Gå til innhold

spesialisten og fastlegen er uenige

Anbefalte innlegg

Skrevet

snakket med spesialisten på sykehuset ang min sykdomsanamnese, fremtidsutsikter, osv. jeg fortalte henne at økonomien svikter fordi jeg nesten ikke får jobba pga sykdommen. Hun sa at vi burde søke på uførstrydg, da hun ikke ser for seg at det blir noe bedre.

Jeg sa dette videre til fastlegen min, som ikke var enig, Hun mente at det er skadelig for psyken min å være uføretrygda, og at uføretrygdede blir deprimerte osv, og at jeg derfor burde la være.

For meg spiller det ingen rolle om jeg er hjemme pga uføretrygd eller sykemelding, for syk er jeg uansett. Men hun har rett i at psyken min ikke har det så veldig bra siden jeg sliter noe innmari økonomisk.

Har fastlegen min noe hun skulle ha sagt her? kan jeg søke uten fastleges velsignelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må vel være spesialistens ord som er gjeldene?

Skrevet

ville jeg også tro. snodig av fastlege å motsi en spesialist...

Skrevet

Ikke så veldig snodig. Denne spesialisten er sansynligvis ikke spesialist i uføretrygd og psykiske sykdommer i tillegg.

Skrevet

Spesialisten har antagelig rett ang. sykdommen din..

og om du sliter økonomisk.. bør du kanskje søke om uføretrygd.. men da må du ha dette skriftlig fra spesialisten

Når det kommer til fastlegen, så kan jeg ikke se ut fra ditt innlegg at han sa imot sykdomsbildet.. han bare så på din psykiske reaksjon dersom du blir uføretrygdet....

Egentlig veldig dårlig av din fastlege å si imot spesialisten, fremfor å oppmuntre deg, og påpeke de positive sidenen ved en eventuell uføretrydg.. f.eks det økonomiske... kan på en psykisk knekk bare av å ha dårlig økonomi hele tiden også....

Skrevet

Så lenge du er sykemeldt får du lønn. Da kan fastlegen og nav ordne en fritak fra arbeidsgiver perioden, slik at nav bealer sykepenger fra førse dag.

Når du går over på aap, får du reduksjon i innekt. Tilross for spesialistuttalelse må du nok igjennom aap for å få uføretrygd, men kravene kan nok lempes litt på.

Du kommer gunstigere ut med aap, enn med varig uføretrygd så lenge du ikke kvalifiserer for barnetillegg i uførepensjonen. Har du en mann med normal innek og legger til din egen uførepensjon, minstepensjon eller hva det nå blir, skal dere ikke komme over 440.000,- i samlet husstandsinntekt.

Så det er ikke sikkert at uføretrygd har så mye å si for inntekta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...