Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #1 Skrevet 8. desember 2011 Et par ting jeg lurer på om er "vanlig" ved et (planlagt) ks: 1. Er det vanlig å få en form for lokalbedøvelse før man setter spinalen? 2. Er det vanlig å få se babyen før man blir trillet opp på oppvåkning? 3. Er det vanlig at legene/sykepleierne forteller hva som skjer under operasjonen? Dette er tre ting som ikke skjedde under mitt forrige ks, men som jeg skulle ønske skjedde. Skal snart på samtale for å snakke om mine vonde opplevelser fra forrige gang, og hvordan ting kanskje kan gjøres bedre denne gangen. Så lurer på om det er mulig å sette ned ønsker (krav hvis alt går som det skal selvsagt!) om spesielt å få se barnet etter at det blir født og få en lokalbedøvelse?
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #2 Skrevet 8. desember 2011 Så trist da.. Nå har jeg bare hatt et hastesnitt, men jeg fikk lokalbedøvelse først, også fikk jeg se gutten pittelitt, før han og pappaen dro opp på fødeavd. for vasking og stelling Jeg var ganske så dårlig under opperasjon, pga surstoffet jeg fikk (tror jeg) Så jeg husker ikke om jordmor eller barnepleier snakket med meg..
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #3 Skrevet 8. desember 2011 Hastekeisersnitt her, men husker litt: 1. Fikk Emla-plaster i korsryggen av en snill sykepleier, kjente ikke stikket ved epiduralen, bare et trykk 2. Fikk se lillemor et par minutter (innpakket i et teppe), før hun ble tatt med bort av far, til jeg var sydd og kjørt på oppvåkning. 3. Jeg husker jeg spurte om et par ting og fikk svar fra legene. Husker ikke om de forklarte noe ellers. (Spurte om de kunne snu den store lampen over op.bordet, fordi refleksjonene i glasset gjorde at jeg kunne se rett ned i operasjonssåret - noe jeg ikke ønsket) Ser nå at du ønsker svar ang. planlagte keisersnitt, jaja.. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #4 Skrevet 8. desember 2011 fikk ikke lokalbedøvelse før, anestesi sa at det et stikk er et stikk om det er spinal eller lokalbedøvelse.... var ikke vondt å få spinal enda han bommet 3!! ganger... var bare litt kvalmende og tenkte på hvor langt inn nåla skulle.... jeg fikk se jenta i ca 5 min så tok dem med hun opp. de forklarte ikke under ks hva dem gjørde uten om " nå kjenner du nok et drag i magen" da dro dem ut vesla.... utenom det sa dem ikke noe til meg, men jeg hørte dem sto og snakka seg imellom men prøvde å ikke høre hva dem sa..... mitt var forresten planlagt ks...
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2011 #5 Skrevet 9. desember 2011 jeg hadde haste ks. - fikk ikke noe lokalbedøvelse. men kjendte ikke noe. - jeg fikk se babyen et par minutter , før pappaen ble med ut for å veie o.l. - eneste kirugen sa til meg, var at eg kunne kjenne litt press på magen og at vi kommer til å "vugge" litt,¨for å få ut barnet:) så fikk jeg litt BT fall..måtte ha ekstra veske.. men allt gikk helt fint. så gikk turen videre til intensivavd:) nedre del av kroppen skulle våkne og jeg skulle ligge litt til observasjon og få blodfortynnende og litt eksta væske:) du kan lese mye om prosedyrer på nett vil jeg tro. men så klart du kan jo alltids spørre om de kan gågjennom hendelseforløpet:) de sier informasjon er makt:) men det er like mye trygget:) håper du får en bedre opplevelse denne gangen:)
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2011 #6 Skrevet 9. desember 2011 Jeg hadde et haste snitt, og husker ikke omstendighetene rundt spinalen egentlig. Men trur dem brukte det samme som for epiduralen jeg fikk (kan det gå an?) har egentlig aldri tenkt på det før. Og trur ikke jeg fikk lokalbedøvelse, men det gjorde ikke vondt. Jeg fikk se veslejenta mi en liten stund , husker ikke nøyaktig hvor lenge, før dem tok henne ut, og overlot henne til faren, før dem sydde meg sammen og la meg på overvåkingen noen timer. Jeg ble i all hast fortalt hva som skjedde, at nå snittet dem og nå kjenner du et litet trykk, eller press på magen osv. Trist å lese at du hadde så dårlig erfaring, og håper dem tar deg alvorlig neste gang om det blir nødvendig. Noe jeg faktisk trur dem gjør hvis du forteller hvordan du opplevde det sist gang, og hva du ønsker nå.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2011 #7 Skrevet 9. desember 2011 1. Jeg fikk lokalbedøvelse før spinalen. 2. Det kommer nok an på tilstanden til barnet. Jeg fikk ikke sett mitt barn før etter oppvåkningen pga barnet var prematur, og trengte pustehjelp med en gang. 3. Jeg tror ikke det er vanlig at legene/sykepleierne forteller hva dem gjør (bortsett fra hva du vil kjenne), men om du ønsker dette kan du nok be dem fortelle.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2011 #8 Skrevet 9. desember 2011 Tusen takk for svar alle sammen! Ser at vi alle har meget forskjellige opplevelser, og det er jo sånn det ofte blir med en operasjon. Må innrømme at jeg synes mitt ks var helt forferdelig, og er glad for at det faktisk endte bra for både meg og barnet. Og godt å høre at noen av dere fikk lokalbedøvelse, visste nemlig ikke at det gikk an den gangen. De brukte over 45 min på å sette bedøvelsen, og måtte hente en annen anestesilege og en større sprøyte før de lyktes. Og resten av ks var heller ikke noe hyggelig;( Men krysser fingrene for at det blir bedre denne gangen, skal ihvertfall forsøke å ha litt mer "kontroll" over hva som skjer. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå