Gå til innhold

Litt irritert på barnas hus nå kjenner jeg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var på jakt etter ny bilstol til junior, ettersom nyfødtsetet naturlig nok begynte å bli snaut etter 11 mnd. Hadde veldig liten peil så jeg dro på barnas hus for å få litt tips og ideer. Hun som hjalp meg skrøt veldig av Britax Multi Tech II, som de tilfeldigvis hadde på tilbud, og enden på visa var at jeg dro hjem med dette setet, kjempefornøyd fordi jeg hadde fått høre det var så bra.

Men nå sitter jeg og leser på forbrukerportalen, og det får en score på 28 (!) av 100. 2,5 poeng i fronkollisjon når det er montert bakovervendt. 2,5! Dette er ikke akseptabelt, og jeg kjenner det koker litt når de faktisk går hen og anbefaler dette setet på barnas hus. En ting er at de skal selge, men trodde de var litt kvalitetsbevisste i sine anbefalinger. Jada, det er min feil også, som ikke undersøkte mer før jeg handlet, men jeg har fått masse bra hjelp der før, så tenkte jeg kunne stole på det de sa. Nå er det vel uansett for sent å dra tilbake og klage, så jeg får vel bare bite det i meg og begynne å se etter ny bilstol.. Sukk. Måtte bare få ut litt damp her...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke levere det tilbake?

Skrevet

Vi har jo montert det i bilen og brukt det i et par uker, tviler på om de vil ta det tilbake igjen?

Skrevet

Det vil de neppe.. Du har ansvar selv også for å sette deg inn i hva du skal kjøpe.. Hvilke kriterier ga du til den ansatte da du ba om hjelp til å finne stol? Sa du spesifikt at du ville ha en stol som hadde gjort det bra i tester eller fokuserte du på pris?? Om du spesifikt har sagt at du ville ha en som hadde gode testresultater har du en sak, men det blir jo uansett ord mot ord... Alle stoler de selger er jo godkjente stoler men det sier seg selv at ikke alle stolene har toppscore på testene....

Skrevet

Men det er jo så mange som er så fornøyde med Multi Tech??

Skrevet

Ja det er jo en fin bilstol, og den virker veldig god komfortmessig. Men den ene positive testen jeg fant, hvor setet var best i test, testet ikke sikkerheten :P Og det sier kanskje mest av alt...

http://www.xn--bst-i-test-q5a.se/Bilbarnstol

Nei jeg vet helt ærlig ikke jeg, kjenner bare jeg ble litt satt ut over at den fikk SÅ dårlig score i sikkerhetstesten. Norge er jo veldig strenge på sånne tester, så føler på et måte at man bør investere i en stol med høy score for å være sikker på at barnet sitter sikrest mulig i bilen.

Skrevet

Ja jeg vet det er min feil.. Alltid lett å være etterpåklok :/ Jeg ba om å få se på et bra sete, fordi jeg var usikker på hvilke som var de beste, at vi hadde maxi cosi fra før og ville ha noe tilsvarende bra nå. Så nei jeg spesifiserte vel ikke sikkerhet, men regnet (kanskje feilaktig) med at de ville forstå at jeg gjerne ønsket et trygt sete.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Alle seter som selges i Norge er godkjente stoler og er sikre stoler. Det som egentlig er langt mer viktig ihht. trafikksikkerhet er bilen man har (er det en god bil, har bilen gode dekk, har bilen stålbjelker osv.) og at man er en habil sjåfør. Har man det og er man det så vil jeg si at et barn sitter trygt i bilen i en godkjent stol.

Skjønner din frustrasjon, men jeg tror ikke du trenger å bytte setet;)

Skrevet

Vi har multitech setet til våre gutter og jeg er ikke bekymret over å bruke det. Tester på bilseter er veldig vanskelige fordi alt annet enn sikkerheten også teller. Ofte er det sånn at det teller mye mer om setet er vanskelig å montere enn om det faktisk er sikkert. I noen av testene vet jeg det i ettertid også har vært snakk om at setene har vært feil festet når de har testet det. I mange av testene er det de forovervendte setene som kommer best ut, ikke fordi de er sikre, men fordi de er enkle å montere riktig og de er billige.

jeg aner ikke hvilken test du har sett og hva som gjør at det får 2,5poeng ved frontkollisjon (2,5 av hvor mange og hva har de andre setene fått i forhold??), men jeg har ingen problemer med å fortsette og bruke setet og er trygg på at så lenge jeg har festet setet riktig i vår bil og fester barna riktig i setet, så vil det gå like bra med barna i det setet som om vi hadde hatt et annet.

Skrevet

Vi har Multi Tech til storesøster og er godt fornøyd med det=)

Jeg har alltid hørt både her inne og i butikk, at Multi Tech er et veldig godt og sikkert sete, og at grunnen til at det kommer så dårlig ut i test er at det legges for stor vekt på risiko for feilmontering (siden det er litt vanskelig å montere ifølge noen).

Fra Forbrukerådets egen test.:

"Hvis setet monteres helt korrekt bakovervendt, klarer det seg noe bedre på sikkerhet totalt"

Den nyeste anbefalingen er imidlertid at man kjøper en bilbarnestol som er plusgodkjent, se her f.eks;

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=4007

Så til lillesøster valgte vi Britax Hi Way 2 istedet, siden det er plusgodkjent og tar mye mindre plass i bilen enn mange andre bakovervendte stoler. Kjempegodt fornøyd med det setet også=)

Skrevet

Takk jenter, det føles litt bedre å lese dette :)

Ja, setet kan være litt knotete å montere, i alle fall å få strammet alle reimene helt fast, men det står da stødig som fjell i bilen nå. Vi har en Volvo 850, en av de sikreste bilene til volvo, så sånn sett er jeg ikke bekymret :)

Såvidt jeg skjønner er 2,5 poeng på frontkollisjon beregnet fra maks 5. Men synes det er litt rart at det scorer høyere på sidekollisjon (3,5) enn frontkollisjon. Men det er jo sant som det er sagt, at det skal jo gjennom en viss testing for å bli godkjent for salg i Norge, så inntil vi evt finner noe nytt må vi bare stole på at det holder :)

Skrevet

TIL INFO dine rettigheter ved retur av varer.

