Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #1 Skrevet 8. desember 2011 Hei Er det virkelig forventet at mor skal ta alt nattevåk og at far skal få sove fordi han skal på jobb, hver natt, unntatt helg? Det mener mannen min, men jeg får jo også en jobb, en jobb med en liten en som krever meg på dagtid også. Hva gjør dere? Hilsen førstegangsgravid.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #2 Skrevet 8. desember 2011 SVIGERMOR mener det samme men heeeldigvis har min mann forstått at han også må hjelpe til på natten med smokken ol:) men det meste faller nok på meg ja.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #3 Skrevet 8. desember 2011 Hvordan hadde det blitt for deg om du må ha våkenatt med barnet ditt for deretter dra på jobb noen timer etter, uten søvn? Er du hjemme i permisjon, så har du i det minste sjansen til å legge deg ned og sove når barnet sover, det kan ikke personen som er på jobb. Går an å tenke utenfor boksen.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #4 Skrevet 8. desember 2011 ja men om det er som hun med syke barn så skulle det bare mangle at man deler, jeg er ofte trøtt på jobb fordi jeg tisser 5 ganger hver natt men drar da på jobb åkke som. er jo i perm fra jobb, ikke for å være husslave - dag og natt..
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #6 Skrevet 8. desember 2011 Ja, men nå snakker vi ikke om mor eller far er syk. På dette innlegget snakker vi om foreldrene bør dele nattevåken eller om bare mor skal ta det. Jeg syns hvertfall at den som er hjemme skal ta hoved delen av nattevåken. Så kan den andre forelder avlaste ved behov. Det gjorde hvertfall mannen min og jeg da vi gikk hjemme i permisjon.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #7 Skrevet 8. desember 2011 Jeg syns det kommer an på babyen. Dersom babyen har godt sovehjerte og sover i timevis på dagtid, så kan jo mor slenge seg på sofaen og sove hun også. Det kan man ikke på jobb! Men om man får en baby som sverger til 2-3 30 minutters dupper på dagtid og i tillegg er mye våken på nettene, så er det jo rettferdig at far bidrar med f eks en natt også i ukedagene. Her klarte ikke min kolikkbaby å sove andre steder enn oppå meg de første månedene, og aldri mer enn 30 minutter, og var mye våken på nettene. Så jeg fikk rett og slett ingen pauser bortsett fra en halvtime her og der på nattestid, og da var det en selvfølge at far stilte opp en ekstra natt per uke. 8 timers jobb 5 dager i uka var tross alt ingenting i mot å ha 24 timers ansvar for en kolikkbaby som bare skrek, og aldri ville sove.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #8 Skrevet 8. desember 2011 Jeg tok alt i ukedagene, mannen våknet ikke uansett av den lille mens jeg var våken med en gang. MEN, i helgene måtte han pent ta det, HVER helg. Han fikk tross alt 5 netter med sammenhengende søvn, og da skulle det bare mangle at ikke jeg kunne få 2. Jeg la meg da på et annet rom. Kan bli litt vanskelig hvis du ammer.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #9 Skrevet 8. desember 2011 Mannen min tok det meste, for jeg var syk. Så han tok alt stell bortsett fra når han var på jobb, alt nattevåk og all kolikkbæring på ettermiddag/kveld...... Jeg tenker det er greit å dele litt på det, men den som skal på jobb må ha muligheten til litt sammenhengende søvn. Er man flink og deler natten i to (en legger seg 9 f.eks., så får begge litt sammenhengende søvn)
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #10 Skrevet 8. desember 2011 Hei hr vi delt litt på det. Puppen er det jo selvfølgelig ikke så mye å dele på, så den tar jeg, og lille sovner stort sett fort igjen. Dersom lille derimot er våken store deler av natte av andre grunner enn pupp, deler vi ganske mye på det... tar noen timer hver, eller annenhver natt. Dette har faktisk aldri vært noe diskusjonstema her hos oss, men så deler vi stort sett på alt som har med lille å gjøre og alt husarbeid. Eneste jeg skulle ønske var at han kunne ha litt mer øye for detaljer, som tørke støv av stikkontaktene eller rammene i vinduskarmen, hehe, men det skal jeg helle klare selv. Men nå for en ukes tid siden kom altså dette temaet opp, da min svigerinne fødte en gutt for noen mnd siden, hun tar alt nattevåk, og min svigermor synes jeg er altfor kravstor som lar mannen ta nattevåk også, men heldigvis svarte mannen på at i vårt hus deler vi på de kjipe oppgavene, og gleder oss sammen over de gode:)
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #11 Skrevet 8. desember 2011 Jeg mener det må være opp til hver enkelt familie å bestemme. Alt etter familiesituasjon, belastning på dagtid og hvor mye babyen krever på natten. Her tar jeg stort sett alt nattevåk, både hverdager og helger... Babyen er 4 mndr og tar ikke flaske. Dvs at uansett er det jeg som må opp for å gi mat. Mannen min sover mye tyngre enn meg, så de gangene babyen våkner og trenger smokk for å sovne igjen, så reagerer ikke mannen før babyen griner ordentlig. Da har jo jeg allerede vært våken en stund, så derfor blir det jeg som dytter smokk også... I starten da babyen var nyfødt, hjalp mannen mer til på natten, da var jo babyen ofte våken midt på natten i lengre perioder. Nå som babyen sover bortsett fra smokkdytting og amming, er det greit å ta det. Dersom vi hadde hatt kolikkunge, måtte mannen ha hjulpet mer til! Selvfølgelig er det tungt, og jeg er litt trett. Dersom babyen hadde tatt flaske, mener jeg at mannen burde tatt nattevåket i alle fall en natt hver helg. (Da måtte jeg ha ligget på gjesterommet, ellers hadde jo jeg våknet før mannen uansett,,,) Lykke til med å finne ut hvordan dere vil ha det:)
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #12 Skrevet 8. desember 2011 Da jeg var i permisjon, så tok jeg alt av nattevåke. Mannen dro såpass tidlig på jobb, så han trengte søvnen. Men heldigvis hadde barnet vårt god sovehjerte, som på dagtid kan han sove opptil 1 time. Så da pleier jeg å legge meg ned og ta en dupp også. Og når mannen min kom hjem, delte vi på husarbeidet. Og da han gikk hjemme i permisjon, gjorde vi det omvendt. Så for oss ble gikk det ganske bra. Er glad vi valgte å gjøre det slik.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #13 Skrevet 8. desember 2011 Flott å høre det er menn som ser at de har like mye ansvar og som ser det naturlig å gjøre halve jobben
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå