Gå til innhold

Frustret over mitt stebarns mor!


friluftsdama

Anbefalte innlegg

Hei, velger å lufte min frustrasjon her inne, siden jeg ikke vil sladre og lage dårlig stemning 'i den virkelige verden'.

Saken er som følger: jeg har en stedatter på åtte år, som er 50 % av tida hos oss. Mannen min pendler, så han er borte hele den uka stedatter er hos mor. jeg er i praksis alenemor annenhver uke til våre to små.

Mor er i utgangspunktet oppegående, høyt utdannet og har en bra jobb. men hun har store problemer med å holde seg til at hun bare har barnefri annenhver uke, enten skal hun på helgetur eller så er det en fest hun bare ikke kan gå glipp av, så da 'må' min stedatter være ekstra hos oss, eller det vil si meg. Hun ringer mannen min og spør, han sier nei (ettersom han ikke er hjemme), da truer hun med å sende datteren til sin alkoholiserte mor. Så da kan vi jo ikke si nei.

jeg har mye å gjøre på jobb nå før jul, pluss alle de vanlige juleforberedelsene. hun ringte igjen på søndag, om stedatter kunne være hos denne uka også (og selvsagt videre i vår samværsuke neste uke), og jeg sa det ikke passet. men det gikk ikke an å si nei, for nå hadde mor plutselig funnet ut at hun hadde bestilt shopping-tur til london med en venninne (alternativet var her eller hos barnets mormor).så nå sitter jeg her med en åtte-åring som er sint på meg fordi hun vil være hos sin mor, og bare lager kvalm med småsøskena. mannen er like frustrert som meg, men det blir jo mitt problem ettersom han er bortreist på jobb hele uka..

 

Vi har lurt på å be om hovedomsorgen, men mor nekter, for da forsvinner jo dobbel barnetrygd og skatteklasse to for ho, (ho nekter å skrive under på at det er 50-50% samvær).

 

Noen råd om hva vi kan gjøre med situasjonen? ble langt dette, men det var godt å få luftet frustrasjonen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å hei ja... Her tror mor at hun kan styre hele opplegget. Mitt råd til dere er at dere begynner å dokumentere når datteren er hos dere, ta vare på eventuelle sms hvis hun skriver at hun sender barnet til sin mor som sliter med alkohol (regner med det er kjent for flere enn dere), hvis ikke dere kan ha henne.

Hvordan er det med innkjøp av klær og utstyr? Bidrar hun med noe? Hvis ikke, dokumenter også dette.

Når dere kan vise til at datteren er hos dere så ofte, så blir en 50/50 en smal sak for rettssystemet, og søker dere om 100 % vil jeg tro at dette også vil gå i deres favør. Her er det en mor som setter seg selv og sine behov først, og som bevisst bruker barnet, så hun har allerede tapt.

Kjør sak, det er mitt råd. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Enig med Krisa71. Enten det eller KREV et familiemøte på famiilieværn kontoret. Møter hun ikke opp til et slikt møte som gjelder hennes datter har dere ennå mer å gå på for 100% omsorg. Sørg for å ha nøye punkter og fakta å komme med på møte. Ikke vent!

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta i mot henne, det er ikke annet å gjøre. Men fy så irriterende. Jeg blir dødsirritert om min mann ikke holder seg til avtalene vi har om hvem som skal ta våre fellesbarn. Hvem som henter, tar legging etc.

I morgen skal jeg på shopping med venninne, da kommer ikke han bare å bytter fordi han har lyst.

Forstår ikke at hun ikke er flau. Tror jeg ville sagt det rett ut, at hun ikke bare kan sette unger til verden for å sette jobben over på andre, og ellers bare høste økonomiskefordeler og ta alt som heter kos. Stakkars unge.

 

Samværsordningen er faktisk en arbeidsdeling mellom foreldrene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

Vi tar jo selvsagt mot henne, når mor truer med å sende ho til mormora (tror hun innerst inne vet at vi ikke lar jenta dra dit).

Jenta har spurt ca 10 ganger om dagen hvorfor hun ikke får være hos mamma, og når ho kommer hjem. Jeg sier jo selvsagt ikke sannheten, at mora er mer interressert i å pleie sine egne interresser enn å være med jenta.

 

Moren til jenta er så smart at hun ikke sender truslene om å sende jenta til mormor på sms, det sier hun bare over telefon. Hun er dessverre utrolig god til å snakke for seg, så hun overkjører far på møter.

 

Samværsordningen er en arbeidsdeling mellom foreldrene, men jeg er faktisk ingen forelder i denne sammenhengen. jeg er en ekstravoksen hos pappa. Moren til jenta vet utmerket godt at samboeren min er borte hele hennes samværsuke, han er bortreist annenhver uke fast.

 

Blir spennende å se om moren har tid til å ha jenta noe i jula. det er jo så mye festligheter i romjula, at hun nok ikke har tid til henne.

 

En annen side er jo at jeg har lyst å være med mine to små uten eldste også, de er ett og to år gamle, så det er litt andre aktiviteter og lek som de synest er stas. når eldste er hos oss, så blir dagene i stor grad lagt opp til hennes nivå. så da må bare de små være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ok at hun er hos dere,men da må samværsbrøken endres.. Det er ikke riktig at dere har henne mer enn avtalt. Ryddigere og forutsigbarhet er ekstremt viktig. Tror det blir lettere for dere på sikt om dere har henne mest. Virker ikke som jenta har det ok hos mor el.mormor.

Blir ikke dette stabilt vil dere få en meget vanskelig tenåring etter hvert..

 

Lykke til.!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg aldri orka! For et rot... Hadde bare holdt meg til avtalen jeg! Enten er ungen hos dere etter avtalen, skal dere ha hun 50/50 hadde jeg krevd det ble offisielt og skrevet under på. Og fungere som barnevakt hver gang det passer biomor å gjøre noe annet hadde jeg ihvertfall aldri gått med på ;) Og som stemor... så hadde aldri jeg hatt samvær! Enten er far hjemme eller så er barnet hos morra si! sånn er det her i hus!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig trist at i tillegg til å ha en mor som i altfor stor grad bortprioriterer barnet, så har jenta i tillegg en far som knapt nok har tid til henne fordi han prioriterer jobb...

 

Dere vil neppe få hovedomsorgen om far jobber så mye som han gjør. Du alene har ikke krav på samvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbroken
Synes det er veldig trist at i tillegg til å ha en mor som i altfor stor grad bortprioriterer barnet, så har jenta i tillegg en far som knapt nok har tid til henne fordi han prioriterer jobb... Dere vil neppe få hovedomsorgen om far jobber så mye som han gjør. Du alene har ikke krav på samvær.

 

Men kjære deg, far jobber jo når han IKKE har samvær, noe som ganske sikkert betyr at han har helt fri når han HAR samvær! Kanskje du skulle lese innlegget litt nøyere før du kommentere?

 

Selv om han har en jobb som betyr at han er borte annenhver uke, betyr ikke det at han ikke er den beste omsorgspersonen. Hvis far og stemor ønsker hovedomsorg, er jo selvsagt stemor villig til å ta ansvaret med å ha jenta når far er på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Synes det er veldig trist at i tillegg til å ha en mor som i altfor stor grad bortprioriterer barnet, så har jenta i tillegg en far som knapt nok har tid til henne fordi han prioriterer jobb... Dere vil neppe få hovedomsorgen om far jobber så mye som han gjør. Du alene har ikke krav på samvær.

 

Men kjære deg, far jobber jo når han IKKE har samvær, noe som ganske sikkert betyr at han har helt fri når han HAR samvær! Kanskje du skulle lese innlegget litt nøyere før du kommentere?

 

Selv om han har en jobb som betyr at han er borte annenhver uke, betyr ikke det at han ikke er den beste omsorgspersonen. Hvis far og stemor ønsker hovedomsorg, er jo selvsagt stemor villig til å ta ansvaret med å ha jenta når far er på jobb.

 

Stemor har ikke krav på samvær. Så hvis far er bortreist 50% av tiden, så får han selvsagt ikke mer enn 50% samvær. Han kan jo ikke ha samvær når han ikke er hjemme.

At stemor er villig til å ha barnet har ingenting å si om mor ikke vil gi fra seg mer samvær. Mor får selvsagt samvær over stemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig trist at i tillegg til å ha en mor som i altfor stor grad bortprioriterer barnet, så har jenta i tillegg en far som knapt nok har tid til henne fordi han prioriterer jobb... Dere vil neppe få hovedomsorgen om far jobber så mye som han gjør. Du alene har ikke krav på samvær.

 

Men kjære deg, far jobber jo når han IKKE har samvær, noe som ganske sikkert betyr at han har helt fri når han HAR samvær! Kanskje du skulle lese innlegget litt nøyere før du kommentere?

 

Selv om han har en jobb som betyr at han er borte annenhver uke, betyr ikke det at han ikke er den beste omsorgspersonen. Hvis far og stemor ønsker hovedomsorg, er jo selvsagt stemor villig til å ta ansvaret med å ha jenta når far er på jobb.

 

Stemor har ikke krav på samvær. Så hvis far er bortreist 50% av tiden, så får han selvsagt ikke mer enn 50% samvær. Han kan jo ikke ha samvær når han ikke er hjemme.

At stemor er villig til å ha barnet har ingenting å si om mor ikke vil gi fra seg mer samvær. Mor får selvsagt samvær over stemor.

 

Men dette er jo ikke det saken handler om i det hele tatt. Les hi en gang til. Problemet er jo at mor "dumpet" barnet hos stemor, når barnet egentlig skal være hos mor. .

 

Om du orker, så noter ned hver gang barnet er hos dere. Da får dere dokumentert reell samværsprosent, og far kan ta dette opp i mekling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er veldig trist at i tillegg til å ha en mor som i altfor stor grad bortprioriterer barnet, så har jenta i tillegg en far som knapt nok har tid til henne fordi han prioriterer jobb... Dere vil neppe få hovedomsorgen om far jobber så mye som han gjør. Du alene har ikke krav på samvær.

 

Det jeg svarte på, var at hi bare kunne "kreve hovedomsorgen". Det kan hun selvsagt ikke. Og hvis far er borte 50 % av tiden, hvilken rett vil gi ham hovedomsorgen da? Det faller jo på sin egen urimelighet.

 

Men kjære deg, far jobber jo når han IKKE har samvær, noe som ganske sikkert betyr at han har helt fri når han HAR samvær! Kanskje du skulle lese innlegget litt nøyere før du kommentere?

 

Selv om han har en jobb som betyr at han er borte annenhver uke, betyr ikke det at han ikke er den beste omsorgspersonen. Hvis far og stemor ønsker hovedomsorg, er jo selvsagt stemor villig til å ta ansvaret med å ha jenta når far er på jobb.

 

Stemor har ikke krav på samvær. Så hvis far er bortreist 50% av tiden, så får han selvsagt ikke mer enn 50% samvær. Han kan jo ikke ha samvær når han ikke er hjemme.

At stemor er villig til å ha barnet har ingenting å si om mor ikke vil gi fra seg mer samvær. Mor får selvsagt samvær over stemor.

 

Men dette er jo ikke det saken handler om i det hele tatt. Les hi en gang til. Problemet er jo at mor "dumpet" barnet hos stemor, når barnet egentlig skal være hos mor. .

 

Om du orker, så noter ned hver gang barnet er hos dere. Da får dere dokumentert reell samværsprosent, og far kan ta dette opp i mekling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Synes det er veldig trist at i tillegg til å ha en mor som i altfor stor grad bortprioriterer barnet, så har jenta i tillegg en far som knapt nok har tid til henne fordi han prioriterer jobb... Dere vil neppe få hovedomsorgen om far jobber så mye som han gjør. Du alene har ikke krav på samvær.

 

Det jeg svarte på, var at hi bare kunne "kreve hovedomsorgen". Det kan hun selvsagt ikke. Og hvis far er borte 50 % av tiden, hvilken rett vil gi ham hovedomsorgen da? Det faller jo på sin egen urimelighet.

 

Men kjære deg, far jobber jo når han IKKE har samvær, noe som ganske sikkert betyr at han har helt fri når han HAR samvær! Kanskje du skulle lese innlegget litt nøyere før du kommentere?

 

Selv om han har en jobb som betyr at han er borte annenhver uke, betyr ikke det at han ikke er den beste omsorgspersonen. Hvis far og stemor ønsker hovedomsorg, er jo selvsagt stemor villig til å ta ansvaret med å ha jenta når far er på jobb.

 

Stemor har ikke krav på samvær. Så hvis far er bortreist 50% av tiden, så får han selvsagt ikke mer enn 50% samvær. Han kan jo ikke ha samvær når han ikke er hjemme.

At stemor er villig til å ha barnet har ingenting å si om mor ikke vil gi fra seg mer samvær. Mor får selvsagt samvær over stemor.

 

Men dette er jo ikke det saken handler om i det hele tatt. Les hi en gang til. Problemet er jo at mor "dumpet" barnet hos stemor, når barnet egentlig skal være hos mor. .

 

Om du orker, så noter ned hver gang barnet er hos dere. Da får dere dokumentert reell samværsprosent, og far kan ta dette opp i mekling.

 

Men det er likevel sånn at ikke stemor kam kreve mer samvær. Det er FAR og MOR som har samværsrett. Hva om en eventuell stefar kommer og forlanger samvær også? Skal barnet deles på fire da? Så om dere vil ha mer samvær, og mor ikke ønsker dette, så må far slutte å reise bort på jobb og håpe at han vinner frem i en samværssak.

 

Så det blir for enkelt å si at dere bare kan kreve mer samvær, så lenge samværsforelder ikke er til stede.

løsningen for dere må enten være at dere slutter å ta imot barnet når det skal være hos mor, eller at far slutter å reise bort annenhver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LITT annen situasjon, men samtidig noe likhetstrekk. Det var samme her, mor til barnet nektet å være hjemme de helgene hun skulle ha barnet på besøk (Barnet har fast bosted hos far). Fant på alle mulige unnskyldninger, noe som selvfølgelig har ført til et barn med problemer. Etter en lang og veldig vond kamp, har det nå endt med ingen samvær med mor. Jeg som ste-mor har selvfølgelig hatt "lite" å si, men hadde da hele tiden notert ALT barnet har sagt om "saken", når han var der / ikke var der og vi tok vare på alle sms'er. Da det var mekling fikk jeg ikke bli med inn (merkelig... :P ) men både jeg og far var inne på et møte noen dager i forveien for å forklare situasjonen. Jeg har heller aldri krevd å bli med inn på møter, men i de fleste har jeg faktisk fått bli med pga at jeg har hatt barnet mest. (Jeg var da student / uten jobb, mens far jobbet).

Så det er fullt mulig at dere får det slik at det er best for barnet :)

Prøv å ta et møte med familievernkontoret før en eventuell mekling, og legg fram "bevisene" og forklar hvorfor dere vil det slik og slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...