Gå til innhold

Baby 3mnd, sover bare 30-min på dagtid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min baby på 12 uker sover ca 4 x 30min på dagtid, noe som er for lite til han da han ofte er trøtt og blir lett grinete pga det. Kan nesten stille klokken på at han våkner etter en halvtime, samme om det er ute i vogn som trilles, eller hjemme i vuggen.

Dere som har hatt slike babyer, når erfarte dere at det ble bedre og babyen begynte å sove lengre dupper på dagtid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge mine babyer har vært sånn fra da de begynte å sove 12-timers netter.

Trikset her er å ikke ta henne opp når hun våkner etter 30 min. Enten rugge i vogna eller trille videre. Hvis jeg får henne til å sovne igjen da kan hun sove ganske tungt og opptil 2 timer til.

Men det funker ikke på alle duppene, ca 1 dupp pr dag som blir lang-dupp. De andre gangene tar jeg henne opp etter 30 min. Det blir nok dagsøvn tilsammen på den måten.

Storebror var akkurat likedan. Når han ble litt større (4,5-5 mnd) sluttet jeg å rugge på vogna og tok han bare opp når han våknet uansett, da trengte han ikke mer dagsøvn. Når han ble 6 mnd gikk vi over til 2 dupper og da sluttet han helt med å sove 30 min dupper. Sov da 2 dupper á ca 1 time hver uten å våkne og rugges.

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Her sov gutten bare 30 minutters dupper på dagtid frem til han var ca 6 mnd gammel. Det hjalp mye å slutte å tvinge ham til å sove i vogna, og heller la ham sove dagduppene i sprinkelsenga si. Da var det mye mindre gråt, og over en periode så begynte han å sove mye lengre, gjerne en drøy time :)

Skrevet

Jeg har forsøkt å ikke ta han opp og heller gi han sutten og kosekluten og forsøke å få han til å sove igjen, de gangene jeg klarer det så sover han lett to timer. Men jeg får det bare til av og til, kanskje et par ganger i uken. Akkurat i skrivende stund ligger han og sover tungt, for i dag gikk det. Men jeg finner ikke noe system på hvorfor det går noen ganger, og noen ganger ikke.

Skrevet

Samme her, nå i skrivende stund så våknet hun etter 35 min, men jeg greide å roe henne igjen så er spent på om hun sover en stund til. Sover lenge i fang, men sjelden mer enn rundt 30 min alene. Hun er forresten 4 mnd. Håper det blir bedre etterhvert :)

Skrevet

Jeg mener å ha lest et sted at etterhvert sovner babyen slik vi voksne sovner, altså at vi går fra lett søvn og direkte inn i dyp søvn. Istedetfor skifte etter en halvtime slik de nyfødte har. Håper bare dette skjer snart:) Jeg får så vondt av lille gutten når han ikke får nok søvn og er tydelig trett.

Skrevet

Ja frustrerende når de er overtrøtte men likevel ikke sover lengre, derfor jeg i blant ender med å ha henne i fanget likevel slik at hun kan få sovet ut, men er jo slitsomt å holde henne i 2 timer da. Men vesla mi sover enda nå! Tydelig at man bare må være i nærheten når de våkner første gangen og bysse videre i søvn før de våkner skikkelig, vugger i vugga jeg og det virker (i blant..) Håper også det med lett og dyp søvn inntrer snart ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...