Gå til innhold

lurt av arbeidsgiver!

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, vi har et stort problem og er ikke helt sikre på hva vi får gjort med saken,

altsa dette har skjedd, bf fikk seg en kvelds jobb mandag -søndag 130 kr timen igjennom en venn. han fikk beskjed av sjefen at han skulle gi han skattekort iløpet av 4 uker og en skriftlig avtale på arbeidstider,lønnings dato og alt annet , bf har jobbet der i nå 3 uker og fikk iforigårs beskjed om at en som jobbet der for noen år siden er tilbake og han ikke har behov for bf, men han skulle få betalt for de 3 ukene, han skulle da få betalt 65 kr timen! bf fikk helt sjokk og de små kranglet da om at de hadde avtalt 130 kr timen.dagen etter ringte han bf og beklaget seg og sa at han trengte han alikevel og han skulle få alt skriftlig samme dag og ville ha skatte kort om noen dager. bf sa det var greit kun fordi vi VIRKELIG trenger de extra pengene og dro på jobb samme dag,så senere på kvelden når det ikke var lenge før han var ferdig på jobb sa sjefen at han sa feil han trengte bare hjelp den dagen og han skulle ikke få betalt for den dagen engang!! :| da ble det en stor krangel og sjefen prøvde å kaste han ut,bf dyttet da han og veltet et glass så det knuste, han dro derfra fordi han ble så sint. dagen etter (idag) dro han tilbake for å få pengene sine og ordne opp, så ringer sjefen politiet,han fikk da ikke det han har jobbet opp til, vi er ganske sikkre på at flere der jobber svart og at sjefen har lurt han godt med vilje.politiet sa han skulle ta dette opp med skattekontoret og da få de til å gjøre sånn at sjefen betaler han.

vet at dette ble rotete og det høres kanskje rimelig dumt ut men jeg er såå frustrert og aner ikke hva som skjer videre, han har jobbet hardt i 3 uker og får nå kanskje ingenting .

noen som har hørt om eller opplevd lignende? som vet hva man kan gjøre? jeg vil IKKE at han skal slippe unna med dette, 6 uker til termin og hormonene mine koker her jeg sitter!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble lurt av en arbeidsgiver selv, men jeg hadde ikke skrevet kontrakt fordi jeg ikke ville bli bundet opp i den jobben (arb.giver er nå diagnostisert psykopat - jeg luktet heldigvis lunta etter 2 uker)

Han betalte det han skulle en periode, helt til den dagen jeg sluttet på dagen og gikk ut av arbeidsplassen pga en uholdbar situasjon som oppsto. Da holdt han igjen de siste 2 ukers lønninger. (18.000!)

Jeg har selvfølgelig ingenting å stille opp med, har snakket med advokat gjennom fagforeningen, men man har som regel en tapt sak om man er kontraktsløs. Synd men sant..

Skrevet

ånei :/ hva med å få den sjappa stengt? dette er snakk om en liten og gammel bar/kro med få folk som jobber der, og har fått høre en del om de ansatte, at han ene som han nettopp hadde ansatt vedsiden av bf ikke er norsk statsborger engang., og den siste tiden la bf merke til at de to andre som jobbet der fikk betalt kontant, og da med andre ord svart?

Skrevet

hva vil feks skattekontoret gjøre med dette?

Skrevet

Dersom han jobber uten kontrakt er det arbeidsmiljølovens regler som gjelder. Det vil ikke si at han er rettsløs. Dette innbærer bla annet at arbeidsgiver må følge lovens regler ift saklig oppsigelse og oppsigelsestid (som etter arbeidsmiljøloven er 1 mnd)

Jeg ville kontaktet fri rettshjelp eller jussbuss el.? Det er heldigvis ikke slik at arbeidsgivere kan behandle arbeidstakerne side slik de vil når det ikke foreligger kontrakt. Loven oppstiller at det alltid skal foreligger kontrakt i alle arbeidsforhold og det er arbeidsgivers ansvar at den er på plass.

Lykke til :-)

Skrevet

tusen takk. det skal vi gjøre!

Skrevet

Da ringer dere skatteetaten og tipser de. Kanskje du til og med kan sende en mail.

Skrevet

Dette er en jobb for arbeidstilsynet.

Skrevet

Hvs man slutter på dagen har arbeidsgiver rett til å holde tilbake lønn og feriepenger for å dekke merutgifter dette påfører arbeidsgiver. Selv om man ikke har skrevet kontrakt har man oppsigelsestid. Det går begge veier.

For HI blir vel problemet å bevise hva som var avtalen når de ikke har noen kontrakt og avtaler er gjort muntlig. Jeg vet ikke hvordan dette vil bli i dette tilfellet. Kontakt fagforeningen. De hjelper til i alle slike saker.

Skrevet

ja, det var arbeidsgiver som ba han gå på dagen. og da ringte politiet idag når bf kom for å ordne opp. så sa politiet at bf ikke fikk komme tilbake. så da får han vel ikke gjort stort med å få jobbet der ut oppsigelses tiden han har rett til på en mnd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...