Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #1 Skrevet 7. desember 2011 Når i fødselsprosessen burde man dra da? Vil jo helst ikke føde i bilen;) Kan jeg ringe sykehuset å "planlegge" noe med de? Er førstegangsfødende, så regner jo med at fødselen kan ta litt tid..
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #2 Skrevet 8. desember 2011 Bor også to timer unna føden. Ringte når det var ca. 8 minutter mellom hver ri og hadde hatt rier i ca. 8 timer.. Dama jeg snakket med på telefon ble nesten litt sur fordi jeg hadde ventet så lenge og fikk streng beskjed om å starte med en eneste gang. Jeg stresset ikke, når riene begynte viste jeg bare at dette kom til å ta laaaaang tid! Dro en tur på kaffebesøk før vi startet og stoppet for å spise osv. Vi brukte kanskje 6 timer til føden med alle stoppene vi hadde. Når jeg kom på føden gikk det enda 24 timer, så kunne ventet enda lengre. De sa til meg at jeg skulle ringe når det var 10 minutter mellom hver ri, eller når vannet gikk. Men ta det litt på magefølelsen også, for det er mer smertefult å vente på sykehus enn hjemme der du faktisk kan aktivere deg selv med noe fornuftig.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #3 Skrevet 8. desember 2011 Dra tidlig du. Jeg var førstegangs og da jeg ble sendt inn så tok det rundt 2 timer dit. Jeg kom dit med 4 cm åpning, men 3 timer etter var hun ute. Det kan gå fort selv om du er førstegangs. Hør med jordmor om hvordan du skal gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #4 Skrevet 8. desember 2011 Du ringer når du kjenner noe, da vil de fortelle deg når du bør legge i vei.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #5 Skrevet 8. desember 2011 Kommer du til fullpakka føde må du belage deg på hotell opphold som må dekkes fra egen lomme.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #7 Skrevet 8. desember 2011 Ikke alltid det tar lang tid med første! Hadde 2 timers reisevei og startet når vannet gikk. Hadde ingen rier da, de startet plutselig, med ca. 5 min. mellomrom på veien. Hadde full åpning da vi kom til sykehuset, så da var det rett i fødinga;) Heldigvis rakk vi sykehuset! Snakk med jordmor/lege når du er til kontroll. De kan rettlede deg.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #8 Skrevet 8. desember 2011 Snakk med jordmoren din Vi har ca en halvtime til sykehuset, og fikk beskjed om å dra når det var 7 min mellom. Da riene begynte, hadde jeg aldri så langt mellom. Hadde fem min mellom og ringte da føden. Fikk beskjed om å komme (jeg blødde også og hadde diare). Kom fram med full åpning, og han kom en time etterpå. Så jeg hadde fått problemer med to timers reisevei
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #9 Skrevet 8. desember 2011 Spør moren din hvor lang tid hun brukte på å føde deg og evt søsken, og om du har søstre som har født, så kan du spørre dem også. Ofte så er man ganske lik sin nærmeste slekt. Her gikk det 10 timer fra vannet gikk til første ri. 4,5 t senere var babyen født. Men første rien var veldig vond og varte i 20 minutter, og så kom de bare tettere og tettere og ble mer og mer vonde, så jeg brukte bare et par timer på å få full åpning. Det var utdrivingsfasen som dro veldig ut for meg
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #10 Skrevet 8. desember 2011 Takk for svar dere:) Skal høre med moren min, å så skal jeg ringe å snakke med ei jordmor på sykehuset.. Greit å være litt forbredt på det som kommer. Er nok bra å dra tidlig ja, så ikke min kjære samboer må være jordmor i bilen stakkar. Så det kan altså gå en stund fra vannet går til riene kommer altså? Er litt redd for å ha sinnsyke rier i bilen, men da er det vel bare å dra når jeg får beskjed av jordmor. Har tre uker til termin nå, så begynner å forbrede meg litt :-)
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #11 Skrevet 8. desember 2011 Klarer man i det hele tatt å sitte i bilen med sterke rier? hehe;)
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #12 Skrevet 8. desember 2011 Jeg ringte da jeg kjente rier (de kom plutselig med 4 min. mellomrom). Fikk ambulanse og fødte da jeg ankom sykehuset (1t. og 40 min. fra der jeg bor). Var også førstegangs. Ring sykehuset du når du kjenner noe og avtal med dem.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #13 Skrevet 8. desember 2011 Her trodde jeg og jeg hadde god tid. Var førstegangs. Plutselig rier med 2-3 minutter mellom og siving av fostervann. 1,5 timer til sykehus her. Hadde seks cm åpning da jeg ble undersøkt av kommunejordmor, og hun konkluderte med at det var ingen vits å legge i vei en gang. Barnet kom på jordmorkontoret 2 timer etter første tegn til noe. Men blir man undersøkt kjenner jo de hvor god tid man har..
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #14 Skrevet 8. desember 2011 Oi det kan gå ganske fort tydligvis ja, da skal jeg iallefall ikke ta meg god tid. Ringe med en gang jeg kjenner noe, tusen takk, dere er gode å ha:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå