Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #2 Skrevet 8. desember 2011 Jeg har hatt vinterdepresjon tidligere, og jeg har ikke hatt det på mange år nå. Det er kjempevondt, vil bare ligge i senga og alt er mørkt, tungt og trist. Mine råd: Ta sol! Solarium gjør virkelig godt for sinnet. Kom deg opp av senga hver dag. Det blir ikke bedre av å ligge der. Stell deg hver morgen, da føler du deg bedre. Ellers bare slapp av, og tenk at det snart går over. Bortsett fra på jobb, kanskje ikke være så mye sammen med andre, annet enn de som kjenner deg godt og ikke forventer for mye positivitet av deg, da blir du bare sliten. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #3 Skrevet 8. desember 2011 Være ute i dagslys - gjerne i skogen.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #4 Skrevet 8. desember 2011 Kjøp dagslyslampe og bruk den! Vi kjøpte Phillips dagslyslampe i fjor (koster 2000 kroner), og den var virkelig verd prisen sin! Fikk definitivt mye mer energi, følte meg mye mer våken og opplagt. Den skal brukes minimum en halv time hver dag, men jeg brukte den i perioder opp mot to timer daglig, der jeg satt 30 cm fra den, for å få maks effekt. Man må imidlertid ikke "overbruke" den eller bruke den for sent på dagen, for da kan det bli vanskelig å sovne om kvelden. Har prøvd den i høst også, men har funnet ut at nå kan jeg ikke bruke den noe særlig mer enn 30 minutter daglig, for da får jeg ikke sove om kvelden. Du trenger ikke sitte å nistirre inn i den, men ha den ved siden av deg og se på den av og til mens du spiser frokost eller bruker pc eller leser en bok. Dagslyslampa er genial! :-) Den reddet vinteren for meg i fjor! (Her kan man også leie den på noen legekontor, så du kan jo forhøre deg hos legen din, så får du prøvd ut om det er noe for deg før du evt. kjøper en). Tips to: Kom deg ut i frisk luft og sol! Orker du ikke, så kle på deg og gå i hvert fall en liten runde rundt kvartalet. Kanskje kjennes det deilig ut når du har kommet i gang, og turen blir lengre. God bedring! :-)
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #5 Skrevet 8. desember 2011 En drøss egenpleie, trenig, sunt kosthold, nye klær og dagslys:)
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #6 Skrevet 8. desember 2011 - Unngå å bli hengende fast i sofaen, og kom deg heller ut :-) - Få deg en kjekk hobby, evt. meld deg på et sykurs / malekurs / fotokurs e.l. - Gled andre mennesker. (Det blir jeg hvertfall alltid glad av :-) ) - Hør deilig musikk. - Kom deg opp tidlig, og ikke sov vekk dagen. Ha en ellers god førjulstid!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå