Gå til innhold

Hva er status da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurte litt etter det andre innlegget. Jeg finnes ikke oppstatt av status etter min egen mening. Jeg bryr meg helt oppriktig ikke noe om hvr mange barn folk har, elelr med hvor mange partnere, om de bor i liten leilighet, elelr svær enebolig, om de går på trygd elelr har millioninntekt, bare har ungdomsskolen, eller 10 år med høyere utdanning, om de er lege eller "kassadame". Helt ærlig, det spiller ingen rolle! Jeg har masse ulike venner fra elle mulige miljøer, med masse ulike bakgrunner og liv, og jeg tenker liksom aldri over dette med status i den forstand at jeg er opptatt det med tanke på folk jeg omgås, eller hvordan jeg selv framstår. Men jeg har jo tanker rundt hva det er for noe, jeg får jo med meg hva som liksom skal være status. Men for meg handler dette ikke om man har/er disse tingene, men om man er opptatt av det.

For jeg er/har nok mye av det som knyttes til å være såkalt høystatus, det er jeg klar over. Men ble overrasket av den andre tråden der ting som baker fine kaker, har det strøkent i huset osv er ting som regenes som status. Er det virkelig noen som tenker slik? Det har jo med interesser å gjøre, jeg f.eks elsker å bake, men at barna mine får kule bursdagskaker, gjør det meg til en som higer etter status?

Er det slik at dersom man har en del ting som normalt regnes som statusting, som f.eks høy utdannelse, mange barn med samme mann, god inntekt, romslig enebolig osv, så må man være et statusobjekt og framst som om det er noe man bryr seg om å "vise fram"?

Er det flere her som tenker på status mer som et begrep som bare er der for de som har interesse av dette? For de som faktisk bryr seg om om materille ting og sånt, og at for alle oss som gir en ganske god faen, så er status bare noe man hører om innimellom og ellers aldri tenker over?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Status kan være mange ting og mange ulike ting.

Du kan oppnå status gjennom jobben din eller det yrket du har. Du kan oppnå status ved å ha fine og dyre materielle ting. Du kan oppnå status ved å være i familie med bestemte mennesker eller ved å ha barn som presterer veldig godt.

Du kan oppnå sosial status ved å ha mange venner og ved å være omgjengelig.

Du kan oppnå status på bakgrunn av alder, kjønn, bosted osv.

Materielle goder og penger er ikke det eneste som definerer "laginndelingen" på status-stigen.

Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥
Skrevet

Før jeg begynte å "henge" her, så har jeg aldri tenkt over ordet status.

Men synes det er vanskelig å definere hva status er, fordi tror det varierer veldig fra person til person. Noen synes kanskje det er status å ha "riktig" postnr eller et dyrt merke på vesken sin, mens andre igjen synes status er å ha mange barn eller et ryddig hjem.

Uansett, i det virkelige livet (utenfor dib) tror jeg ikke det er så mange som tenker over dette i hverdagen. Jeg gjør ihvertfall ikke det;)

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om status...jeg er mor til mine barn,jeg forsørger dem,jeg trøster dem,støtter dem,gir dem rene klær,og kjærlighet!

Jeg jobber,jeg har ikke god inntekt. Jeg har en mann som elsker meg,jeg elsker han. Vi er en vanlig familie...og det viktigste er oss!

Skrevet

Det er slik jeg også tenker, vi er jo bare oss!

Men jeg synes hele tiden jeg møter på ordet "status" i aviser, på nett osv. Her inne er det jo mye, men også i aviser er det stadig overskrifter som "Status med mange barn", "Se hva som er statusyrkene" osv. Kjenner jeg har fått hele ordet litt i vrangstrupen, jeg liker det ikke. Jeg liker ikke at noen skal tro at jeg er overfladisk dersom jeg tilfeldigvis skulle komme til å ha noe som regnes som såkalt status, antagelig fordi jeg selv ser på personer som bryr seg så mye om klær, sminke, penger...status... som overfladiske. Jeg har ikke lyst å bli identifisert med slike mennesker fordi jeg blir oppgitt over mennekser osm dømmer andre på hva de går med, hvor de bor, utdanningsnivå osv. Kanskje jeg er like ille selv, jeg vet ikke, men det er slik jeg føler det.

HI

Skrevet

Vi vil vel alltid ha noen fordømmende meninger av og til...men jeg tror ikke at man ønsker slik status selv.

Noen gjør vel det. men når det kommer til stykket så er det jo de nærmeste som har noe å si. Og det er jo hva de mener som virkelig betyr noe!

Skrevet

Men dette er et sosialt og kulturellt fenomen som man i de fleste tilfeller ikke kommer utenom selv om man i hverdagen ikke tenker så mye over det eller bryr seg så mye om det.

Feks. Det å være kjernefamilien gir, enten man vil eller ikke, er høyere status enn det å være alenemamma. Det handler ikke om å se ned på alenemødre, men som kjernefamilien så oppnår man mer respekt enn en enslig mamma vil gjøre.

Er du feks. lege så vil folk automatisk tillegge det du sier mer vekt enn om du er renholdsarbeider.

Det er små ting vi ikke tenker over, men som likevel gir roller og status.

Vi bruker mye tid på å plassere andre i roller og i ulike roller (roller som feks. mamma, datter, arbeidstaker, kakebaker, skigåer, nabo, sjef osv.). Og med de ulike rollene følger det med en viss status. Noen roller gir mer status enn andre roller.

Og igjen: Det handler ikke om å se ned på, misunnelse eller sjalusi. Det handler om å plassere og å definere. Og så følger det med goder til enkelte roller og disse rollene vil gi en høyere status.

10:00

Skrevet

Jeg beundrer dem som ikke er opptatt av status, jeg håper jeg er en av dem,men selvsagt må jeg jobbe litt med meg selv av og til.

Men jeg har aldri før tenkt på at det med å ha et strøkent hus og å være flink til å bake muffins har noe som helst med status å gjøre. Det er kun her inne at sånne ting trekkes frem. Synes heller det er litt dårlig prioritert og til dels tvangsmessig,-å alltid ha nyvasket hus og nybakte boller.

Skrevet

10:17 - jeg har vært alenemor i 3 år og bare møtt respekt min vei. Siden jeg klarte å balansere 100% ansvar for flere barn, ingen avlastning selv med skrantende helse, har vært sykmeldt 1 uke i året, der mesteparten var syke barn-dager, stilt på dugnader og prøvd å knytte kontakt med folk på stedet jeg flyttet til. Har gjort jobben min godt, holdt huset i nogen lunde stand osv. Så det med at kjernefamilier automatisk får mer respekt, har jeg ikke sett noe til. Her jeg bor ser folk mer ned på rosabloggeraktige fruer som er hjemme og baker og koser seg fordi mannen tjener fett, enn alenemødre med høy utdanning, høy lønningsnivå og ordnede forhold, som faktisk bidrar med noe til samfunnet.

Skrevet

Du må ikke ta det personlig og bokstavelig. Og det handler ikke om å se ned på, selv om dere gjør det der du bor (det kan ikke jeg svare for).

Det var for å illustrerer et eksempel på at status er noe man får med sine ulike roller, at det ikke er spesifikt knyttet til materielle goder og at det er mange ting i hverdagen, som vi ikke engang tenker over, som gir status.

Det er mange ting og mange roller som gir status. Og et menneske, som innehar flere roller (slik de fleste av oss har), vil kunne oppleve og oppnå ulik status med de ulike rollene.

10:17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...