeg 10 km så lett som bare det!

Jeg byttet ut alle raske karbohydrater med grove produkter, og i en lang periode spiste jeg knekkebrød istedet for brød.

Jeg la om kostholdet permanent! Jeg spiser brød og pasta og potet nå, men grove typer og i moderate mengder. Jeg tenker at jeg går på "moderat-karbo" og på "alt-med-måte"-dietten:-)

Jeg er nå avhengi av trening, og de dyreste plaggene i min garderobe er lekkert treningstøy! Jeg elsker å løpe, la tankene fly, med god musikk på øret, og ser på joggeturene som min alenetid, hvor ingen maser og henger i knærne på meg.

Og det beste av alt: Jeg har ikke diabetes mer! Alle mine fastende blodsukker og alle Hba1c-målinger er helt normale, og jeg er "friskmeldt" av legen min.

Jeg er sprekere enn jeg noen gang har vært i hele mitt liv, og kroppen er fastere og finere enn da jeg var 20 år! Det er jo en hyggelig "bivirkning" av et sunnere liv.-)

Skrevet

Jeg tenker også som 2søtesmåh! Jeg har aldri hatt behov for å slanke meg mange kilo. Men jeg er meget bevisst på å holde den vekta jeg har! Veier meg hver dag!! Da ser jeg om det er noen økning på gang, og jeg kan leve litt sunnere noen dager, eller mosjonere litt mer!

Nå har jeg syv kilo ekstra etter fødsel (for 2 md siden) som jeg ønsker å ta av. Jeg har desverre ikke fått rørt meg så mye pga bekkenløsning også etter fødselen. Men da er mitt hovedfokus at jeg iallefall ikke skal gå opp noen kilo nå, men holde vekta! Drikker mye vann, og prøver å lage sunn og god mat! Spiser regelmessig og prøver å ikke spise meg stappmett! Har begynt på mor og barn trim 1 gang i uka. Etter som bekkenet blir bedre skal jeg gå noen gode turer i uka også. Da regner jeg med kiloene er borte til sommeren uten den helt store anstrengelsen.

Men mitt beste tips er iallefall å passe på at man ikke går opp i vekt! Hvis man klarer å holde vekta stabil, vet man som 2søtesmåh sier, nøyaktig hva kroppen trenger av mat og mosjon for å fungere! Da kan man legge inn bittesmå endringer i kostholdet eller aktivitetsnivået etterhvert! Og det blir noe man faktisk klarer å holde uten problemer :)

Skrevet

Takker dere alle for mange utrolig bra svar, og solskinnshistorier om at man faktisk kan legge om livsstilen og gå ned MANGE kilo og BLI på målvekta :) Håper jeg kommer langt iløpet av neste år, og at jeg når meg delmål og mål sånn noenlunde etter planen. Jeg har klart å gå ned 10 kg før og var bare 7 kg unna drømmevekta. Nå er jeg 23 kg unna :( Men jeg skal nok komme meg ned igjen, må bare ta tida til hjelp - og bruke mange av de superbra tipsene jeg har fått her :) Kanskje noen andre lesere har fått inspirasjon av denne tråden også!

Og dere som har klart å gå ned - bra jobba folkens! Stolt av dere :) Håper å kunne sammenlikne meg med dere om ikke altfor lenge :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...