Anonym bruker Skrevet 9. desember 2011 #1 Skrevet 9. desember 2011 Dvs jeg ser det som et problem, ikke mannen min. Vi kjøpte huset for 5 år siden og leieboeren fulgte med på kjøpet. Han hadde allerede røkt i leiligheten i flere år, så vi (dvs mannen min) mente at det var greit at han fortsatte med det. Leieboeren er en ungkar i 50-årene som har hatt fast jobb og tatt noen musiker-oppdrag innimellom. For et halvt år siden gikk leieboeren vår på en smell og sa opp jobben. Siden har han gått hjemme, uten noen trygd eller inntekt. Han har ingen døgnrytme, og kan like gjerne sitte å spille (rett under soverommet vårt) kl 6 på ettermiddagen som 6 på morgenen. Det siver røyk ut av hans vinduer og inn på vårt soverom (som skal bli soverom til babyen også snart...) Han betaler husleie som han skal, men jeg er jo spent på hvor lenge det varer uten annen inntekt enn den spillingen. Nå sist så fikk han feil på bilen sin, et vindu kunne ikke lukkes. Som "nødhjelp" fikk han parkere sin bil på min plass i garasjen. (ergo må gravide jeg måke og koste bilen når jeg skal ut). Og han reparerte ikke bilen sin. Det endte med at mannen min gikk ut og reparerte bilen hans en ettermiddag mens leieboeren selv lå og sov. "Det er jo synd i mannen" mener mannen min. Nå venter vi som sagt barn igjen, og får bruk for kjellerleiligheten til oss selv etterhvert. Jeg tenker at vi bør si opp leieboeren snart så vi får god tid til å pusse opp. Men mannen min mener at da setter vi i praksis leieboeren på gata, og at vi tar fra han "den siste livsgnisten". Det er jo relativt tydelig for oss begge to at mannen lider av alvorlige depresjoner, men han har jo ikke tenkt å gå til legen med det og da mener jeg at det ikke er vår jobb å ta hensyn hele tiden. Mannen min mener at vi skal la han få den tiden han trenger så blir han sikkert bra igjen etterhvert. Jeg føler at vi bare hjelper han til å bli mer og mer eremitt ved å ikke stille noen krav. Hvem av oss har rett? Er dere enig med meg om at mannen min "syr puter under armene" på leieboeren?
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2011 #3 Skrevet 9. desember 2011 jeg synest du skal gi din mann en potetsekk som han kan feste på magen:) så kan han prøve å måke ut bilen. kanskje forandrer pipa lyd:) men helt ærlig.. dette er deres hjem. skriv et brev til leieboer der dere "pålegger" han å fjerne bilen eller så vil dere få den tauet bort. ang røyking, så kan dere legge til husregler.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2011 #5 Skrevet 9. desember 2011 Mann din har sympati for denne mannen. Å kanskje det er sant det han sier. At han får leie hos dere er det siste som holder han oppe. Vi har også en som leier som det dessverre har vært en del rus i bildet. Men siden mannen min jobber med dette og fordi jeg vet at det hadde vært umulig for han å få leie hos noen andre på et slik lite sted. Kanskje mannen din i tillegg er økonomisk, er jo gode penger å få inn i mnd. Å pusse opp blir dyrt om man bruker mye tid og mister inntekten. Vi skal også overta hele huset når ungene blir over 12. Mannen din er menneskelig, det liker jeg. At han ser ting er umulig for en som er langt nede men enkelt for han som har alt Nyt mannen din og gi han en ekstra kos for å være gullegod.!!!
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2011 #6 Skrevet 9. desember 2011 Uansett utfallet av denne saken så har jeg lyst til å si at mannen din er i hvertfall et godt menneske :-)
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2011 #7 Skrevet 9. desember 2011 Jeg mener at dere begge på en måte har rett Men hva slags kontrakt har dere? Oppsigelsestid/tidsbestemt osv.. Det har jo selvfølgelig mye å si Jeg tenker jo at en leieboer ikke skal gå utover egen trivsel - vi har selv leieboere, men der er det heldigvis bare noen små irritasjonsmomenter som jeg tar opp regelmessig (måker ikke, fyller opp søplekassene (sorterer ikke) osv..) Jeg mener at det i alle fall er viktig å si ifra nå, slik at han får tid til å finne seg noe annet. Kanskje gi ham 2 måneders varsel eller noe. Da kaster dere ikke mannen på gata, men behandler ham rettferdig (spørs jo også på oppsigelsestid i kontrakten)..
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2011 #8 Skrevet 9. desember 2011 Dere er jo begge veldig snille som både lar ham røyke, låne garasjeplass OG hjelper til med reparasjoner. MEN dere har ikke noe ansvar for en voksen manns psyke når det kommer til stykket. Trenger dere leiligheten til eget bruk så må dere jo nesten bare si ham opp, men dere kan jo gi ham en generøs oppsigelsestid og selvfølgelig ikke gi ham beskjeden rett inn i jula. Noen ganger trenger voksne et spark bak for å kunne ta grep om sitt eget liv så jeg kan være enig i at dere muligens gjør ham en bjørnetjeneste ved å la ting skure og gå. Dere får jo en ny baby i hus og da er det heller ikke koselig eller bra for helsa å ha røyk sigende inn. Kanskje dere kunne ta en prat med ham? Hvis dere ikke trenger arealet han opptar på noen år enda så hadde jeg bare latt ham bo der en stund til. Men husk at alt må rives og males på nytt for å få røyklukta helt vekk. Det er noe herk altså, og tar tid. Pluss at det å ha små barn tar tid. Ta det med i beregningen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå