Gå til innhold

Er snus LIKE skadelig som røyk

Anbefalte innlegg

Skrevet

for babyen i magen? Vet det er skadelig, men er røyk mer skadelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke like skadelig. I hvert fall ikke som er dokumentert ennå.

Skrevet

For babyen er det like skadelig for den får like mye nikotin.

For deg (når du ikke er gravid) er det mindre skadelig (med tanke på kreft osv.), og også mindre skadelig for de rundt deg som slipper passiv røyking.

http://www.baby.no/helse/barnelegen/spor/snus/

Skrevet

Men er det ikke flere ting enn nikotin i røyken som er skadelig for barnet?

Skrevet

Skadelig på andre måter, kan blant annet få andre typer kreft. Kreft i munnhulen og bukspyttkjertelen, sistnevnte har dårlige prognoser hvis man først får det.

Skrevet

ift den linken ser det ut til at farene ved snus utelukkende dreier seg om før barnet er født (spontanabort, for tidlig fødsel, løsning av morkake osv) stemer det? Eller er der farer for f.eks sykdom som kan oppstå etter at barnet er født også?

hi

Skrevet

Oops, leste ikke hele spørsmålet. Da ble jeg litt mer usikker. Har i allefall hørt at røyking kan føre til dårligere blodsirkulasjon, og det er jo ikke bra for barnet, tror man kan få barn med lavere fødselsvekt f.eks, har også hørt at barnet kan utvikle seg litt langsommere enn jevnaldrede på enkelte områder, men jeg har ikke noen dokumentasjon på det på stående fot. Hvis det er nikotinet som forsårsaker dårlig situasjon så må vel snus være verre, siden det er høyere konsentrasjon? Kanskje noen andre som vet noe om det?

Skrevet

20:39 var da altså samme som 20:34, går litt fort i svingene her...

Skrevet

Takk for svar. Jeg har forsøkt å google litt, og finner info i forhold til at det er farlig, men ikke sammenlignet med røyk.

hi

Skrevet

Ingen av svarene så langt i tråden har påstått at snus er verken ufarlig eller "ufarlig," annie.

Skrevet

du svarte vel ganske direkte på det du pila? jegg fikk inntrykk av at du sa det ikke var noe farlig.

Skrevet

Dine inntrykk kan vel knappest jeg holdes ansvarlig for.

Skrevet

Nei, ikke like skadelig

skriver pila, at du ikke kan lese det som står der er ditt problem;)

Skrevet

Gravide anbefales å kutte både snus og røyk. Det er mye nikotin i snus og det er farlig for fosteret.

Skrevet

Takk, det vet jeg. Jeg lurte på om det er LIKE skadelig som røyk, eller om man evt. rissikerer flere ting ved å røyke.

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...