Dette fikk jeg til svar da jeg ønsket å returnere en barnevogn jeg ikke var fornøyd med til Barnas hus. Det dekker sikkert ikke barnesete men kan være greit å vite. Dette er fra forbrukerrådet.

Det er forbrukerkjøpsloven som gir deg rettigheter i slike tilfeller.

Det er to vilkår som må være oppfylt:

a. Varen må ha hatt en mangel på det tidspunkt du kjøpte varen b. Du må ha klaget (reklamert) til selgeren innen de fristene loven setter.

a. Er det en mangel på varen?

Det er en mangel når varen ikke er i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som er forutsatt ved kjøpet. Det vil være en mangel når selgeren har gitt uriktige eller villedende opplysninger om varen. Det er også en mangel hvis varen ikke er i overensstemmelse med sikkerhetskrav og forskrifter som er fastsatt av offentlige myndigheter.

Problemer som skyldes normal slitasje, ytre påvirkning eller feilbruk fra din side, vil på den annen side ikke være en kjøpsrettslig mangel. Forhold som skyldes manglende vedlikehold, feil bruk eller uhell i din eiertid er altså ditt eget ansvar.

b. Har jeg reklamert innen fristen?

Når du oppdager at noe er feil med en vare du har kjøpt, må du klage til selgeren innen rimelig tid. Det vil alltid være tilstrekkelig at du klager innen to måneder etter at du oppdaget feilen, men i praksis vil både du og selgeren være tjent med så rask tilbakemelding som mulig.

I tillegg til at du må reklamere innen rimelig tid, er det noen klare frister for hvor lenge en selger er ansvarlig for et produkt han har solgt.

Hovedregelen er at du må klage senest to år etter at du overtok tingen.

Fristen er imidlertid fem år hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette gjelder for eksempel dyrere varer som møbler, biler, radio/tv-apparat, barnevogn, mobiltelefon og byggevarer.

Reklamasjonsfristen er uavhengig av garantitid.

Hva kan jeg kreve?

Hvis det foreligger en mangel ved et produkt, kan du ha krav på følgende:

1. Holde kjøpesummen tilbake, eller

2. Reparasjon, eller

3. Ny vare, eller

4. Prisavslag, eller

5. Heving av kjøpet, og/eller

6. Erstatning

§ 29 i forbrukerkjøpsloven bestemmer at det i utgangspunktet er forbrukeren selv som kan velge mellom å kreve reparasjon eller ny vare. Valgretten er begrenset i de tilfellene hvor for eksempel kjøperens krav på ny vare er umulig å etterkomme (for eksempel på grunn av varens art) eller kravet påfører selgeren urimelige kostnader. Etter gjeldende rettspraksis er det antatt at dersom omleveringskostnadene er betydelig høyere enn reparasjonskostnadene, må du trolig akseptere at selgeren reparerer varen. I øvrige tilfeller vil det bero på en konkret vurdering av om kravet vil føre til urimelige kostnader for selgeren. Du kan be om at selgeren dokumenterer at det vil bli vesentlig dyrere å gi deg en ny vare sammenlignet med reparasjon.

Selgeren må sørge for at omlevering eller retting skjer innen rimelig tid, og det skal skje uten kostnad for deg. For standard hyllevarer, kan vi gå ut fra at innen rimelig tid normalt vil være omlag 2-4 uker. Forøvrig vil hva som er rimelig tid, bero på en skjønnsmessig vurdering. Du må for eksempel regne med lengre tid når det er snakk om spesialvarer fra utlandet, sammenlignet med vanlige hyllevarer. Dersom reparasjonen tar mer enn en uke, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand.

Dersom selgeren enten ikke lykkes i å utbedre mangelen innen rimelig tid eller samme mangel oppstår mer enn to ganger, vil du kunne kreve prisavslag tilsvarende reduksjonen i varens verdi.

Dersom mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren, og selgeren må betale tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte på feilen.

Dersom du har hatt et økonomisk tap, kan du i tillegg i en del tilfeller kreve erstatning fra selgeren. Du må da kunne dokumentere tapet. Merk deg at du plikter å begrense tapet, og at du ikke får erstattet tap i næringsvirksomhet.

Hvordan går jeg frem når jeg skal klage/ reklamere?

Dersom du etter dette mener at varen har en mangel, og du og selgeren ikke kommer til enighet muntlig, bør du raskt sende en skriftlig klage til selgeren.

Oversikt over rettighetene dine, veiledning til hvordan du skal klage og eksempler på standard klagebrev finner du på forbrukerportalen.no – http://forbrukerportalen.no/klageguide

Husk å ta vare på en kopi av brevet du sender til motparten.

Du kan lese mer om rettighetene dine ved forbrukerkjøp på våre internettsider:

http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk

Vi gjør oppmerksom på at vår e-post svartjeneste er ment å være en kortfattet rådgivningstjeneste, slik at vi av den grunn ikke kan konkludere i din sak, men gi deg innledende råd og veiledning. Vårt syn er basert på din fremstilling av saksforholdet, andre opplysninger vi eventuelt ikke kjenner til og som kan være relevante, vil kunne medføre et annet resultat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...