Gå til innhold

"Hvorfr feirer vi jul?"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så dette spørsmålet i en annen tråd, og ble litt inspirert!

Hvorfor feirer DU jul? Hva legger DU i julefeiringen? Hva er det viktigste/beste med jula for DEG? Og hva er det verste?

Jeg feirer jul mest av gammel vane! I litt yngre dager, da jeg mistet barnetroen og fant ut at Jesus ikke er noe for meg, ville jeg egentlig "boikotte" hele jula.. Men etter å ha lest meg litt opp om emnet, fant jeg ut at nordmenn feiret jul lenge før kristendommen kom til Norge. Når jeg i tillegg fant ut at den "moderne" jula ble en mix av den gamle norrøne gudelæren og kristendommen, tenkte jeg at jeg var "verdig" til å feire jul likevel! Mange kristne påberoper seg enerett på julefeiring, og burde kanskje lese litt? For eksempel ordet "jul" er jo hedensk da! Kristmesse var det kristne begrepet! Nissen er også hedensk, og det samme er gavene! Jada, vise menn gav gaver til Jesus, men i norrøn tid ble også gaver/offer gitt for å sikre gode avlinger osv. Så jeg pleier å si at vi får feire midtvintersblot/jol, så får andre ta seg av Kristmessa.

Det beste med jula er lange rolige kosedager, litt ekstra god mat, og glade barneansikter! Jeg elsker å gi bort gaver, og tenker/ordner hele året for å finne den perfekte gave! Det trenger ikke å koste så mye da! ;)

Det verste er når det blir stress! Når hele slekta vil ha en bit av deg og du ikke rekker annet enn å fly fra selskap til selskap! Og så liker jeg ikke å FÅ gaver da.. Mest fordi jeg har altfor mye fra før. Gi meg et par hjemmestrikkede ullsokker/votter, så blir jeg kjempeglad, men vær så snill å la meg slippe flere T-lys-holdere! :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

To ord...egoistisk og grinebiter...der ødela du litt av jula!

Skrevet

Jeg kommer fra en familie som ikke tror på Gud og Jesus og slikt. Så vi har alltid feiret det at sola snur og vi har feiret familien, samholdet, tryggheten og gleden.

Skrevet

hvordan egoistisk og hvordan grinebiter??

Skrevet

Det verste du vet...vil ikke ha flere t-lys.....wtf! Enn hvis ikke folk har råd til å kjøpe noe annet da?

Vær nå takknemlig for omtanken!!!!!!!! jeeeez

Skrevet

Jeg er kristen..så der har du svaret hvorfor jeg feirer jula :)

Skrevet

Jeg feirer jula fordi det er en tradisjon, et lys i en lang mørketid, en tid for familie og glede. For meg har det ingenting med kristendommen å gjøre.

Gjest Tutt1-2-3!
Skrevet

samme her 09:30!

Eller vi feiret/feirer vel mest av gammel vane, som HI sier! ;)

Jeg elsker adventstida og elsker jula, og det å forberede jula sammen med ungene er årets høydepunkt! Noen kvelder i løpet av adventstida kler jeg meg i nissedrakt og tar en runde rundt til slekt og venner for å vise meg litt fram og legge igjen litt småtteri på trappa! Morsomt!

Liker også å gi gaver, men er i likhet med HI ikke så "glad i" å få! Jeg trenger jo ikke noe uansett!

Skjønner ikke hvorfor HI skulle være egoistisk jeg da?

Skrevet

Jeg ferier jul fordi det er en sinnyskt koselig tradisjon. Jeg elsker alt ved den egentlig. Stemningen, maten, luktene, alle besøkene kosen, gavene...alt! Jeg vil videreføre dette, vil at barna mine skal bli like glad i denne tiden som meg.

Jeg kan selvsagt forsvare at jeg feirer jul med solsnu og alt det der. For jeg liker ikke vinteren og vil med glede feire at det går mot sommer igjen, men det er jo ikke derfor jeg feirer jul egentlig. Det er jo fordi jeg er oppvokst med det og liker det, fordi alle andre også feirer det. Bli bare for dumt å skulle måtte forsvare hvorfor egentlig bare fordi man ikke egentlig er religiøs.

Skrevet

lurer nå litt på hvem av oss som er grinebiteren jeg da...

Verste jeg vet er NÅR DET BLIR STRESS!

Trenger ikke mer skapfyll, og TRENGER ikke å få gaver!

Syns gaver til voksne er ganske så bortkastet! Gi meg en klem da vel! MYE bedre! Hvorfor skal det være sånn kjøpepress??

Et gammelt syltetøyglass meg hjemmelagde kjeks, eller noe annet hjemmelagd er OMTANKE! :D

Skrevet

Jeg er kristen nå, men har alltid feiret jula fordi den har skapt dype og gode følelser. Tror egentlig ikke at jula er særlig riktig bibelsk sett, men som sagt skaper den gode følelser med gaver, mat, adventstid og dekorasjoner. Jula er kort og godt en veldig kjekk tradisjon.

Men jula kan også bli tilsvarende vond pga familiekonflikter.

Og HI som skriver om midvintersblot, det synes jeg er litt tragikomisk med slik flørting med gamle vikingbegreper som man ikke aner hva handler om. Hallo...? Blot? Jeg tror søren meg ikke at HI sin familie feirer jula med å kutte over strupen på en hest, eller en sau, eller endog en trell... Tenk litt før du snakker svada.

Skrevet

Altså, jeg forsvarer det ikke med at vi feirer fordi sola snur. Det er faktisk det vi gjør:-) Vi feirer at sola snur, at vi går lysere dager i møte, at vi har hverandre og så koser vi oss sammen hele familien, alt fra oldeforeldre til den minste på 1 år, tanter og onkler, søskenbarn, tremenninger osv. Alle er med:-)

Og når sola kommer tilbake i midten av januar har vi en skikkelig fest med god middag og kake. Da samles hele familien på nytt for å feire at sola er tilbake.

Kanskje vi er litt rare? hehe! ;)

09:30

Skrevet

Vi feirer jul pga tradisjon- altså vi er vokst opp med julefeiring og nissen:)

Jesus prater vi ikke mye om i den forbindelse, men de eldste barna vet da hvorfor man egentlig feirer jul!

Datteren vår kom stolt hjem da hun hadde lært det i barnehagen og skulle fortelle hvorfor vi feirer jul; "fordi Petrus har bursdag" sa hun da;) Hehe-kommer hun til å få høre leeenge;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...