Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #1 Skrevet 7. desember 2011 Datteren min veier litt mye, men jeg synes ikke hun spiser galt. men noe galt er det siden hun veier litt mye. Jeg skal ikke slanke barnet mitt ta det helt med ro. men skal legge litt om på kostholdet. slik at ikke hun går så veldig mye opp. Hun er 104 og veier 24 kg. Sender med datteren min 3 skiver i matboksen til barnehagen, frukt eller grønnsaker. Noen ganger en yogurt. ost, skinke, makrell i tomat. leverpostei, mager prim, servelat, brunost er tingene vi bruker på brød. Disse tre skivene skal være til 2 måltider. Til frokost spiser hun en skive, evt havregrøt uten sukker, noe grønt. Til middag spiser vi alt mulig rart som andre familier. grønnsaker, kjøtt, fisk, linser, bønner. kokte stekte, Så dette med godteri. hun får et kinderegg på fredager på lørdager blir det litt kos men da snakker vi om 2 sjokoladebiter o.l som hun plukker på butikken. posen veier forlite til at det kommer opp pris. Drikke hun drikker melk, eller vann. smotie om jeg lager. Jeg mener at vi har et variert og godt kosthold. jeg lager mye av maten selv . Jeg har selv gått til ernæringsfysiolog og lært og spise sunt og godt. Har selv vært overvektig , gått ned mange kg. etter kostholds veiledning og trening.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #2 Skrevet 7. desember 2011 Innfør mer aktivitet. Så enkelt. Ut og leke
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #3 Skrevet 7. desember 2011 ojoj ja det glemte jeg og nevne.. vi er mye ute og leker og går turer. hun er i svømmhallen en gang i uken og allidret en gang i uken. vi er ute og går turer bade lørdag og søndag. HI.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #4 Skrevet 7. desember 2011 , noen unger er bare litt større enn andre, Min på snart seks bruker 9 år i klær, betyr ikke han er for stor eller noe. Aktivitet er ikke så dumt, men ikke overdriv .
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #5 Skrevet 7. desember 2011 Jeg mener ikke organisert idrett. Jeg mener fritid. jeg ser at enkelte har arvelig anlegg for å bli rundere enn andre Og det er nok der ditt barn er. Tror kanskje du skal snakke med HS og høre hva fagfolk tenker. Jeg har selv barn som er store av vekst, men vekten står i stil til høyden. De er bare lenger, og dermed tyngre, enn andre på samme alder.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #6 Skrevet 7. desember 2011 Hvis hun lever så sunt som du sier, er det ingenting du kan gjøre med kostholdet hennes. Hun har vel litt babyfett som hun vil vokse av seg hvis hun forts å leve like sunt og være aktiv i hverdagen
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #7 Skrevet 7. desember 2011 Hun spiser veldig mye mer enn det min datter spiser. Hun er 102cm 3,5 år og veier 15 kg. Har vi flaks, spiser hun en halv skive og litt ekstra pålegg til frokost (ofte kl.6 - hun er morgenfugl). Er vi heldige har hun spist 2 skiver og en yoghurt+ frukten de får og druer i barnehagen. Middag er f.eks. max 1 pølse. Kvelds er det litt barnegrøt og smoothies + litt rosiner av og til. Vi har selvfølgelig litt frukt hjemme også, men det er ikke så "fast". Jeg tror absolutt du bør ta kontakt med helsestasjonen for råd.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #8 Skrevet 7. desember 2011 Babygrøt til en 3,5 åring, du siste her? Seriøst?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #9 Skrevet 7. desember 2011 Hi her. VI lever et aktiv liv og vi er mye i aktivitet alle sammen. Jeg skal ta opp med legen neste gang vi er hos han. Ingen har stusset på vekta hennes uten om barnehagen. Jeg ble litt satt ut etter foreldresamtale der. Vi fikk skryt av matpakkene hennes at de var sunne og varierte. Men de synes hun er stor. takk for svar. God jul alle sammen.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #10 Skrevet 7. desember 2011 Syns barnehagen hun er litt stor? Det er det verste jeg har hørt!! En ting er å ta opp matpakka eller annet kosthold i bhg, men å ta opp at hun er litt stor, da ville jeg blitt forbanna rett og slett. Snakk med HS hvis det er noe DU/DERE bekymrer dere over, eller be dem snakk med HS. Bhg har vel verken vekt eller høyde? Kosthold og aktivitet du beskriver høres helt supert ut. Normalen er vel mer søtt og mindre grønt ut fra mine erfaringer (jobber i barnehage). Kjente jeg ble provosert nå, lykke til! (hadde dem noe råd eller noe annet å komme med forresten?)
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #11 Skrevet 7. desember 2011 Det høres jo ut som dere spiser ganske sunt. Får hun mat i barnehagen? Hva serverer de der? Min erfaring er at barnehager ofte serverer mye billig ferdigmat/blandingsprodukter fordi det er enkelt og billig. Feks makaroni, pasta, fiskeboller, fiskepinner, pølser osv. Mat som ikke inneholder så mye annet enn hvitt mel og kanskje litt fett. Så kanskje barnehagen burde feie litt for egen dør først? Hvis du allikevel ønsker å gjøre noen endringer ville jeg bytta ut youghurten med naturell varianten. Evt putte opp noen bær fra fryserern. Og kutte ut prim og brunost i hverdagen, det er sukkerbomber. Og så ville jeg kanskje øke proteinnivået i maten hennes litt. Kanskje sende med egg/eggerøre i barnehagen? Putte linfrø, kesam eller cottage cheese i havregrøten? Og ikke spise så mye blandingsprodukter til middag hvis dere gjør det? Det er mye skjult fett og sukker i blandingsproduktene.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #12 Skrevet 7. desember 2011 Hei hi! Jeg var ei sånn lita jente når jeg var liten! Alle var sååå bekymret for vekten min og spådde overvekt for meg. Vel, løp det raskt av meg sommeren før jeg ble 4 og har siden den gang vært slank av natur! Min mor hadde samme kroppen som barn, min søster og min mormor. Min sønn er også slik. Spiser ikke spesielt mye og spiser sunt. HS er ikke i det spor bekymret for vekten for som hun sier. Det er forskjell på tetthet og fedme! Barnehagen har også fortalt meg hvor tykk min sønn er men jeg bare jatter med og sier ja, vi er i gang med tiltak.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #13 Skrevet 7. desember 2011 Godt å se at dere egentlig er enige med meg. Jeg rister egentlig på hode av hele greia. men ble litt stum. Dette er BHG sitt påfunn. Det å kutte ut prim og brunost ser jeg på som unødvendig noe søtt må hun få. Vi bruker ikke syltetøy, nugatti, osv Jeg lager vår egen ost med cottet chees og urter, egg og ommeletter. Lager det mesteav maten selv. kjøttkaker, fiskekaker supper, brød . Som jeg skev tidligere har jeg selv gått gjennom læring av ernæringsfysiolog for å rette på mitt kosthold. Jeg var overvetkig, skal aldri aldri komme i den sitvasjonen i gjenn. derfor er jeg meget bevist på hva vi vpiser og hvordan maten er lagd. takk for gode svar.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #14 Skrevet 7. desember 2011 Spiser hun youghurt hver dag ville jeg tatt denne bort. Merker på mine barn at dette er mat som de fort legger på seg av, youghurten blir spist itilegg til vanlig mat siden de ikke blir mette nok av en youghurt. 2 glass med melk burde også holde i massevis, også kan det være lurt å gi skummet melk. Men å se på vekta er ikke noe en burde gjøre for mye. Se heller om hun er lubben/tykk. Er hun mye i aktivitet og har mye muskler veier hun mer enn andre barn som ikke er i så mye aktivitet. Mitt eldste barn kan se lubben ut om en tar ett raskt blikk på henne, men hun er det ikke. Hun er ganske så normal. Hun har bred kroppsbyggning slik som meg, men hun har veldig mye muskler. Står hun på tærne ser en at leggene hennes bare er muskler, ikke fett. Hun veier mye mer enn lillesøster (om en sammenligner når de var på samme alder) lillesøster har smal benbyggning, så hun er lett som en fjær. Veldig aktiv hun også, men ikke på langtnær så mye muskler som storesøster. De er aktive på veldig forskjellige måter. Så det går ikke helt ann å bare se på vekta. Hadde hun minste veid like mye som hun store gjorde på samme alder hadde hun nok vært svært overvektig.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #15 Skrevet 7. desember 2011 Jeg ser ikke at hun får feil eller for mye mat, og DU ser det heller ikke- ERGO da er det ikke mye å gjøre. Så lenge hun er aktiv og i god form! Jeg er nøye med drikker som inneholder sukker saft, juice og smootier -det får de ikke! Jeg synes barn kan få litt lørdagsgodt jeg! Tykk eller tynn! Stakkars barn som må "passes" så godt på tenker nå jeg!
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #16 Skrevet 7. desember 2011 Hvor mye melk drikker datteren din daglig? Jeg spør fordi jeg kjenner to søsken i (barn) som spiser sunt og moderat, men likevel er overvektige. Det viste seg at de får drikke så mye melk de orker i løpet av dagen, gjerne halvannen til to liter. Og det blir det kalorier av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå