Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #1 Skrevet 7. desember 2011 Jeg forstår at man ikke ønsker seg et handikappet barn, men hvorfor er det alltid downs syndrom som dras opp? Er det fordi det kan oppdages under graviditeten? Det finnes da plenty med andre handikapp barna kan ende opp med, men de nevnes aldri! Hva er egentlig grunnen?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #2 Skrevet 7. desember 2011 Sikkert fordi det er en ganske vanlig tilstand,og ja noe man kan oppdage tidlig.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #3 Skrevet 7. desember 2011 Jeg vetikke, jeg fant ut om risikoen fore downs her inne... alt jeg tenkte på var at jeg håpte barnet var frisk
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #4 Skrevet 7. desember 2011 Folk er ikke så redde for det. Frykten er medieskapt. Men alle ønsker seg jo friske barn, ikke minst for at barna skal slippe lidelser. Downsbarn er ikke bare søte, de kan også ære sværtsyke og kreve mange operasjoner ol
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #5 Skrevet 7. desember 2011 Mhm, medieskapt kan den være ja. Jeg innser også at det kan være utrolig krevende med barn med downs syndrom, men det finnes jo så mye annet også. Autisme, cerebral parese, epilepsi, kortvoksthet, revmatisme og andre psykiske funksjonshemninger.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #6 Skrevet 7. desember 2011 man er vel mest vant med downs syndrom da, men jeg er også "redd" for å få barn med autisme, CP,psykisk utviklingshemmning eller med genfeil som gir andre skader. Jeg ønsker meg et friskt barn, slik som alle andre. Men som mor til et barn med ekstra behov (dog, forbigående) så kan jeg vel med trygghet si at her skal vi nok takle det meste
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #7 Skrevet 7. desember 2011 Og poenget mitt var; jeg ser aldri at noen er redd for det. Det er ingen som skriver noe om hvordan ting hadde blitt med barn med de vanskelighetene. Multihandikappede er også en gruppe... Det må jo ha med at man i visse tilfeller kan ta abort ved downs, men det andre merkes oftest etter barnet er født og da har man plutselig ikke noe valg lenger..
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #8 Skrevet 7. desember 2011 Det er nok slik at de fleste uten kunnskap på feltet tror at alle med psykisk utviklingshemminger har down syndrom. Altså at de ikke kjenner så godt til alle mulige andre diagnoser og årsaker. Så da blir downs et slags samlebegrep på barn med avvik. Og så vet man jo at man kan oppdage dette tidlig, så derfor kan man også abortere dersom barnet har downs. Men hovedsaklig tror jeg det er fordi det ikke er så mange andre "knagger" å henge psykisk utviklingshemmede på, så downs, som er det vanligste syndromet som er genetisk betinget blir lett å bruke for de som ikke kan så mye. Folk skjønner jo ikke hva man sier om man sier at "jeg håper ikke jeg får ett barn med patau syndrom" eller "retts syndrom", for folk har ikke hørt om det, selv om de fleste sikkert har møtt mennesker med retts, og fryktelig mange har mistet embryo pga patau. Jeg drømte at jeg fikk mulighet til å adoptere en liten gutt (rundt ett år) med down for noen dager siden. Tror det hadde vært det største som kunne ha skjedd oss. Vi får ikke barn på egenhånd ser det ut til, og vi kan sannsynsligvis ikke adoptere. Men det hadde vært fantastisk om det gikk.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #9 Skrevet 7. desember 2011 Jeg tenker det har med den hudfolden å ca uke 12 av svangerskapet å gjøre. Det er liksom konkret. Derfor henger de fleste seg opp i det der. Jeg har selv barn med handikap, men det er et hvor det er umulig å oppdage i svangerskapet. Det er medfødt, og ikke fødselsskade. Jeg har bare sagt jeg vil ha barn, og at det er det samme hva det er(gutt/jente). For resten har en ikke noen garantier om. Uansett hor friskt barnet kan virke ve UL eller fødsel, så kan der være ting en aldri hadde ventet seg....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå