mer enn bare mor Skrevet 9. desember 2011 #1 Skrevet 9. desember 2011 har i det siste lagt merke til at gutten vår skjeler innimellom - øyet står liksom i en annen vinkel.. Nevnte det på 2årskontrollen, men legen viste ikke særlig interesse for det.. Tenker å gå til fastlegen med han for å få en vurdering der, men er det noen som har erfaring med små barn som skjeler? Hva ble gjort da? Hva kom det av? takk for svar
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2011 #2 Skrevet 9. desember 2011 Det er helt vanlig at små barn har øyner litt i kryss når de er slitne og trøtte. Spesielt ser du dette på barn som kutter dagduppen og som derfor er litt mer slitne enn befolkningen ellers:) Jobber med 2-åringer og ser dette hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2011 #3 Skrevet 9. desember 2011 En toåring som skjeler bør henvises til øyelege. Det er normalt at de skjeler når de er babyer, men når de er to år bør de ikke skjele. Det kan selvfølgelig hende at noen skjeler en sjelden gang uten at det er noe galt med øynene, men normalen er at de skal henvises til øyelege fordi det er stor sannsynlighet at det er noe med øynene. Ta enten kontakt med helsestasjon å få en henvisning eller be fastlegen skrive en. Noen leger på helsestasjon er ikke så flinke med barn:-p De sjekker det de skal sjekke og ikke noe mer og syn er ikke en del av 2årskontrollen og da ante tydeligvis ikke legen deres hva han skulle gjøre. Jeg vet at helsesøster hos oss sjekket om sønnen vår skjelte på 15mndkontrollen, men det hender jo at barn ikke skjeler hele tiden og da trenger de jo ikke nødvendigvis å se det selvom de undersøker for det heller.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2011 #4 Skrevet 9. desember 2011 Enig med hun over meg! Jeg har en toåring som skjeler, ikke mye, men litt når hun er trøtt. Vi har vært 2 ganger til øyelege og 2 ganger til ortoptist for å vurdere om behandling er nødvendig. Foreløpig er det bra... Ble henvist på 1-årskontrollen..
mer enn bare mor Skrevet 9. desember 2011 Forfatter #5 Skrevet 9. desember 2011 Takk for svar.. håper jo at det ikke er noe annet enn at han er sliten Men, tror du har rett i det du skriver du over her.. Legen lyste inn i øynene på han på 2årskontrollen, men da skjelte han jo ikke.. Vi ser det bare enkelte ganger selv.. Kan jo hende at han er trett men syns vi bør sjekke det ut likevel, kan helsestasjonen skrive ut henvisninger?
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2011 #6 Skrevet 9. desember 2011 Vi fikk henvisning til sykehuset via helsestasjonen. Vår datter er langsynt, men skjeler ikke (visstnok uvanlig så langsynt som hun er). Hun har fått briller, men visst hun også hadde skjelt måtte hun hatt lapp i tillegg (for å trene opp musklene i øyet).
mer enn bare mor Skrevet 9. desember 2011 Forfatter #7 Skrevet 9. desember 2011 ok! da prøver jeg helsestasjonen først på mandag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå