Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #1 Skrevet 7. desember 2011 Hva tenker dere om dere hører "finnmark"? Jeg er født og oppvokst i finnmark, og har fått så utooolig mange komiske spørsmål og kommentarer på dette. Selv er jeg ikke same, jeg har ikke/har aldri hatt verken reinstyr eller kofte, ikke har jeg eid min egen snøscooter eller kan snakke samisk. Men jeg har et sterkt inntrykk av at de fleste som ikke kommer fra finnmark tror at det bare er slik vi er der oppe? Noen tuller med det, andre virker helt overbevist om at det er slik. Jeg pleier å svare "nei, det er ikke isbjørner der. Bare reinstyr og pingviner". Jeg klanderer ingen. Synes bare det er morsomt! Noen som har noen morsomme påstander, spørsmål, eller historier?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #2 Skrevet 7. desember 2011 Noen tror faktisk at det i mørketiden er helt svart, hele døgnet, uten et lite glimt av dagslys. Utrolig hvor uopplyste og dumme voksne folk faktisk kan være. Hørte en som lurte på om vi kunne se over til Svalbard fra der vi bodde (Vest-Finnmark), haha....at det går an. Voksen han også, men akk så dum....
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #3 Skrevet 7. desember 2011 Hahah, Jeg bor så langt sør som i Mo i rana. å har fått akkurat de samme kommentarene i fra disse "søringene" Det var ei som sa til meg: Heh, dere har snø hele året, sant? (hun var fra oslo området) Å ei som sa: Dere bruker vel nesten bare snøskuter, isteden for bil om vinteren når dere skal noen plass? (hun var ifra Drammen)
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #4 Skrevet 7. desember 2011 Jeg er fra Sør-Troms og har fått utrolig mange lignende spørsmål. Har fått meg til å undres over hvor uvitende folk er om sitt eget land. Bor nå i sør-Norge og møter mange rare spørsmål når jeg sier hvor jeg er fra. Jeg spøker tilbake om at nei, ingen bor i hus, alle bor i gammer, vi har ikke innlagt vann eller strøm og biler bruker vi ikke, for reinsdyrene er jo så gode å ha. I tillegg må man aldri gå i skogen alene, for da kommer isbjørnen og tar deg. Det verste er at noen faktisk tror på meg! Mens andre blir flaue over uvitenheten sin.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #5 Skrevet 7. desember 2011 unnskyld meg... men.. reinsTyr?? Den var ny!!
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #6 Skrevet 7. desember 2011 Når folk spør meg hvor jeg kommer fra og jeg bare sier finnmark (fordi ingen kjenner til det lille stedet i finnmark jeg er fra), får jeg ofte respons som "NÆH?? er det sant? er du heeeelt der oppe fra? Og jeg hører OFTE "men denne kulden er vel ingenting i forhold til du er vant til"
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #7 Skrevet 7. desember 2011 Det er resultatet av reinsdyr og ku/okse. Reinstyr.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #8 Skrevet 7. desember 2011 Hoho, ja alle er samer her i Troms og Finnmark. Klassisk misforståelse
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #9 Skrevet 7. desember 2011 Det har jeg faktisk aldri tenkt på! Man (hvertfall jeg?) uttaler det med en liten t der
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #10 Skrevet 7. desember 2011 Ehm. Vi litt sør for Bodø er jo også samer, mener folk^^ Dumt at største delen av samene bor i Oslo, da.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #11 Skrevet 7. desember 2011 Jeg svarer bare "Ja, klart! vil du at jeg skal ta ei joik for deg?" (Jeg kan ikke joike)
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #12 Skrevet 7. desember 2011 Når jeg var yngre og mer uvitende så var det vel Finnmark jeg forbandt med reinsdyr, snøskuter, kofte, "karsk i kaffen" (det er vel strengt tatt trøndelag eller?), Nordkapp, "tipiene" samene bor i (som sikkert heter noe annet), samer, joiking, snø, snøscooter, bare/grønne marker/områder, reinslav, nordlys, fantastiske utsikter "oppå vidda" Kan vel si at det er vel noe ala det første jeg tenker på nå også, men jeg VET jo bedre enn det Men kan stille motspørsmål om jeg får lov? Hva tenker dere om Sørlendinger? IKKE søringer altså..
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #13 Skrevet 7. desember 2011 Når jeg tenker sørlendinger tenker jeg koooooselige dialekter
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #14 Skrevet 7. desember 2011 Med alle disse "blaude" konsonantane da? kage, fløde, båd osv =)
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #15 Skrevet 7. desember 2011 ja, det er de og disse skarre Rene som er så koselig! Utroolig behagelig å høre på
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #16 Skrevet 7. desember 2011 Hehe, ja noen sier behagelig, andre sier irriterende Har fått høre at dialekta mi er sexy jeg da:/ skeptisk:/ Noe annet enn selve dialekten eller uttalen av ord?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #17 Skrevet 7. desember 2011 Det dumeste jeg vet noen har trodd på var at vi bor i 2 etg lavvo, med strøm, internett, toalett og alt annet som er vanlig et hus. Denne jenta var bare rundt 16, men burde kanskje vite bedre Men største delen av folk vet vel litt mer...håper jeg
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #18 Skrevet 7. desember 2011 Jeg er sørlending og har bodd i Bergen. Der fikk jeg ofte spørsmål om det var sant at det var bedehus på hvert hjørne. De fleste trodde jeg var dypt religiøs for det er jo typisk sørlendinger.......
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #19 Skrevet 7. desember 2011 Hehe, ja særlig.. Bedehus rundt hvert hjørne XD Nå har jeg hørt den også
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #20 Skrevet 7. desember 2011 Hehe, kjenner godt igjen det spørsmålet gitt.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #21 Skrevet 7. desember 2011 Hehe ja det dummeste jeg har hørt er om det er do i lavoen om alle bor i lavo... og jeg har har aldri bodd i finnmark, mamma og pappa er sjøsamer.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #22 Skrevet 8. desember 2011 Blir vel som at de fleste forbinder trøndere med bart, lusekofte og karsk og at alle østlendinger blir sett på som arrogante klyser fra Oslo, at sørlendinger er gladkristne og at alle som skarrer på r'ene er fra Bergen:D Tror alle har assosiasjoner til de forskjellige fylkene i lille Norge, selv har jeg ikke hørt noe annet enn at østlendinger ikke forstår andre dialekter og at det er grunnen til at de fleste som flytter til østlandet legger om dialekten sin etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #23 Skrevet 8. desember 2011 Man er jo alltid uvitende overfor det fremmede. Det sies mye om mennesker fra alle deler av lange, forutinntatte holdninger og overbevisninger om hvordan det er bestemte steder, og hvordan folkene som bor der er. Jeg har også mine bilder på hvordan det -kan- være i Finnmark, men det er jo et stort fylke som huser mange forskjellige mennesker, så jeg skjønner jo at det ikke bare innebærer samer, alkohol, røyk, tenåringsgraviditeter, hundekjøring, reinsdyr og lavt utdanningsnivå. Det endrer fortsatt ikke det faktum at jeg når folk nevner Finnmark, så får jeg direkte assosiasjoner til det overnevnte. Så det ikke blir misforståelser: jeg kjenner flere finnmarkinger, så jeg vet at det er der, som alle andre steder i Norge, store forskjeller. Men det er jo ikke til å stikke under stol at det eksisterer samer, lavvoer, hundekjøring m.m. der. Selv om det ikke nødvendigvis behøver å være ensbetydende med Finnmark.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #24 Skrevet 8. desember 2011 Jeg har fått spørsmål om vi må til Tromsø for å handle. Og om vi har strøm her oppe. Var også et spørsmål om det ikke var skummelt med alle isbjørnene... De fleste søringer som prøver å snakke finnmarks kommer med den teitr jokernord-stemmen/dialekta....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå