Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #1 Skrevet 8. desember 2011 Jeg har barn i tenårene og de har aldri hatt faste plikter. De har hjulpet til når det trengs og fått mer ansvar etterhvert som de ble eldre, men de har aldri hatt jobber som de har eneansvar for. De har heller ikke fått penger for utført arbeid, for jeg mener at i en husholdning hjelper man hverandre uten å få betalt for det - man gjør det rett og slett fordi man er et team. Til tross for at de har sluppet å bruke tiden sin på husarbeid o.l. og fått penger når de trenger det, har de blitt flotte, høflige ungdommer som gjerne trår til når det er behov for det - selv om det kanskje ikke skjer så raskt som mamma kunne ønske. Er vi ganske alene om denne filosofien? Har alle andre barn faste plikter som blir avlønnet med ukepenger?
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #2 Skrevet 8. desember 2011 Her er det ingen faste plikter. Nå er eldste bare 8 år enda, men vi kommer neppe til å innføre faste plikter.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #4 Skrevet 8. desember 2011 Nei våre unge voksne hadde heller ikke faste plikter. De har vokst opp til å bli stødige selvstendige voksne, med fast jobb, hus og samboere.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #5 Skrevet 8. desember 2011 Jeg har ikke store barn, men jeg er vokst opp i et hjem slik som du har HI. Vi hadde ikke faste plikter, men det ble forventet at vi gjorde det vi så måtte gjøres. Som å tømme søpla når den var full, som å hente posten om vi kom først hjem, å tømme oppvaskmaskinen når den var ren, å støvsuge når vi så skitt osv. Det ble forventet at om vi ville ha rene klær så måtte vi legge klærne på vaskerommet og når kurven var full så ble det forventet at den som fylte opp kurven sist satte på en maskin. Vi fikk aldri lommepenger, men fikk penger (ikke ubegrenset) når vi trengte det til noe spesielt. Vi lærte at man ikke gjør ting fordi noen forteller deg det, men for at det er slikt man gjør i et hjem man bor i uten at noen forteller deg det. Jeg tror at samboeren til min bror er svært takknemlig, uten å antyde, hehe, at jenter generelt sett er flinkrere enn gutter på hus og hjem;)
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2011 #6 Skrevet 9. desember 2011 Godt å høre at vi ikke er alene om vår filosofi:) i et annet innlegg som handlet om tenåringers ukepenger fikk jeg inntrykk av at de fleste barn har faste plikter helt fra 3-4 års alderen. En beskyldte meg tilogmed for å lage et hjelpesløst individ som kom til å bli en belastning for andre når h*n skulle ut på egenhånd. Dib-damer er ikke redde for å ta godt i hvertfall:) Barn er like forskjellige som oss voksne, men i vårt hjem har det fungert med vår måte. HI
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2011 #7 Skrevet 9. desember 2011 Her måtte vi innføre faste plikter. Vi har mine og dine barn, så vi hadde ganske ulikt syn på dette. Mine barn var vant til å hjelpe til, selv uten at jeg spurte. De fikk penger når de trengte. Jeg syns dette var helt greit. Min manns barn var ikke vant til å hjelpe til i huset, ett evig mas om å få de til å hjelpe til eller å rydde opp etter seg selv. Selv å hente tøy til seg selv i klesskapet gadd de ikke å gjøre selv, det måtte far gjøre. Han orket ikke kampen lenger. De fikk ukepenger, men klaging hele tiden å at det var for lite. Min mann var heller ikke den som var flinkest til å ta ett tak i huset, det sa han selv. Så vi satte oss ned og fant ut hvordan vi ville ha det. Jeg orket ikke å styre hele huset selv, det fant de fort ut når jeg ikke gadd å lage middag, vaske klær osv til de en stund. Så nå har alle ungene faste oppgaver de skal gjøre hver dag, rydder de ikke opp etter seg er det de som må rydde når det er helt bomba her. Så de rydder, det holdt med en gang de måtte rydde alt. Selv om jeg gjør mer enn de andre, gjør ikke det noe. Nå hjelper vi alle til for å få hjulene til å gå rundt. Ungene får ukepenger utifra hvor mye de gjør. Gjør de lite får de lite ukepenger, gjør de mer får de mer. Å rydde rommet sitt får de ikke penger for. Vi er fornøyd med løsningen vi har fått til. Hun største har blitt skikkelig fjortis i det siste, så hun gidder ikke å gjøre noe serlig men det er helt greit. Hun som ikke får penger.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2011 #8 Skrevet 9. desember 2011 Har nettopp innført "ukas kjøkkensjef" hjemme hos meg for en gutt på 5 år og ei jente på 7 år.. De er med da hver dag ved alle måltider..dekker bord, rydder av, i oppvaskmaskin og deltar i matlagingen. Jeg har kviet meg litt for å innføre det for tenkte det ville være mer jobb enn glede..men barna blir så ivrige og er så flinke at foreløpig er dette full klaff..nå maser de om at de vil være med å sette opp ukas middagsmeny den uka de er sjef..og jeg skal jo ikke hindre dem.. får så hvor lenge dette holder.. Men ukepenger venter jeg nok med til de blir større og har behov for det..vet ikke enda hvilken alder det blir..Jeg husker jeg fikk ukepenger i tenårene til å dekke alt jeg trengte av kosmetikk, shampo, såpe, kino, godis..mens foreldrene mine tok basis som klær..og var det noen spesielle klær jeg ønsket meg kunne jeg spare litt og legge til noe mens foreldrene mine betalte resten.. Gjorde meg tidlig selvstendig og bevisst på hva ting koster..men funker jo ikke for alle..
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2011 #10 Skrevet 9. desember 2011 Jeg mener at det er svært viktig at barn lærer å ta ansvar for husholdningen. Men hvordan man lærer dette tror jeg ikke det er noen fasit på. Man behøver absolutt ikke faste plikter for å gjøre det. Men det er en god måte for barnet å lære både om økonomi og husholdningen samtidig. Men greier dere å lære barna både verdien av penger og at huset ikke blir rent av seg selv uten å ha faste plikter, er det jo ingen grunn til å ha det bare fordi Jeg har for små barn ennå, og aner ikke hva jeg vil gjøre når de blir større. Men at jeg skal lære de å ta ansvar - det er jeg sikker på
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2011 #11 Skrevet 9. desember 2011 12:03 - så kreativt!! Dette skal kopieres når poden blir større <3
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2011 #12 Skrevet 9. desember 2011 Jeg kommer til å innføre faste "plikter" uten ukepenger. Barna mine skal få det de trenger uansett. Mens feks dekke på bordet, brette tøy. legge sine egne klær inn i sine egne skap, rydde rommet én gang i uka osv syns jeg alle barn skal. Min svigermor har sydd puter under armene på sin sønn på 19 år, og han skjønte ikke engang at man skulle lukke stekeovndøren når man lagde seg frossenpizza. Dessuten er han alltid skitten, og rommet hans er konstant rotete. men jeg antar at ikke alle her har vært så ekstreme som henne når det gjelder å unnta barna fra husarbeid og plikter.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2011 #13 Skrevet 9. desember 2011 HI her. Jeg flyttet sammen med mannen min da jeg var 19 år og kunne ingenting! Jeg hadde knapt skiftet på min egen seng, og kunne ikke koke poteter engang. Kan aldri huske at jeg ble krevd noe av i oppvektsten. Jeg gikk på skolen, trente og hang med venner - og syntes jeg hadde det knalltravelt:) Men jeg var vant å ha det rent og ryddig rundt meg, så når jeg etter en stund oppdaget at gulvet ikke ble rent av seg selv, og at doen ble ekkel etter ei stund, så hadde jeg jo såpass omløp i hodet at jeg skjønte at her måtte vaskebøtta frem. Så jeg har tro på at fornuften seirer hos de fleste når de får sitt eget - og innser de ikke at man må gjøre en innsats for å holde det pent rundt seg, så hjelper det ikke at de har vaska gulver fra de er 10 år - for da har de det rett og slett ikke i seg, tror jeg. Jeg synes at barna har en så travel hverdag med skole, lekser, trening, øving og venner at de skal slippe å ha ansvar for at huset blir rent! At de tar ansvar for egne klær og rom ser jeg som en selvfølge, men resten av husarbeidet er foreldrene sitt ansvar, så hjelper barna til når det er behov for det. HI
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2011 #14 Skrevet 9. desember 2011 Her har barna faste plikter i den forstand at før de legger seg skal de rydde opp lekene sine på rommet, evt. i stua.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå