Gå til innhold

Jeg ønsker meg en ny pandemi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar meg selv i å ønske at vi får en ny pandemi, fordi da kan også jeg, takke nei til vaksinen. Men så slår det meg, hva om det kommer en ny pandemi, og at det viser seg at denne gang virkelig er snakk om en farlig sykdom, da vil jeg være ubeskyttet. Men uansett hvor farlig neste (om det blir noen) pandemi er, skal jeg takke nei til vaksine. Sa jeg at jeg angrer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Starta tidlig på vinflaska i dag?

Skrevet

En merkverdig overskrift! Men hvis det virkelig kommer en ny pandemi vet du ikke om du er psykisk sterk nok da heller.

Har du en spesiell grunn til å angre på at du/dere tok vaksinen?

Skrevet

Jeg VET at jeg er psykisk sterk nok. Egentlig har jeg ingen "grunn", men vi var så i tvil. Men etter mye diskutering (jeg ville ikke) så valgte "vi" å vaksinere. Jeg bruker allt for mye tid i hode mitt på å angre på denne vaksinen. Klarer liksom ikke å slippe det.

Skrevet

Jeg kommer også til å takke nei, om det skulle komme en ny pandemi.

Skrevet

Var det de psykisk sterke som torde å la vere å vaksinere, eller var det de uansvarlige?

Skrevet

Til HI: Det var lett å la seg overtale under en slik langvarig kampanje. Du sitter i samme båt med mange. Store mengder lot seg også vaksinere under en tilsvarende kampanje på 70-tallet (men det foregikk kanskje mest i USA).

Skrevet

Jeg ønsker meg IKKE en ny pandemi! Ihvertfall ikke nå mens jeg går gravid. Jeg fødte sist i november 2009, og det var ikke måte på hysteri!

Jeg orker ikke det en gang til.. denne gangen har jeg lyst til å nyte siste halvdelen av svangerskapet.. :)

Skrevet

Det var de som klarte å sette seg inn i ting og tenke grundig gjennom det som ikke tok vaksinen.

Skrevet

Trenger kansje ikke vente så lenge...

http://www.121doc.se/press/forebyggande-h1n1-vaccination-5186.html

Alla regeringar bör utveckla ett vaccinationsprogram mot H2N2-influensan för att undvika en pandemi, skriver journalen Nature.

Författarna menar att immuniteten mot H2N2 är låg hos alla under 50. Ett bra vaccin finns redan efter ett H2N2-utbrott under 1950- och 60-talen. En vaccination nu skulle spara tiotals miljarder kronor världen över, fortsätter de. Dr. Gary Nabel och kollegor från Vaccine Research Centre i USA hävdar att H2N2 har samma förutsättningar för att skapa en pandemi, som H1N1 (kallad svininfluensan i media) hade 2009 .

Mellan 1957 och 1968 orsakade H2N2 kanske så många som 4 miljoner dödsfall världen över, och ett vaccin togs fram. När pandemin var över lades vaccinationsprogrammet ner, men viruset finns fortfarande idag bland svin och fåglar.

Det här innebär att de äldre redan vaccinerats mot influensan, medan de under 50 har liten eller ingen immunitet alls, något författarna i Nature kallar ”The vurnability of youth”. Vaccinet som använder på 50- och 60-talen fungerar fortfarande, och skulle kunna användas idag. Författarna anser att vi måste vaccinera för att förebygga nästa pandemi, inte vänta med vaccineringen till dess att pandemin redan brutit ut.

Skrevet

Da lurer jeg på hvorfor mange leger og helsepersonell tok den.

Skrevet

Vi vaksinerte oss ikke mot svineinfluensaen, men kan ikke si at jeg ønsker meg en ny pandemi for å bevise at man eventuellt skal la det være en gang til...!

Men jeg er glad nå i ettertid at vi ikke tok vaksinen!

Skrevet

Må ikke glemme at sykdommen eksisterer fortsatt.

Skrevet

BOrtsett fra jenta som ble vaksinert, fikk vi alle influensa i fjor.....OG var mye syke hele vinteren..Jenta på 8 var frisk som en fisk...I høst har vi igjen alle vært forkjøla og hatt noe influensaliknende greire og hanglet i ukesvis,- jenta,- frisk som en fisk..Hører det er gjengs blant flere som vaksinerte seg....Jeg og minstegutt fikk ikke vaksinere oss, da vi var forkjøla da vaksinene var mulig.....Og mannen ville ikke(og angrer seg i dag)..SÅ det kan slå begge veier det altså....Men vet jo og av en familie som aldri har vært så mye dårlig som etter vaksina,- så mulig alt bare er helt tilfeldig,- eller......

Skrevet

Jeg var gravid da dette sto på som verst. Hadde ikke lyst å ta vaksinen, da jeg var mer sikker på at vi skulle takle en influensa enn en ukjent, uutprøvd vaksine.

Jeg spurte legen min om jeg tok noen særlig stor risiko ved å ikke ta vaksinen. Nei, svarte han kontant. Jeg er normalvektig, ingen allergier, sykdommer og ingenting annet som satt meg i risikogruppen annet enn at jeg var gravid.

Jeg lot være å ta vaksinen, og det er jeg glad for. Jeg ville ikke risikere livet til mitt ufødte barn.. Skjønner ikke at helsemyndighetene kunne våge seg på å såpass bastant anbefale (påtrenge) denne vaksinen til vordende mødre, når de ikke hadde den fjerneste aning på hvilken effekt dette kunne ha på fosteret.

Men for all del, det var et vanskelig valg, og jeg forstår godt de som valgte å ta den også. Jeg kunne likegjerne endt opp med å ta den jeg også, det var denne legens svar som gjorde utslaget for meg. Såvidt jeg har skjønt var det få leger som var såpass "ærlige" da dette sto på..

Skrevet

Når jeg tenker meg om, så har faktisk ingen av oss heller vært så syke at vi har vært borte fra skole eller barnehage etter vi vaksinerte oss, men uansett så angrer jeg veldig.Tror det er litt følelsen av å ha blitt lurt til å utsette barna og seg selv for en helt unødvendig risiko. En annen ting som plager meg veldig, når tid kan en si at "faren for bivirkninger er over"? Nå er det 2 år siden og fortsatt tenker jeg så og si daglig på dette. Tror jeg holder på å bli "gal".

Skrevet

Kjære deg, du må rett og slett bare slutte å tenke på dette her! Det har gått to år, ingen skade skjedd. Å tenke på det HVER DAG er virkelig litt i overkant!

Når det er sagt:

Vaksinasjonsprogrammene vi - og å godt som samtlige vestlige land - har gjennomført de siste tiårene har vært til gode for befolkningen, det tør jeg påstå. Vi har oppnådd god beskyttelse som befolkning.

Et eksempel: Det var jo ikke alle som fikk meslinger tidligere. Og av de som fikk meslinger døde "bare" noen. Når de fleste i dag lar seg vaksinere mot dette, hindrer de ikke bare at den ene som blir vaksinert får sykdommen, men de hindrer også at smitten sprer seg i befolkningen slik den ellers ville gjort. Ergo vil de fleste som ikke er vaksinerte oppnå en viss beskyttelse også; i Norge er det liten sannsynlighet for å bli smittet - og i verste fall dø - av (f.eks.) meslinger nettopp fordi så mange er vaksinerte.

Så kan man jo si at det innebærer en viss risiko å la seg vaksinere - men det ligger altså en beskyttelse i det både for en selv OG for de en kunne komme til å smitte (f.eks. personer som er i risikogruppe eller ikke kan la seg vaksinere p.g.a. allergi eller andre forhold.)

I vår familie har vi et barn med multiallergi og jeg gikk gravid mens svineinfluensaen herjet - de andre i familien lot seg vaksinere. For å beskytte seg selv OG for å beskytte storebror, meg og det ufødte barnet. Vi angrer ikke. Hva vet vi om hvordan dette ville utviklet seg uten et utstrakt vaksinasjonsprogram, egentlig? Nå gikk det ganske så bra - men med all respekt - hva om det skyldes at du, dine barn, min mann, mine barn og mange med dere faktisk lot dere vaksinere - og dermed beskyttet både dere selv og oss?

Skrevet

Kunne ikke brydd meg mindre hvem som tok vaksinen og hvem som ikke gjorde det. Folk får bestemme hva som er best for dem selv.

Ingen i vår familie tok den, da vi er ved fysisk god helse alle mann. Ingen har noen alvorlig kronisk sykdom. Vi vurderte det slik at vi ville absolutt stå over en hard influensa, har jo gjort det før.

Nå fikk ingen av oss influensaen, og vi så jo også at noen av dem som hadde tatt vaksinen, likevel ble syke......

Skrevet

Med andre ord, dere snyltet på de som lot seg vaksinere. Du må være utrolig stolt.

Skrevet

Vaksinen kom så sent at influensaen uansett var på vei til å slippe taket, så å si at den hadde stor effekt er jo bare tull! Vi hadde svineinfluensaen vi, over to måneder før vaksinen kom... Mildeste influensaen jeg noengang har hatt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...