Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #1 Skrevet 7. desember 2011 Jenta mi på 6 har ofte vondt i bena. Dvs lårene, leggene..Trenger ikke være begge samtidig, gjerne et og et ben. Dette forekommer oftest på ettermiddagene, kveldene og nettene. Hun vrir seg og gråter..Hjelper bittelitt noen ganger med masssasje, men innimellom må jeg putte henne i glovarmt vann og gi paracet, for hun blir hysterisk av smertene. Er dette voksesmerter, eller kan det være noe annet?? Noe å dra til legen for? Hun får dette skikkelig ille 2-3 ganger i mnd. Tilsammen ca 5-6 g i mnd.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #3 Skrevet 8. desember 2011 Jeg hadde det i hele oppveksten. Varmt vann i badekaret var det som fikk løst det opp når jeg lå krampet fast i fosterstilling når jeg våknet. Måtte enkelte ganger bade med natt-tøy for det var ikke mulig å få det av meg pga krampene. Det ironiske er at jeg ikke har blitt noen høyreist dame av den grunn....
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #4 Skrevet 8. desember 2011 Ja er nok voksesmerter, hadde masse av det når jeg var liten også, hjalp veldig når moren min maserte meg med tigerbalsam, så hadde prøvd det
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #5 Skrevet 8. desember 2011 Gutten vår på snart 6 år er veldig plaget av voksesmerter om kvelden og netterne. Kommer kanskje en kveld/natt i uka og kan være ganske intenst. Han blir også helt hysterisk. Vi har en varmepute som vi bare varmer et par minutter i microen, og den varmer kjempelenge. Han roer seg stort sett alltid når han blir varm i beina. En skjelden gang iblant må jeg gi han en Pamol i tillegg til varmeputa. Husker jeg hadde voksesmerter , men ikke så voldsomme. Gubben sier han hadde det likt som gutten vår da han var liten. Fælt at de har vondt, men godt at det har en naturlig og ufarlig forklaring. )
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #6 Skrevet 8. desember 2011 Har tre barn i hus med voksesmerter, de oppfører seg alle ulikt. Hun ene må bevege mye på seg for å få det lindret litt, hun ligger og sparker og beveger beina til det gir seg. Hun sier sjeldent at det gjør vondt, hun fikser opp i det selv. Hun andre bare sier hun har vondt, men at det går sikkert snart over. Hun siste klager og syter, nesten døden nær noen ganger. Men hun er eldst og mest hysterisk når det er ting som gjør vondt eller det kan være snakk om en skade. Har hun stukket seg på en nål slik at det kommer en dråpe blod hyler hun om legevakta. Men for hun så hjelper det vist å smøre med ibux gel når det er som værst. Vi har lært å kjenne henne så vi ser når hun faktisk har veldig vondt og når det ikke er så ille. Men å bli masert hjelper veldig bra for alle tre. Husker selv jeg hadde masse voksesmerter selv, husker jeg slo meg selv på beina når ikke mamma var i nærheten og kunne masere beina mine.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #7 Skrevet 8. desember 2011 Høres ut som voksesmerter ja.% åringen her har hatt det fra 3 årsalder.Særlig sent på kveld og natt.Men når vi knyter en ulltråd rundt ankelen roer hen seg og sovner igjen.Så prøv det.Må være 100% ull...
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #8 Skrevet 8. desember 2011 Du sier lårene og leggene, men... har dere sjekket om hun er plattfot? Synes dette høres drøyt ut som voksesmerter, ingen av mine har vært i nærheten av så dårlige av slikt
bamby Skrevet 16. november 2012 #9 Skrevet 16. november 2012 Andre med erfaringer om voksesmerter og hva som lindrer? er det normalt med vondt i en og en fot?
Anonym bruker Skrevet 16. november 2012 #10 Skrevet 16. november 2012 Du sier lårene og leggene, men... har dere sjekket om hun er plattfot? Synes dette høres drøyt ut som voksesmerter, ingen av mine har vært i nærheten av så dårlige av slikt Alle barn er plattfot... Anonym poster: 60e1a0148cc89e745cafff45a73dcb81
soleia Skrevet 16. november 2012 #11 Skrevet 16. november 2012 3 åringen vår har og vore plaga. Det var minst 2 gonger i veka ein periode at han vakna opp att på kvelden og hylgrein. Trur det er ganske vanleg ja, fekk iallefall høyre om mange andre som hadde vore plaga då min var det. Det er vist typisk for voksesmerter at dei kjem på kveld og natt etter at barnet har vore i aktivitet på dagen.
Gjest Mrs. Careface Skrevet 16. november 2012 #12 Skrevet 16. november 2012 Da jeg var på den alderen hadde jeg vanvittige voksesmerter bak knærne. Det var så ille at jeg kunne ligge i senga og gråte. Gikk over da heldigvis
Anonym bruker Skrevet 16. november 2012 #13 Skrevet 16. november 2012 Jenta vår på 5 har perioder med veldig mye voksesmerter. Når hun er i de verste rundenen blir hun ofte enda værre av mye fysisk aktivitet, da har det hjelpt å hatt noen roligere helger med rett og slett sofakos og massasje av fotblad, ankler, legger, kne, lår og hofte/rumpe. Strekke ut foten og holde trekket litt (obs, veeeeldig forsiktig!!) gjør at smertene slipper godt på henne. Hun er mye aktiv av natur, men da nyter hun virkelig å få slappet av i beina. Får da en kortere perioder med vont og kommer seg raskere uten mye smerter. Men masasje (ta i litt uten at det er vont, noen er redde for å massere for hardt) hjelper best på henne. Varme bad og omslag hjelper avogtil når det er værst, og er det skikkelig ille tyr vi til paracet/ibux om det er på natten. Anonym poster: faad3baffcf08a7993fb6fe7d5e77fe7
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 16. november 2012 #14 Skrevet 16. november 2012 Jeg våknet midt på natten i forrige uke av voksesmerter. Hehehe. Det som hjelper for meg er varme. Varme sokker, en dusj eller varmeflaske under dyna
bamby Skrevet 16. november 2012 #15 Skrevet 16. november 2012 Tusen takk for gode svar og tips! det beroliget meg litt med at det er voksesmerter og ikke verre ting. Slik dere beskriver det er slik hun har det, og merker også det kommer med mer aktvitet! skal finne frem varmeflaska og gi henne en varm dusj i kveld!!!
BikkjeBisk Skrevet 16. november 2012 #16 Skrevet 16. november 2012 Jeg hadde voksesmerter som barn, kan skjønne at hun gråter for det er helt jævlig når det står på som verst
Anonym bruker Skrevet 16. november 2012 #17 Skrevet 16. november 2012 Mamma kunne nok fortalt deg hvor mange kvelder og tidlige netter hun satt ved senga mi og masserte beina mine Det er forferdelig vondt, og jeg hadde det ofte i noen år. Spesielt rett etter leggetid og utover noen timer. Men jeg er faktisk den korteste voksne i slekten i dag likevel Legen kan ikke gjøre så mye med det. Du og jenta må bare gjennom det. Gi paracet, varme bad, eller kjøp et godt varmeteppe(sånne elektriske greier). Men massasje(en litt hard en) er det som hjelper best. Det kjennes ut som en form for krampe, og da er harde tak i massasjen det beste. Du kan jo ta en tur til legen, men det er ikke mye han/hun kan gjøre med det likevel. Anonym poster: 1ebb4080b4309e21c26993e677e3c259
bamby Skrevet 16. november 2012 #18 Skrevet 16. november 2012 Jenta mi sovna azap, varm dusj, massasje + varmeflaske bak knærne gjorde susen, da tror jeg ikke hun våkner og gråter i natt! har ikke hatt voksesmerter jenta mi før hun ble 5 år! hun sier: "det hopper inni bena mamma, litt over hele foten". Paracet får hun om hun våkner grinende, vært 3 ganger siste mnd og ikke vært borti det før så lurte jo når det dukker opp såpass sent...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå