Anonym bruker Skrevet 6. desember 2011 #1 Skrevet 6. desember 2011 Mitt barn på 4 år (5år om mnd) sliter veldig med språket. Vi har i årevis søkt om logoped, men får i svar at han enda er for ung. Han har hatt flere ekstrakontroller på helsestajonen, men får bare beskjed om "Han snakker for lite - det får vi se nærmere på om 6mnd". Nå begynner det å bli svært frustrerende for gutten selv. Også barnehagen er bekymret. Hva gjør jeg nå? Føler jeg må hjelpe han selv nå. For noen må gjøre noe. Jeg snakker jo mye med barnet - og han svarer på sin måte. Han snakker mye, men ikke rett. Jeg leser også mye. Hvilke øvelser gjør en logoped med et slikt barn? Jeg trenger mange tips og ideer til øvelser.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2011 #2 Skrevet 6. desember 2011 Det kommer veldig an på hva som er problemet. Jeg synes det høres merkelig ut at barnet ikke blir utredet. Du har selv mulighet til å kontakte PPT for å be om en utredning, det vil jeg anbefale deg å gjøre!
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2011 #3 Skrevet 6. desember 2011 En logoped er vant til å jobbe med barn og unge med språk og utforming. Som feks kan han/hun teste ut om man har lese og skrivevansker, men de jobber med mye mer en som så. Det er ingenting skummelt:)
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2011 #4 Skrevet 6. desember 2011 Bl.annet tungeøvelser, ble vi anbefalt. Ta tungen opp i ganen og lag "klukkelyder", og prøv å få han til å slikke seg på overleppen. Bruk sugerør!
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2011 #5 Skrevet 6. desember 2011 Det kan hende han har kort tungebånd, og at det må gjøres et snitt i tungebåndet hans.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2011 #6 Skrevet 6. desember 2011 En logoped finner metoder basert på hva problemet er. Noen kan ikke si "R", noen stammer, noen snakker babyspråk, noen lesper. Så å ta vilkårlige øvelser fra internett vil sannsynligvis ikke hjelpe uten at dette er tilpasset guttens behov. Forøvrig slett behandling fra HS/lege, slikt skal tas tak i tidlig, slik at man om mulig kan få barnet ajour før skolestart. Å begynne behandling når barnet er 5 vil ofte være for sent i forhold til å hente inn de jevngamle tidlig nok. Logoped kommer ofte inn ved 3års alder ved større utfordringer, noe senere dersom det ikke er ett uttalt problem. Logopeder har ofte flere timer i barnehage enn på skole, som eksempel. Det er altså ikke for tidlig med logoped ved 5 års alder. Ta direkte kontakt med PPT, og snakk med barnehagen om å få en uttalelse derifra som underbygger din påstand om behov for hjelp.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2011 #7 Skrevet 6. desember 2011 Tusen takk for svar alle sammen. Vi har vært til samtale til PPT og det var dem som sa at barnet var for ungt. Jeg mistenker at dette var det eneste svaret de kunne gi meg, istedenfor å si at den ene logopeden kommunen har råd til var opptatt. Men jeg skal ringe PPT i morgen og "være litt sint". Blir rett og slett lei meg på min sønns vegne. Han har ikke stramt tungebånd, men klarer ikke å uttale flere bokstaver/lyder for det om. H.I.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå