Gå til innhold

Dere som jobber i ambulansen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat fått positiv test :-) Hvor lenge jobbet dere? Hva ble tilrettelagt og hva gjorde at du ikke kunne jobbe lengre? Gikk bæring/løfting bra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer! :) Jeg hadde prøverør, så jeg ble sm før jeg testet pos og var det hele svangerskapet.

Jeg skulle egentlig ha vært på svangerskapspenger, da det var jobben, og ikke nødvendig vis helsen min som var problemet.

Du får nå bare kjenne på hva som er riktig for deg, det er nå viktig at du gir deg før du evt blir dårlig da.

Snakk med sjefen din, eller legen. Ville nå sagt fra tidlig på jobb, hvis jeg var deg. Men pass på rettighetene done også, gjør det som er best for deg.

Skrevet

Gratulerer! :)

Jeg ble sykemeldt tidlig pga spontanaborter før, men mine kvinnelige kollegaer uten problemer jobbet første trimester.

Du bør unngå netter, pga økt fare for spontan abort. Da kan du enten jobbe mer dagtid, eller få dekket nattevaktene via nav -svangerskapspenger (for oss i risikoyrker)

Hos oss (Oslo/akershus) er det slik at alle gravide skal ut av operativ tjeneste ifra uke 16,uansett. Og det er lite muligheter for tilrettelegging/omplassering, da alle stillinger alt er besatt (turnusplanlegging,utstyrsansvarlig osv) Så da går de over på Svangerskapspenger uansett.

Hva løfting og bæring angår, så sies det at om du er vandt med det ifra før så skal det ikke være noe fare. Men man kan jo f.eks be om å få med lærling el.lign for ekstra løftehjelp.

Snakk med arbeidsgiver og lege tidlig! :)''

Lykke til! :)

Skrevet

Tusen takk for svar :-) Jeg får nok ta det opp med sjefen på neste vakt.... Har hørt om flere i vårt hf som har jobbet til 6-7 mnd, syntes at dette virker lenge. Blir ikke magen i veien for løftingen da?

Skrevet

Vi har retningslinjer på det pga risikoen for skade på foster/mor mtp utagerende pasienter etc.

Men har jobbet steder som ikke har regler, og hadde ei der som jobbet frem til hun ble sparket i magen av en epi.pasient når hun var i 6.mnd... Det er det f. ikke verdt!

-Er glad for at vi er lovpålagt permisjon. Liker ikke selv å jobbe med gravide makkere. Merker at jeg "skjermer" de mer.. ;)

Det kan jo hende at det er en forskjell på by og bygd så klart... Vi har jo mye vold, risikoppdrag, nark osv. Var ikke helt sånn når jeg jobbet på landet.. ;)

Du får ta en egen vurdering utifra din arbeidshverdag. Men etter at livmoren kommer opp ifra bekkenet (uke 12-16), så er fosteret mer utsatt da...

09:53

Skrevet

Jeg jobber ikke i ambulansen (desverre) men var i praksis under skolegangen og var da med en gravid ambulansearbeider.

Hun var 5 mnd'er på vei, men hadde ikke stor mage i det hele tatt så den sto ikke i veien for noe løfting hvertfall.

Men hun ble tatt veldig hensyns til med tanke på løfting osv.... Sikkert ikke like lett om dere bare er 2 på bilen, og ikke har en extra som kan ta de løftene for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...