Anonym bruker Skrevet 9. desember 2011 #2 Skrevet 9. desember 2011 Vi holder på tradisjoner fra barndommen. Så her er det først julestrømpen og julemorgen på tv (for barna da), så er det en bedre frokost med alt man kan ønske. Så er det å slappe av litt og etter ei stund sette på middagen. Så er det grav-besøk på kirkegården. Etter det er det litt tv, så middag (pinnekjøtt!) og dessert (riskrem!). Så kommer nissen med noen pakker, og når han er gått så åpner vi resten av pakkene! GO JUL! )
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2011 #3 Skrevet 9. desember 2011 Det høres så koselig, det er slik jeg er vant til det og skal gjøre det når vi en gang kan feire hjemme. Nå feirer vi borte og der starter morgenen med å prøve å få litt varme i huset før at alle spiser frokost når de kan. Så skal det vaskes, huset altså, det blir aldri gjort ferdig i dagene før. Så er det full stress med kø på badet for å få alle ut i kirka tidsnok. Når man kommer tilbake skal det vaskes ferdig hvis det ikke kom i mål før kirka. Men etter det er det koselig med ribbemiddag, dessert og unger som deler ut pakker. Men den felles småspisingen, tre nøtter til Askepott og disney er en viktig del av for meg som dessverre må vente noen år.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2011 #4 Skrevet 9. desember 2011 Vi prøver å ha en rolig morgen med en enkel frokost, kalenderåpning og julemorgen på tv før vi tar på penklærne og reiser til mamma og pappa for å treffe slekta. Der er vi et par timer før det er hjem igjen og ordne i stand til vi får besøk til middag. Vi spiser ribbe med tilbehør og til dessert har vi multe og is i div varianter. Etter middag kommer nissen på besøk med gaver og etterpå åpner vi resten av gavene. Barna får lov til å være våkne så lenge de orker.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2011 #5 Skrevet 9. desember 2011 Her setter vi oss (meg, mannen og vår snart toåring) i stua med hver vår julestrømpe. Hun skal få for første gang i år. Så tømmer vi den ut for å se hva som er i den. Det er godterier, en liten gave, klementin og julehefte. Ser på julemorgen mens mannen ordner deilig julefrokost. Den spiser vi mens vi hører på julemusikk og har advensstaken tent. Tilbake i sofaen i pysjen og med dyne over oss sitter vi å gomler godterier og ser alle de obligatoriske filmene og tegnefilmene. Etter Disney er det i dusjen og finstasen og så videre til dit vi skal være. Der er det julemiddag, dessert, kos og pakkeåping HI
Gjest Tutt1-2-3! Skrevet 9. desember 2011 #6 Skrevet 9. desember 2011 Her starter egentlig julefeiringa den 23. Den dagen bruker vi på å gjøre unna de siste innkjøpene, kjøre rundt med litt gaver og sånn og ordne ferdig huset. Ungene pynter juletre! Kl. 17:00 samles masse mennesker hos onkelen min, som har en gammel låve, for å se på/synge til/gi grøt til låvenissen. DA er det jul for meg! Når vi kommer hjem fra der spiser vi grøt. Julekvelden er pysj-dag, og vi koser mest mulig og stresser minst mulig. I løpet av dagen pleier vi å gå en tur ut for å slå ihjel litt tid. Vi spiser det samme hvert år, ribbe og sånn, men vi spiser til litt forskjellig tid hvert år, avhengig av hvem som feirer hos oss. Dette året skal min far feire her, og han er bonde så det bli sen feiring pga fjøsstell. Etter middagen sitter vi og slapper av, åpner kanskje et par "ventepakker", og koser oss. Vi får nissen på besøk, og han deler ut en sekk med pakker. En og en gave åpnes, for å ikke miste oversikten (tre barn), så det tar litt tid. Vi har veldig mye familie og det fører til store hauger med gaver... Siden det blir sein feiring i år, tenker jeg vi åpner noen gaver før middagen også, for å slippe å drive til midnatt.. De årene vi blir ganske tidlig ferdig med gavene, hender det vi spiller brettspill utover natta etter småungene er i seng. Eksen min (far til eldstegutten) "bor" her fra lille julaften til ca 2. juledag hvert år. 1. juledag er like viktig som julaften! Da spiser vi sen frokost, som oftest med gjester. I år er det min mor og hennes mann samt mine x-svigerforeldre som kommer. Vi venter da med gaveutdeling fra disse til den dagen, for å få delt opp haugen litt! Resten av den dagen er bare kos og avslapping! GLEDER meg til jul! -og kjenner at jeg vil gjøre litt ekstra ut av det i år for neste år er jeg tilbake i jobb etter permisjon, og kommer til å måtte jobbe store deler av jula..
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2011 #7 Skrevet 9. desember 2011 Julestrømpe og siste pakken i kalenderen til ungene om morgenen. Gnske lang, god julefrokost, men ikke med den tradisjonelle julematen. Den kommer ikke frem får julen ringes inn. Deretter står TV på med de tresdijonelle juleprogrammene mens vi pynter juletrærne og kansje pakker inn de siste julegavene. Resten av pyntingen skal være ferdig før julaften. Vi spiser en ganske lett lunsh, som likner på frokosten før vi skifter til bunad og drar i kirken. Etter kirkn er vi en tur på kirkegården. De har det som regel begynt å skumre slik at det lyser vakkert i alle lyktene. Kjemme setter vi over potetene pg varmer maten som ble gjort ferdig tidligere (det er min mors jobb). Vi dekker fint bord og spiser en lang middag (med Maarud potetgull med salt til selv om det ikke passer til maten) De voksne drikker vin og aquavit (+ mye vann) og barna får eplesaft fra egne epler. Etter middag går vi rundt juletreet mens vi synger julesanger og etter en stund kommer nissen. Da er det "gavesermoni". Når nissen har gått pleier vi å ha manekengoppvisning med klær vi har fått. Vi går gjerne en gang til rundt juletreet og spiser kaker. Snop står fremme hele tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå