Gå til innhold

Kan en lege nekte å utføre abort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann som er i turnustjeneste på gyn.avdeling nå har sagt at han ønsker å ikke utføre dette...går det virkelig an å nekte det om man skal bli gynekolog?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan reservere seg fra å utføre aborter. Det vil selvsagt minke hans jobbmuligheter, men han kan reservere seg

Skrevet

Ja det er en selvfølge at man skal kunne nekte å gjøre det. Det handler ikke akkurat om livsnødvendig medisinsk hjelp.

Men han kan vel kun nekte å utføre provoserte aborter..? Han må vel kan være med på en utskrapning grunnet MA f.eks... ?

Skrevet

Det er kun provoserte aborter man kan reservere seg for

Skrevet

Alt helsepersonell kan reservere seg fra å delta ved aborter.

Skrevet

Rettighetene til å reservere seg har nettopp blitt innsnevret, i forhold til å henvise til abort og henvise lesbiske par til donor.

http://idag.no/aktuelt-oppslag.php3?ID=20175

Leger kan heller ikke nekte å utlevere visse typer prevensjon som kan virke etter befruktning.

Dette kan vel bety at rettighetene står fare for å bli enda mer innskrenket i framtida.

Tradisjonelt er en leges virke å redde liv, ikke å ta liv. Og hvordan blir det da med å henvise til abort? Ja.. man bestiller faktisk plass til abort for noen, så jeg kan forstå at det blir å kjempe med samvittigheten.

Skrevet

Man trenger ikke henvisning. Man kan ringe direkte til sykehuset selv.

Skrevet

Ja, det kan han, og det skjønner jeg godt at han gjør også.

Skrevet

Så jeg som fikk vite at mitt barn ikkje vart levedyktig. Så da er det bra for meg at jeg må gå svangerskapet ut og føde det og så sjå at mitt barn dør etter noen timer.

Takk dokke so mener det.

Skrevet

Ja, man kan reservere seg mpt dette. problemer på et sykehus på sørlandet for et års tid tilbake, fordi alle legene hadde reservert seg. (lurer på om det var arendal)

Skrevet

Gaaaaaaad 13:47, få fingeren ut av ræva.

Skrevet

Tror ikke det var i Arendal..

Tok abort for et år tilbake, og det var i Arendal.

Var riktignok med tabletter (fikk valget mellom tabletter og utskrapning), men de må jo kunne bistå med evnt utskrapning om det ikke går som det skal (at alt kommer ut)..

Skrevet

Ehm, følg med da!

Det er LOV med abort i Norge, og det er flust av leger som utfører det. Men det er opp til hver lege om han/hun vil gjøre det! Det er fortsatt mange å velge mellom så slutt å sutre sånn!!

Du skal ha rett til å ta abort, men folk skal også ha rett til å velge båed å ikke gjøre det og å ikke utføre det

Skrevet

Ja, leger kan reservere seg mot å utføre aborter.

Er lege selv, og da jeg jobbet i allmennpraksis hadde jeg en kollega som ikke ønsket å henvise til provosert abort, men etter det jeg forstod så hun at det ble meget problematisk for henne å fungere som allmennlege da, så etterhvert skrev hun henvisningen, men undertegnet ikke med navnet sitt.

Spilte ingen praktisk rolle.

Skrevet

Hadde nektet å dratt til en lege som ikke ville utført aborter. Lite proff holdning, det er mange årsaker til at folk tar abort!

Når det er sagt så håper jeg at leger har denne holdningen til omskjæring at smågutter. Abort er en ting, å skjære i friske kjønnsorganer er noe helt annet!!

Skrevet

Finner det meget merkelig at leger reserverer seg mot dette. For i Norge har vi en lov som gir selvbestemt abort før uke 12, dvs: det er helt lovlig å ta abort, og man gjør overhodet ikke noen kriminell handling. Vi skal være glad vi har denne loven:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...