Moden fersking Skrevet 9. desember 2011 #1 Skrevet 9. desember 2011 Lillegutt fikk først barnehageplass fra slutten av august, to måneder før han fylte 2 år. Fra han var 1 til 2 år passet mine foreldre han. Jeg jobber fortsatt bare 70 prosent, tanken var å gi han en rolig overgang til barnehagen, og vi koser oss masse om morgenen og nyter å ikke stresse og følge klokka. Men i barnehagen maser de om at han må være der senest kl. 9, fordi han går glipp av så mye aktiviteter og ikke "innlemmes" i gruppa. Det er ingen barn der som er på redusert tid, men det går jo an å søke om redusert plass. Er det spesielle barnehager som har det? Uansett blir ikke det aktuelt, da jeg begynner å jobbe fullt igjen etter jul, men jeg synes det er så merkelig all den tid det diskuteres om det er sunt at barna er så lenge i barnehagen. Og hvorfor i all verden skal man ha så mye program de minste? (I går kom det endelig masse snø, som skulle regne bort i dag, men de skulle ikke være ute i det hele tatt, fordi de skulle bake pepperkaker. Jeg tenker at deigen ikke hadde vondt av å stå en dag til, men meg om det...) Han er på en småbarnsavdeling 1-3 år, hvor eldstemann er 2,5 år. Han trives som bare det, altså, men klager heller ikke over å være hjemme med meg! Jeg føler meg så "grønn" på dette området. Noen synspunkter? Andres erfaringer?
mer enn bare mor Skrevet 9. desember 2011 #2 Skrevet 9. desember 2011 i vår barnehage er det kjernetid fra 9.30-14, og da ønsker de at barna er der i det tidsrommet, ift aktiviteter. turer, etc. Jeg ringer som regel om mitt barn blir seinere, og det er aldri noen problem. Hvis barnet ditt feks er rolig eller litt sjenert, så er det en fordel at han er der når leken/aktiviteten begynner, slik at alle kommer inn i leken.. For barnas del.. Noen barn har vanskeligere for å "bli kjent" og "trygg" på barnehagelivet enn andre. Redusert barnehageplass er vel som regel ut i fra om du har fri en eller flere dager i uken, i alle fall slik jeg er vant til.. min erfaring er at de ikke har så enormt mye program for de små, derfor blir jeg veldig glad når de har feks bakedager etc.. Det er vel også vanlig å legge aktivitene til formiddagen, da det er flest barn der, barna er mest opplagt, og på ettermiddagen blir gjerne noen hentet tidlig, mens andre sover lenger enn andre, etc. Praktisk sett så er det ofte best å ha aktivitene på formiddagen. Ang. at de valgte å være inne i stedet for å gå ut har jeg også opplevd i vår bhg, men da har det vært fordi de andre avdelingene gjerne skulle bruke kjøkkenet de andre dagene, så dermed blir bakedagene lagt til faste dager.. dette var mine tanker/erfaringer
Cornelianelia Skrevet 12. desember 2011 #3 Skrevet 12. desember 2011 Organiserte aktiviteter holdes jo om morgenen. Det er ikke moro for et barn å komme når de andre er godt igang med maling, baking, formingsaktiviteter etc. Og for så små barn er det ihvertfall ikke noe gøy å komme rett til lunsj for deretter å legge seg. De må få tid til å være med på moroa først. Jeg ville ihvertfall sørget for å komme til klokka 9 de dagene det var planlagt noe spesielt. Men det er selvsagt lov å ta en rolig formiddag. Hva med å heller hente tidlig? På ettermiddagen er det jo frilek likevel. Eller du kan ta en fridag i blant. Jeg jobber turnus og har dermed en del rolige morgener. Vi er som regel i barnehagen mellom 9 og 9.30. Mine unger blir ofte litt satt ut hvis vi leverer altfor sent og rutinene brytes. Hvis vi en sjelden gang kommer akkurat når alle er i garderoben og skal kle på seg, blir det ikke noen hyggelig levering. Ungene vil ha det slik de er vant til.
Underveis --> Skrevet 13. desember 2011 #4 Skrevet 13. desember 2011 Her er det også kjernetid fra 0930 og nå som jeg går hjemme så slumrer vi oss opp til rundt 9. Jeg, i motsetning til deg, mener at det er viktig at han er der når det faktisk skal foregå noe, og helst litt før. På mange måter finner det "dagens lekekamerat" tidlig på dagen, og det kan være vanskelig, spesielt om du er ny i barnehagen, å komme inn senere på dagen. Som regel henter jeg da rundt 1500, evt 1400 om vi reiser i svømmehallen eller gjør andre spesielle ting. Avtaler da med bhg at det er greit at jeg henter så tidlig siden det kan hende de er på tur eller noe slikt. Poden er 2 1/2 år. Han går riktignok på stor avdeling, så der skjer det naturlig nok litt mer enn for de små. Jeg villle altså gitt ham kjernetiden i barnehagen, og heller spurt når det passer best å hente, så kan dere finne på koselige ting på ettermiddagen i stedet.
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 13. desember 2011 #5 Skrevet 13. desember 2011 Anbefaler deg på det sterkeste å komme til klokka 9. Du har jo fått mange fine synspunkter her. Du kan jo heller hente før og tatt en seinere formiddag innimellom. Det er ikke lett å skli like godt inn i barnegruppa når man hver dag kommer midt i lek eller andre aktiviteter. Du kan jo bare tenke med deg selv hvordan du ville følt det hvis det gjaldt deg selv.
81-Mamma<3<3 Skrevet 13. desember 2011 #6 Skrevet 13. desember 2011 Hos oss liker de også at barna er der til kl 9. Da har de gjerne en samling, før de går ut litt. Så er det inn igjen og spise lunsj kl 11. Hele første året jenta mi var i barnehage leverte jeg 9 og hentet halv tolv. (rett etter lunsj). Hun sov altså hjemme. (jeg skrev masteroppgave hjemme, og da syntes jeg jenta mi godt kunne få sove hjemme). Etterhvert måtte hun sove i barnehagen noen dager, fordi jeg tok noen ekstravakter. Når oppholdstiden varierte skrev jeg opp planlagt oppholdstid som jeg hengte i skapet hennes. I en liten periode var hun faktisk i barnehagen mellom kl 14-16 også! Jeg skulle på senvakt og ville ha henne hjemme til jeg måtte på jobb. Så hentet mannen når han var ferdig på jobb. Når man betaler for full plass kan man i grunnen kreve å få gå når man vil! Men greit å vise litt forståelse for de ansatte også! Vanskelig planlegge å gå ut på en liten tur med ungene, hvis man ikke vet når barna kommer! Anbefaler deg derfor å ha en god dialog med de ansatte. Vær imøtekommende, hør hva deres planer er, si hva dine ønsker er, så kommer dere kanskje frem til noe som passer begge
scarecrow2011 Skrevet 14. desember 2011 #7 Skrevet 14. desember 2011 Veldig forskjellig hvordan barnehager er. I "min" bhg er det kjernetid fra 10-14 og det er ønskelig at barna er der til klokken ti de dagene det er faste aktiviteter som eks tur. Da går gruppen kl ti, de som ikke er der får ikke bli med. Da må de evt være med en annen avd eller en annen gruppe til resten kommer igjen. Ellers ser man faktisk at barn sitter mer utenfor om de kommer veldig seint. Om man er sein setter personalet stor pris på å få en telefon :
Gjest yrild Skrevet 15. desember 2011 #8 Skrevet 15. desember 2011 Det vil alltid være ulike meninger om hva som er ideellt for barna, men hvis din sønn er fornøyd så ville jeg ikke forandret på noe. Kos dere med de lange morgenene :-) Det er en litt uskrevet regel at barna har vanskelig for å komme inn i leken hvis de kommer sent i barnehagen. Personlig har jeg aldri sett noe til det!! Tror det er veldig individuelt.
SnekkerPelle Skrevet 15. desember 2011 #9 Skrevet 15. desember 2011 Jeg leverte sent og hentet tidlig da gutten min var rundt to år. Jeg fikk beksjed om at det var vanskelig for han å komme inn i leken. Og at han ikke fikk "vennskapsbånd" med de andre barna ved at jeg hentet han for tidlig. Jeg la min dårlig samvittighet til side, og nå er det tipp topp. Han har kompiser og leker godt med de andre barna.
Moden fersking Skrevet 16. desember 2011 Forfatter #10 Skrevet 16. desember 2011 Takk for mange fine synspunkter! Synes du er tøff, Dr. Dyregod. Min sønn har ikke problemer med å tilpasse seg, han er en tøffing som kaster seg rett inn i leken - finnes ikke sjenert! Men jeg har hørt argumentet. Barn er ulike. Vi kunne gjerne kost oss om ettermiddagene isteden, men de spiser kl. 14, så de vil at man først henter nærmere kl. 15. De er heller ikke glad for at man leverer etter halv dag (f.eks. hvis man har vært på reise), og jeg skjønner at man ikke kan komme og gå som man vil, men hadde satt pris på litt fleksibilitet. Men nå slo det meg plutselig hvorfor man har egne universitets- og sykehusbarnehager, for dem som jobber skift og ikke kl. 8.30-16.
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 17. desember 2011 #11 Skrevet 17. desember 2011 Syns det er veldig rart hvis de mener at ungene ikke bør hentes før etter måltidet kl. 14. Jeg jobber selv i barnehage, og syns det viktigste er at barna er med på det pedagogiske opplegget, og det foregår jo stort sett på formiddagene. Hos hos henter foreldre allerede kl. 12-13 tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå