Gå til innhold

Hjeelp.. Vanskelig å holde det hemmelig


Gjest rennie

Anbefalte innlegg

Har forstått at det er lurt å la det gå ca 3 mnd før man forteller til andre at man er gravid. så det betyr at i januar kan jeg fortelle det til familie og venner. Hvordan skal jeg komme gjennom jula?? Har jo mest lyst til å skrike det ut til alle. Moren forteller om den gode hvitvinen hun har kjøpt til julekvelden. Vanligvis tar jeg gjerne at glass vin så hva kan jeg si nå??? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er selvfølgelig opp til deg når du vil si det, det er ingen "regel" å vente 3 mnd...! Jeg har selv fortalt det mye tidligere til den nærmeste familien men ventet med å si det til resten av verden. Jeg synes det er en litt teit regel jeg, for det er jo i den første tiden man er mest sårbar og trenger at folk rundt en tar hensyn, spesielt hvis man er i dårlig form osv... Det folk flest tenker på når det gjelder disse tre mnd er vel at da er den største abortfaren over og hvis det skal skje no innen disse mnd er fullgått så er det best at ikke så mage vet, men jeg tenker litt omvendt jeg...det må da være greit at noen vet også hvis det skal gå galt for da trenger man jo masse trøst og støtte. MEN, ikke bekymre deg og nyyyt graviditeten! Jeg synes du skal følge din egen følelse jeg! Har du kjempelyst å si det nå så gjør det, og hvertfall til mamman din :) Det er da ikke noe farlig!!! :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et flott svar. Har tenkt mye av det samme men har en samboer som mener at vi bare må vente 3 mnd :) Han kan jo ikke alltid få viljen sin?? Hehe. Skal innrømme at det hadde vært nydelig å hatt noen å "syte" litt til gjennom kvalmen :) Igjen.. takk takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sier at du skal vente 3 mnd til du forteller det til familien? Ganske tullete spør du meg. jeg sa det for noen dager siden til familien, nå er jeg i uke 10. Venner sier jeg det nok til om en uke eller to. Ellers tror jeg de fleste på jobb tenker at jeg er gravid selv om de ikke sier noe, med tredje mann på vei viser det ganske fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fortalt det til den nærmeste familien - gjorde det samme dagen som jeg fant det ut - i uke 6. :-) Også har jeg fortalt det til et par venninner. Jobben - og resten av verden får vite det i januar - da er jeg 12 uker :-)

 

Det er mange som venter med å fortelle det, men noen forteller alle det tidlig også! :) Man gjør som man vil og føler er best.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist ventet jeg til jeg var 12-13 uker, var vel mest fordi jeg ikke helt skjønte det selv ;P hehe. også var det godt å ha en hemmelighet sammen med bare kjæresten - kunne se på hverandre og smile og forstå hva begge tenkte :)

 

Nå er jeg 9+3 ca på juleaften og vurderer å fortelle de jeg skal feire sammen med da (svigerfamilien). Så mulig jeg sender en mld til mine søsken og foreldre med en "ekstra julegave": du/dere skal bli tante/onkel/besteforeldre igjen ;D Tipper jeg sier det til søstra mi etterhvert da, bare ikke passet sånn enda (vil jo helst si det til henne personlig). Hadde egentlig ønsket å ventet lengst mulig med å si det, ikke fordi jeg ikke vil familien skal vite det, men for å korte ned ventetiden demmes ;) Men tror julen er en fin tid å fortelle det på - så slipper folk å mase om alkoholen iallefall ;P (ikke at det er noe "press" til vanlig altså,men man slipper spørsmål i det hele tatt.. noe jeg synes er greit!).

 

Helt opp til hver enkelt når man skal fortelle! Selv om kjæresten din vil dere skal vente, så kan du jo spørre veldig pent om å fortelle til moren din iallefall. Greit å ha noen å snakke med også :) Og ikke minst, dele gleden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Venter til uke 12 med å fortelle det jeg og, men er HEELT enig i at det er vanskelig å ikke fortelle det til alle jeg møter :)

 

Har sagt det til sjefen min (av praktiske årsaker) men forteller det til mine foreldre på julaften. Da er jeg 11+1. Og kanskje de jeg skal feire nyttår med osv, de skjønner det nok allikevel da jeg ikke skal drikke alkohol :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde tenkt og vente til jul/ nyttår med å fortelle det til nærmeste familie. men vi fortalte det i går, klarte ikke og holde oss lengre :-)

Dette er barn nummer to, og magen begynner allerede og bli synlig, så var ikke så lett og skjule det lengre :P Men resten av verden får vente til etter 12 uker ++

 

Er 8+6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ca 8 uker på vei, med IVF, og har av naturlige årsaker fortalt det til både familie, venner og jobb. Det er godt å slippe å holde på den hemmeligheten, spesielt når jeg ikke er i 100% form.

 

...og når jeg er på fest, er det ikke så veldig vanskelig å se at jeg, som ellers alltid drikker på slike tilstelninger, ikke drikker slkohol. Jeg digger ikke styre med å skjule det så godt, med alkoholfri vin og sånn.

Nei, det var godt å fortelle det. Og skulle det gå galt, ja, da går det galt. Man er jo ikke sikret etter de "sikre" 12 ukene heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå 9 fullgåtte uker og alle vennene mine vet det, samt mine foreldre, søster og sjefen. Svigers får vite det i jula da de ikke bor her. Går det galt, ja da får jo folk vite det uansett. Sier det til resten av kollegene mine på jobb neste uke. Skal til legen da så er jeg heldig får jeg kanskje høre hjertelyden. Mener jeg hørte den allerede i uke 8 sist....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...