Gå til innhold

hva synes du er passende reaksjon på dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har to barn på snart 2 og 4,5år

de får pakke kalender begge to (ikke så mye oppi til minsten, men er opptatt av det skal være "likt")

Eldste har til nå fått, etter min mening flotte gaver som hun liker (lommelykt, dvd, snop, dyr) Men hver eneste dag, unntatt en har hun vært driiit sur, og frekk. Endten fordi minsten har fått et dyr som er "bedre" enn hennes eller fordi hun er missunelig på hans pakke som f eks i dag, en sutt (noe hun aldri har brukt og ikke noe hun burte brrydd seg om.. )

hun har til nå ødelagt to av gavene med å trøkke dem i stykker eller hivet dem. Jeg har snakket med henne nå flere dager på rad at hvis hun ikke blir glad for gavene og sur og ødelegger gavene tar jeg vekk hele kalenderen. Noe jeg gjorde i dag da hun ble sur for minsten hadde fått en sutt!

Føler jeg er litt streng, i forhold til at hun er så liten, er jeg det? Burde hun få den tilbake, evt når? Hva hadde DU gjort?

*fortvilet :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns du har gjort rett, men det er fryktelig lang straff for en 4-åring. Har du sagt at du tar den vekk, eller har du spesifikt sagt at hun ikke får mer i år? Har du muligheten til å henge den opp igjen etter en dag eller to ville jeg gjort det. Men da ville jeg snakket ordentlig med barnet først og spurt om hun vil ha den tilbake, avtalt hva reglene er og gjort det klinkende klart at den forsvinner så fort hun starter med den uønskede oppførselen igjen.

En dag uten kalender er ganske kjipt for en liten jente ;)

Skrevet

har ikke sagt hvor lenge kalenderen blir vekke, prøvde å lage en avtale med henne om dette men hun sier bare at det gjør ikke noe om den er vekke, og hun er ikke interisert i å lage en avtal.

hun er fyktelig sjalu på minsten og trassete for tiden :-( Og jeg blir veldig oppgitt!!!

Skrevet

er hun ikke interessert i kalenderen ville jeg holdt den vekke. Dette blir jo en straff for at hun ikke tar vare på tingene sine og har ingenting med minsten å gjøre slik jeg ser det.

Men kanskje du skal høre med familievernkontoret om tips til hva du skal gjøre med sjalusien? Å svare på sjalusi med straff tror jeg kan gjøre ting enda kjipere for henne... Men jeg har dessverre ingen tips...

Lykke til!

Skrevet

La det gå noen dager, så vil hun etterhvert merke at hun savner kalenderen og maser etter den. Og før du henger den på plass, så går du gjennom reglene med henne igjen.

Og hvis hun bryter regelen, tar du bort hele kalenderen og la henne vente til med å åpne den til jul.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...