Gå til innhold

Kvalm døgnet rundt! Trenger tips! :-)


lilja87

Anbefalte innlegg

Har de siste tre ukene vært kvalm 24/7, spyr opp til flere ganger daglig. Har også dårlig matlyst så det hender seg ofte at det bare er magesaft som kommer opp. Har forstått det slik at det er helt vanlig å oppleve slikt for noen i svangerskapet. Opplever dette som en veldig slitsom og fortvilt situasjon, men ønsker ikke å klage og er jo gla for at jeg skal bli mor :-) Men trenger litt tips for å bedre denne kvalmen. Har evt noen av dere prøvd kvalmenedstettende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

 

jeg har slitt med kvalme de siste 2 ukene, men idag gikk jeg til innkjøp av sea band (seaband.no) på apoteket og føler etter 5min at jeg ikke er så uvel og kvalm lenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg har vært kvalm siden uke 5 og begynte med Phenergan i uke 6. Nå er jeg i uke 9 og sliter veldig fremdeles. Kaster opp mye og alltid kvalm, men tablettene hjelper til at jeg kan sove om natten og tar toppene av kvalmen. Vet mange er skeptiske til medisiner, men hos meg er det nødvendig pga ekstrem svangerskapskvalme. Forrige svangerskap var jeg innlagt på sykehus to ganger fordi jeg ikke fikk i meg noe væske, den gang tok jeg Afipran. Denne gangen krysser jeg fingrene for at jeg slipper å inn på sykehuset, ser så langt bra ut. Spør legen din hva som passer best i ditt tilfelle. Ved bruk av medisiner må fordelene veies opp mot ulempene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første graviditeten min hadde jeg ekstrem svangerskapskvalme, og gikk ned 7 kg, før jeg klarte å spise litt igjen. Mine råd til deg er:

Spis lite men ofte. Få litt drikke med noe sukkerliknende innhold, det eiet magen litt.

Ha salte kjeks på nattbordet, og bruk god tid på å stå opp.

Er du ikke lysten på mat, prøv å få i deg litt allikevel, ellers så blir det en ond spiral av det.

Frukt å grønnsaker er lettere å fordøye, og er derfor bedre å spise når det er på det vetste. Jeg sliter med mye kvalme denne gangen også, men jeg er litt mer erfaren nå.. Håper dette kan hjelpe. Tenk positivt, det kan gjøre underverk. Hvis der blir for gale, så gå til legen å få resept på afirpran. Jeg tok det forige gang, og det hjalp meg, så jeg slapp unna sykhus innleggelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes så inderlig synd på dere som er så ekstremt kvalme, og som kaster opp. Selv har jeg vært kvalm og har hatt lite matlyst, men jeg har ikke kastet opp heldigvis. Men det som funker for meg er å pusse tennene ofte. Jeg får en skikkelig vond smak i munnen ofte, og særlig hvis jeg har spist noe søtt. Så jeg holder meg mye unna søtsaker.

Seaband har jeg brukt, og det funker godt for meg. Ellers blir det de sedvanlige tingene som ingefær te (kok opp vann, ha i revet ingefær, la trekke litt og sil av. Tilsett litt sitron), salte kjeks og farris på nattbordet, sykemeld deg så du kan ligge å ta det med ro hvis du ikke allerde har gjort det. For noen går det over rundt uke 12-13, for andre varer det hele veien. Det er noe dritt, men sånn er det bare. Oppsøk legen din å hør hva de kan gjøre for deg. Akupunktur, og kiropraktikk er det også mange som prøver. Lykke til alle dere som sliter med kvalmen. Håper det går over snart, og at dere får en fin jul:-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg led av hyperemisses (ekstrem svangerskapskvalme) forrige svangerskap og er i gang i gang igjen. Denne gangen har jeg lært av mine feil og vet hva jeg skal gjøre for å hjelpe meg selv;

- ikke stress

- unngå å bli sliten og trett. prøv å slappe av i løpet av dagen og senk tempoet ditt.

Vet ikke hva du jobber med, men jeg jobber som pedagog i barnehage og har en travel hverdag. Legen min har derfor valgt å sjukemelde meg slik at jeg skal unngå å bli innlagt denne gangen.

Ellers er det lurt som de andre sier her å spise lite og ofte. Klementiner funker veldig bra for meg. Drikk så mye du klarer (vet det ikke er så lett)

Jeg har også fått afipran stikkpiller som jeg har da det er som værst, men unngår de så kangt det er mulig.

Råder deg til å snakke med legen din. Lykke til videre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Kjenner meg igjen i det du besriver. Afipran er kvalmenedsettende tabletter du kan ta når du er gravid. Kan hende det hjelper:)

og for min del hjelper det å spise små og regelmessige måltider. Samme hvor lite fristende det er. Middag klarer jeg ikke, men tørre kjeks og ristet brød fungerer fint. Hvis du liker peanøttsmør er det lurt å ha som pålegg siden det er mye kalorier:) man går jo gjerne ned noen kg når man er så dårlig..

Hadde det på samme måte i mitt forrige svngerskap, men i uke 14 snudde det plutselig en dag og alt ble såååå mye bedre:)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kjenner meg igjen i det du besriver. Afipran er kvalmenedsettende tabletter du kan ta når du er gravid. Kan hende det hjelper:)

og for min del hjelper det å spise små og regelmessige måltider. Samme hvor lite fristende det er. Middag klarer jeg ikke, men tørre kjeks og ristet brød fungerer fint. Hvis du liker peanøttsmør er det lurt å ha som pålegg siden det er mye kalorier:) man går jo gjerne ned noen kg når man er så dårlig..

Hadde det på samme måte i mitt forrige svngerskap, men i uke 14 snudde det plutselig en dag og alt ble såååå mye bedre:)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start dagen med yoghurt eller saltkjeks. Spis rolig. Ikke drikk vann på tom mage. Velg heller juice med fruktkjøtt eller melk. La aldri magen gå tom, da kommer kvalmen og brekninger fort. Spis lite, men ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i alt som blir sagt ang spise ofte, ikke stress, mye hvile osv. For meg har disse tingene hjulpet meg til å klare hverdagen, men i tillegg synes jeg det er utrolig bra å trene! Det føles helt pyton å jage seg avgårde, men når jeg først er i aktivitet forsvinner kvalmen nesten helt :-) Effekten varer ikke så lenge etter trening, men det gir et godt "pusterom" fra kvalmen av og til. Prøv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...