Gå til innhold

Barnehageplass til barn født rundt årsskiftet.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at de fleste av dere har søkt bhg plass fra ca januar, i stedenfor foregående august?

Fikk barn i november, og venter nå i desember. Jeg kommer til å søke bhg plass fra august, og gjorde det samme med forrige barn. Jeg ender da opp med å måtte betale for en plass fra august til og med desember som jeg ikke bruker.

Men det er jo mye biligere enn å måtte ta ulønnet permisjon fra januar til august.

Bare jeg som tenker på dette, eller er det flere som har gjort det slik?

Da tenker jeg på de som i utgangspunktet ikke har lyst å ta ulønnet permisjon i 8 mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mini er født i januar og vi har søkt barnehageplass fra vi trenger den. Får nok ikke, men mannen jobber bare 50% og mest ettermiddag, så planen er at jeg skal prøve å få flest mulige dagvakter og gå i redusert stilling fram til august

Skrevet

Vi søkte plass fra vi trengte den og fikk plass også:) bor i Oslo.

Skrevet

Fikk ikke baby rundt årsskiftet, men likevel på et noe ugunstig tidspunkt i fht bhg... Her fikk vi baby i april i år, og har søkt og fått plass fra januar neste år. Vi betaler for plassen i 3 mnd uten å bruke den, og babyen begynner i bhg når han er ganske nøyaktig ett år. Vi tjener titusenvis av kroner på dette, fremfor at jeg skal gå hjemme med kontantstøtte helt til august, siden det er først da vi er garantert bhg-plass.

Kan jo hende at vi hadde fått plass fra 1. april om vi hadde søkt om det, men våget ikke å ta sjansen, da de garantert prioriterer barn som starter i januar. Og jeg er allerede litt lei av å gå hjemme, og mannen min har ikke mulighet til å være hjemme mer enn sin permisjonsdel da han driver en forretning. Så det hadde vært helkrise om vi ikke fikk plass...

Jeg gleder meg masse til å begynne å jobbe igjen, selv om jeg gruer meg som en hund til å sende barnet mitt i bhg :( Hadde det veldig krevende det første halvåret med babyen, og har dermed blitt skikkelig hønemor...

Skrevet

Vi får barn i februar, og har en ganske flott ordning i vår bhg. Dette er en privat barnehage med ca 65 barn, og der "holder" de av omkring 4-5 plasser på vinterhalvåret til de som allerede har barn i bhg (dvs søskenprioritet!).

Så hvis vi ønsker kan vi få plass der en gang i løpet av vinter/vår neste år. Men ettersom datteren vår ikke var 11 mnd engang da hun begynte i bhg, så ønsker vi å vente denne gangen. Så skal heller ta ulønnet permisjon frem til august. Synes det var altfor tidlig å sende førstemann i bhg, så ønsker ikke gjøre det en gang til.

Hvis dere har eldre søsken i bhg, så kan dere jo høre om de kanskje har samme ordning. Grunnen til denne ordningen i vår bhg, er fordi bhg mener det er lettere å få 1-åringene litt spredt utover våren, i stedet for at alle begynner i august.

Skrevet

Håper dere over her har sjekket at dere bare kan betale for plassen uten å bruke den. Jeg jobber i kommunal barnehage og her MÅ plassen benyttes en mnd etter oppstartsdato. Egentlig en veldig bra regel, for dere som holder på en plass uten å bruke den opptar en plass for en familie som sårt kunne trengt en plass!

Skrevet

Til orientering:

Hovedopptak er i august. Da har jo alle de eldste begynt i skolen.

Opptaket suppleres fortløpende i forhold til folk som sier opp eller mister plassen sin.

I forbindelse med januar er det et "mellomopptak". Søknad og avklaring av hvem som får plass må selvsagt skje i god tid før dette.

Barn regnes som "store" det året de fyller tre, selv om de ikke fyller før i desember. Det betyr at bemanningsnøkkelen blir halvert. Er det 2 barn som blir 3 år i løpet av året, kan de ta inn ett lite barn i samme avdeling uten å øke bemanningen. Mange kommuner velger å ha et ekstra inntak av barn i januar.

Skrevet

Ser det er forskjellige ordninger i barnehagene. For min del så tar jeg ikke sjangsen på å søke fra januar.

Har en mor på avdelingen til lillejenta som ikke fikk sin nr. 2 inn i bhg fra januar. Hun har nå nr. 2 i en bhg ca 20 min unna. Skikkelig tungvindt.

Hører om flere som søker fra januar, men som ikke får plass før i august, og som sliter økonomisk fordi de egentlig ikke har har råd til å ta ulønnet permisjon.

Vet ikke om disse egentlig tenkte over at det er mye billigere å betale for en ubenyttet bhg plass i 3-5 mnd. kontra opptil 8 mnd uten lønn?

Men er jo ikke bare enkelt med barnehagesystemet heller. Må finne ut av alt selv.

HI

Skrevet

De aller fleste barnehager tillater jo ikke at man betaler for plassen i flere måneder uten å bruke den.. Her hos oss må plassen benyttes senest en måned etter tildeling, hvis ikke går den til noen andre. Både rett og rimelig spør du meg.

Skrevet

Oi, der var det enda en regel.

Jeg tok det for gitt at jeg kunne søke fra august og starte i januar. Snakket med bhg og avd. i forkant og fikk aldri noe tilbakemelding om at dette ikke gikk an å gjennomføre.

Ser helt klart argumentet med at andre trenger plassen, men i min egen egoistiske og trengende situasjon så er jeg glad for at jeg klarte å ordne meg uten å måtte ta ulønnet permisjon. Glad for at bhg tillot/tillater en slik ordning.

Men igjen så viser det bare hvor komplisert ting kan være, det som gjelder en plass gjelder ikke en annen plass. Kan være vanskelig å navigere seg i gjeldende regler, og finne løsninger som kan fungere for hver enkelt.

HI

Skrevet

Bruk plassen :-)

Men bruk den minimalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...